מנכ"ל משרד התחבורה: "אין סיבה לחכות עם הפרטת הנמלים עד לשנת 2010"

גדעון סיטרמן: "אנחנו עובדים על הקדמת ההפרטה, אבל לא נפריט מונופולים"; המשתמשים בנמלים הציגו חזית אחידה: "בלי הפרטה לא יהיה כל שיפור בנמלים"

ראשי המשתמשים בנמלים קראו היום (ב') בכנס של איגוד המשתמשים בהובלה ימית לממשלה לקדם באופן מיידי את הפרטת הנמלים כפתרון לרמת השירות הנמוכה ולמחסור בתשתיות.]

מנכ"ל חברת נמל אשדוד, שוקי סגיס, קרא בכנס למדינה להתחיל לחשוב על הפרטת הנמלים, "במקום רפורמה בתעריפים הגיע הזמן לחשוב ברצינות על הפרטה. מצד אחד המדינה אומרת שהיא לא רוצה לפקח ולנהל את הנמלים אבל בפועל היא עושה את זה. צריך לחשוב איך עושים הפרטה ומהר", אמר סגיס.

סגיס הוסיף, כי גם עובדי הנמלים מבינים שהרפורמה שבוצעה בשנת 2005 היא לא המודל האידיאלי, "במקום להסתתר מאחורי מודלים וכיסויים צריך ללכת בשיתוף עם ההסתדרות והעובדים ולקדם את ההפרטה", אמר סגיס.

מנכ"ל חברת נמל חיפה, עמוס עוזני הצטרף לדברי סגיס ואמר כי אפילו אם הרפורמה בתעריפים נכונה, כדאי להשקיע את המשאבים בקידום ההפרטה ולא בנושאים אחרים.

"המחיר שהנמלים גובים כיום עבור השירותים הוא סביר. שתי הבעיות העיקריות הם מחסור בתשתיות וחוסר יעילות בעבודה. אסטרטגית צריך לטפל עכשיו בהפרטה. זה יפתור את נושא התעריפים וגם את יחסי העבודה הלקויים", אמר.

בהתייחסו לדרישת מנכ"לי הנמלים, אמר מנכ"ל משרד התחבורה גדעון סיטרמן כי "להפריט מונופול בלי לטפל בכללי המשחק זה בעייתי".

סיטרמן ציין כי הפרטה נועדה להביא משקיעים אסטרטגיים לנמלי ישראל, והטיל ספק האם בשלו התנאים לכך.

"שחקנים אסטרטגיים פנו אלי. נשאלתי האם בנמל אשדוד יקרה מצב שיעבדו 7 ימים בשבוע? האם אפשר לעבוד בשני הנמלים 24 שעות? אלו שאלות לגיטימיות למשקיע אסטרטגי. האם מערכת התעריפים פתוחה? סגורה? זה לגיטימי לשאול".

מנכ"ל משרד התחבורה הוסיף: "אני מודיע לכם: אני בעד הקדמת ההפרטה ואנו עובדים על זה. צריך להכין את זה ולייצר קואליציות באוצר, ברשות החברות, במשרד רוה"מ. אני לא מתעלם מהם ואני מתחיל בזה. אין סיבה לחכות עד 2010 כי כך כתוב ברפורמה".

זאב לשם, מנהל אגף בכיר לכלכלה ברשות הספנות במשרד התחבורה דחה את הטענות כנגד הרפורמה בתעריפים וציין, כי "מדובר בחלון הזדמנויות שאם לא נגע בו אף אחד לא יתייחס אליו ב-20 השנים הבאות". לשם הוסיף, כי כוונת הממשלה היא לא להתערב בניהול, אלא ליצור תשתיות מספיקות לתפקוד הנמלים.

יו"ר ארגון המשתמשים בהובלה ימית, גד שפר, קרא לממשלה לקבל בהקדם את ההחלטה היכן יושקעו 800 מיליון דולר בפיתוח הנמלים - בחיפה ובאשדוד, "אם ההחלטה לא תיפול בקרוב זו תהיה בכייה לדורות ונעמוד במצב שאין לנו מספיק רציפים להתמודד עם הביקושים לייבוא וייצוא.

שפר הוסיף, כי על הממשלה לפעול במהירות כדי להפריט ולו חלקית את נמלי חיפה ואשדוד ולאפשר לגורמים פרטיים להשתלב בהם, "בסופו של דבר התחרות אינה בין נמל חיפה לאשדוד אלא בין נמלי ישראל לנמלים באזור".