ה.שטרן חויבה לפצות ב-250 אלף ש' קונה שרכש טבעת יהלומים פגומה: "האבן המרכזית נפלה - והוא ואשתו נאלצו לחפשה בזחילה בשדה התעופה"

התובע, שרכש טבעת ב-40 אלף דולר, ציין כי הוא ורעייתו נמנים על "החברה הגבוהה בלונדון", והאירועים בהם נפלו האבנים מהטבעת, בנוכחות חבריהם, ביישו אותם * לדבריו, ה.שטרן התנצלה והציעה לפצותו בתכשיט ב-5,000 דולר - אך סירבה להשיב את כספו

"ה.שטרן, שהינה רשת מכובדת ובעלת מוניטין, אינה יכולה לצפות כי הצרכן הבא לרכוש ממנה טבעת חייב להיות בעל מקצוע בתחום התכשיטנות, עליו להצטייד בציוד המקצועי המתאים, וכי יתלווה אליו יועץ משפטי על מנת לבדוק על אלו מסמכים הוא מוחתם, כטענת ה.שטרן". כך קבע בית משפט השלום בת"א כשחייב את רשת התכשיטים ה.שטרן לפצות תושב אנגליה על כך שנפלו יהלומים מטבעת יהלומים שרכש.

התובע, ניקולאס לוין, רכש טבעת יהלומים ב-40 אלף דולר כמתנה לאשתו בחנות ה.שטרן במלון הילטון בת"א. לטענתו, באמצעות עו"ד גיא דב זוזובסקי, בעת שאשתו ענדה לראשונה את הטבעת בבר מצווה של מכרים בלונדון, נפל ונעלם ממנה אחד היהלומים. בני הזוג לוין הדגישו את תחושת העלבון ועוגמת נפש שפקדה אותם, כשהאירוע הופסק והם נאלצו לזחול על הרצפה כדי לחפש את היהלום. אירוע דומה, לטענתם, התרחש בנמל התעופה היתרו בלונדון, כאשר האבן המרכזית מהטבעת נפלה ונמצאה על רצפת אולם הנוסעים.

התובע ציין כי הוא ורעייתו נמנים על "החברה הגבוהה" בלונדון, ושני האירועים, בהם נפלו האבנים מהטבעת בנוכחות חבריהם, גרמו להם "בושה רבה, עוגמת נפש ופגיעה בשמם הטוב".

לדברי התובע, ה.שטרן שלחה לו מכתב התנצלות, ובו הצעה לקבלת תכשיט חדש בשווי 5,000 דולר, אך סירבה להשיב לו את כספו. החברה טענה להגנתה כי הטבעת נבדקה במועד מכירתה בבדיקה מקצועית ולא נמצא בה כל פגם, וכי התובע בדק את הטבעת לפני הרכישה.

השופט יעקב שינמן קבע, כי ה.שטרן הפרה את ההסכם עם התובע בהפרה יסודית בעצם העובדה שנפלו יהלומים מהטבעת בשני אירועים. לדבריו, איש לא הזהיר את התובע כי ישנה סכנה שהיהלומים ייפלו. "צרכן הרוכש טבעת זכאי לצאת מנקודת הנחה כי הוא רוכש מוצר בו ניתן לעשות שימוש רגיל ומקובל. הוא אינו צריך לצאת מנקודת הנחה כי היהלומים יכולים ליפול ממנה, אפילו אם יקבל מכה, והוא אינו צריך לחשוש כי חלק מהתכשיט שרכש, יתפרק" קבע השופט. "המוכר מוצר עם תכונות חריגות הוא זה שחייב להזהיר את הצרכן מפניהן".

השופט ציין, כי התסכול והכעס במקרה הנדון של התובע ואשתו מוצדקים, וכי הם זכאים לפיצוי גם בגין עוגמת נפש. לסיכום קבע כי על ה.שטרן לשלם לתובע 184 אלף שקל בגין מחיר הטבעת; 20 אלף שקל בגין עוגמת נפש והוצאות בסך כ-45 אלף שקל. (ת.א. 37380/05).