שת"פ צבאי בחלל בין הודו לישראל - אוויאיישן וויק: טיל הודי יזניק לחלל לוויין צילום ישראלי

"ישראל משווקת לממשלות ברחבי תבל שירותים של לווייני הצילום שלה כדי לכסות את הוצאות תוכנית החלל הישראלית"

ישראל והודו נכנסות לעידן של שת"פ צבאי בחלל. הזנקת לוויין הצילום הישראלי "פולאריס", באמצעות משגר הודי, במועד שטרם נקבע, תשיק את שיתוף הפעולה החללי בין שתי המדינות. כך מוסר כתב-העת המקצועי "דיפנס טכנולוג'י אינטרנשנל", מקבוצת "אוויאיישן וויק".

מערכות ההדמיה מבוססות המכ"ם של הלוויין הישראלי יהיו בעלות רזולוציה של פחות מ-25 ס"מ. המשמעות היא, שיהיה ניתן לקרוא מהחלל לוחיות רישוי של מכוניות.

באותו משגר יוזנק גם גם לויין הודי, CARTOSAT 2A. הוא מיועד, לכאורה, למטרות מיפוי, אך לדברי מומחים שמצוטטים בכתב-העת, הלוויין יהיה מצויד במערכות צילום בעלות רזולוציה של פחות ממטר. לפי "דיפנס טכנולוגי'", לוויין זה הוא מיזם משותף בין הודו לישראל. הוא מתואר כלוויין הריגול הראשון של הודו.

פקיד ממשלתי בכיר בהודו אמר לכתב-העת, כי CARTOSAT 2A "אינו לוויין אזרחי". לדבריו, "אנו משאירים את התצלומים שיתקבלו מהלוויין ואת היישומים שמתוכננים להם לדמיונו של המשתמש; איננו עומדים להטיל שום מגבלה על המשתמשים".

הרקע: באחרונה הודיע "הארגון ההודי לחקר החלל" (ISROׂ), הממונה על תכנית החלל ההודית, על תכניות למטעדים עם יכולות הדמיה מתקדמות, לרבות הדמיית מכ"ם. מטעדים כאלה מעניקים ללוויינים יכולות לאיסוף מודיעין צבאי. מכל מקום, הארגון מכחיש כל קשר עם צבא הודו ואפילו נמנע מלציין האם ישראל היא שותף מסחרי.

אבל צבא הודו החל לקרוא באחרונה להקמת פיקוד אירו-חללי, שיוקדש לפיתוח יכולות לוויינים לצרכים צבאיים. לפי דיפנס טכנולוג'י, ממשלת הודו עשויה להגיע למסקנה שבשל הזמן לעשות צעד זה בגלל התגברות האיומים האזוריים מסביב להודו: המתיחות רבת השנים עם פקיסטאן, שלה, כלהודו, יכולת גרעינית; ארגוני טרור שפועלים בסרי-לאנקה, בנגלה-דש וצפון מערב פקיסטאן; וסין, שמקבעת את עצמה ככוח צבאי אזורי ושמפתחת יכולות חלליות.

מיזם החלל הישראלי ההודי יפעל במתכונת שבה מפעילה ישראל את לוויני הצילום שלה, גורס "דיפנס טכנולוג'י". לפי המאמר, משווקת ישראל באופן פעיל שירותים של לווייני הצילום "ארוס A" ו"ארוס B", בעלי רמת רזולוציה גבוהה, לממשלות ברחבי תבל. שיווק השירותים תורם לכיסוי חלק מעלויות תכנית החלל הישראלית, לפי כתב-העת.

ישראל מאפשרת ללקוחות לעשות שימוש בלוויינים רק כאשר הם נמצאים מעל אזורים שבהם אין לישראל עניין אסטרטגי. ביסוד התכנית שני תנאים: הלוויינים מבוססים על טכנולוגיה ישראלית והם הוזנקו באמצעות משגרים מסחריים, לא אמריקנייים. קיום תנאים אלה מאפשר לישראל להציע ללקוחות שימוש כמעט נטול הגבלות, לרבות הגבלה שמכונה "בקרת צמצם", להוציא, כאמור צילומים של אזורים שבהם יש לישראל עניין אסטרטגי. כתב גלובס מציין, כי תנאים אלה מסכלים גם כל ניסיון אמריקני להתערב בהפעלת הלוויינים.

בשותפות חלל אסטרטגית בין הודו לישראל טמונים יתרונות לשני הצדדים: בגלל מיקומה הגיאוגרפי, בחצי הכדור הצפוני, יש לישראל יכולת שיגור מוגבלת של לוויינים. הודו, לעומת זאת, מקיימת תכנית שיגור פעילה. נוסף לכך, הודו לא תטיל על ישראל מגבלה של "בקרת צמצם", שארה"ב היתה מפעילה כל אימת שהלוויין היה עובר מעל המזה"ת, לו היה מדובר במיזם ישראלי-אמריקני. הודו מצידה מקבלת גישה למומחיות החלל והמטעדים של ישראל.