צלע

דלקת סחוס הצלע היא הסיבה הנפוצה ביותר לכאבים בחזה; 10%-30% מהמגיעים לרופא עם כאבים וחשד להתקף לב, סובלים למעשה מהדלקת. בכל מקרה, עדיף לשמוע את צפירת ההרגעה בבית החולים

זהו יום רגיל בעבודה, כבר צרחתם על שלושה אנשים ושלושה נוספים צרחו עליכם, גיליתם טעות נוראית במסמך ששלחתם, נתקעתם בפקק ואתם מאחרים לישיבה חשובה ואחריה היומן מלא ישיבות גב אל גב עד שעות הלילה. אתם עוצרים בתחנת דלק וקונים רד בול כדי לא להירדם על ההגה, ופתאום אתם מרגישים את זה - כאב חד בחזה.

המחלוקת

הקופאית מסתכלת בחצי עניין, לא מבינה מדוע נעצר התור, ואתם בדילמה. האם הגיע הרגע ממנו תמיד חששתם, בו הגוף מאותת סוף סוף שקצב החיים הזה חייב להיפסק ועליכם להתייצב מייד במיון? או שמא מדובר בכאב רגעי וחולף, שייעלם כבר בדרך לבית החולים, ותצטרכו לחזור עם הזנב בין הרגליים לישיבה הבאה ולהגיד שבעצם לא היה לכם כלום?

נפוצה ולא מסוכנת

אחת התופעות שיכולה לדמות התקף לב היא דלקת בסחוס המחבר בין צלע לבין עצם החזה. הדלקת הזו מכונה בעברית "דלקת סחוס הצלע" ובלעז Costochondritis. כאשר הכאב מלווה בנפיחות, הוא מכונה "תסמונת טיטזה". דלקת סחוס כזו היא הסיבה הנפוצה ביותר לכאבים בחזה. 10%-30% מהמגיעים לרופא בתלונה על כאבי חזה, סובלים למעשה מבעיה זו. היא נפוצה במיוחד אצל נשים ואצל מי שעברו את גיל ה-40 (נשים וגברים). עם זאת, גם ילדים ואפילו תינוקות עלולים לעתים לסבול ממנה.

ככל הידוע, אין סכנה משמעותית בתופעה, מלבד כאב או אבחון מוטעה הגורר פרוצדורות רפואיות מיותרות. הדלקת בדרך כלל חולפת ללא טיפול אחרי תקופה, אך ניתן לטפל בה כדי להקל על התסמינים.

בגוף האנושי הנורמלי 14 צלעות. במפגש בין כל זוג צלעות עומדת עצם החזה. הצלעות מחוברות לעצם החזה בסחוסים משני צדיה. הדלקת יכולה להתרחש בכל אחד מ-14 המפגשים הללו, אם כי בדרך כללה היא מופיעה בצלעות הנמוכות.

הסיבה להיווצרות הדלקת אצל אדם מסוים בדרך כלל לא תתגלה. ההערכה היא כי הדלקות הללו נוצרות כתגובה לזיהום (אם בשל מחלת ריאות, ניתוח בחזה או עירוי), או כתוצאה מפציעה קלה באזור - אפילו כזו שאינה מורגשת. הדלקת היא התגובה לאירועים הללו, ולעתים גם אחרי שהאירוע כבר אינו מסוכן, הדלקת אינה נעלמת. כאבים במפרקים בחזה מקושרים גם למחלה בשם פיברומיאלגיה (מחלה המאופיינת בתלונות על כאבים שונים בעיקר בשרירים ובפרקים, לצד עייפות). לעתים, פעילות גופנית בתדירות רבה מאוד המערבת תנועה של החזה, יכולה לגרום לדלקת בשל חיכוך מוגבר של הסחוסים.

עם התקף לב לא משחקים

הכאב הוא בדרך כלל חד, אם כי יכול להופיע גם כאב עמום וממושך. הוא עלול להופיע בכל צד של הגוף אך הוא נפוץ יותר בצד שמאל - עוד סיבה לבלבול עם התקפי לב. בכל מקרה, אותה הדלקת תכאב תמיד באותו המקום. מקור הכאב הוא בקדמת החזה אך לעתים הוא מקרין לכיוון הגב ואזור הבטן. הכאב יגבר בעת נשימה עמוקה או תנועה של פלג הגוף העליון. מקום הדלקת רגיש, ובמגע בו הכאב מחריף - זהו סימן ההיכר הייחודי של הדלקת המאפשר להבדיל בינה לבין כאבים אחרים.

בכל מקרה בו יש לכם כאב חד בחזה ממקור לא מוסבר, כדאי להגיע לבית חולים. התקפי לב הם נפוצים מאוד והטיפול המוקדם חשוב מספיק, כדי שגם אם תרוצו לבית החולים עשר פעמים עם דלקת בסחוס או אבחונים אחרים שאינם מסוכנים באמת, זה יהיה משתלם. כאב בחזה נחשד כהתקף לב אם הוא מלווה בהזעה, בחילה, כאב ביד שמאל או בכל מקרה שבו הוא אינו נובע מנקודה ספציפית. גם אם כבר אובחנה אלכם דלקת הסחוס, אל תפסיקו להיות ערניים לסימנים הייחודיים של התקף לב.

בדרך כלל לא ניתן לאבחן את הדלקת ישירות, אלא אם היא מאובחנת על ידי חיבור של התסמין המבדל של רגישות באזור הסחוס בין צלע לעצם החזה, יחד עם שלילת אפשרויות אחרות. זאת, בין היתר, באמצעות צילומי חזה, אאג ובדיקות דם. קיימת בדיקה בשם "סריקת גליום" המשלבת רנטגן עם שתייה של חומר רדיואקטיבי בשם גליום, הנספג טוב יותר באזורים בהם יש דלקת ולכן יכול לעזור לאתר את מיקומה של דלקת כזו ולהעיד על קיומה.

בדיקות דם יכולות גם הן להעיד על קיומו או על אי קיומו של מצב דלקתי. בכל מקרה, גם אחרי האבחון של דלקת בסחוס הצלע, עדיין מומלץ להישאר במעקב שנתי לגבי מצב הלב.

הצעד הבא הוא טיפול בכאב עד שתחלוף הדלקת - בדרך כלל תוך שבוע או שבועיים. דלקות מסוג זה מגיבות היטב למריחה מקומית של משחות אנטי-דלקתיות, כולל כאלה שאינן מכילות סטרואידים. ניתן לשלב טיפול בקרח או דווקא בבקבוק חם - לפי מה שעוזר. עד שתעבור הדלקת מומלץ להימנע מספורט מאמץ, בעיקר מהסוג שבו מישהו עשוי להתנגש לכם בחזה. עם זאת כדאי להקפיד על תנועה כלשהי, בעיקר הליכה לא מהירה. יש לחזור לפעילות גופנית בהדרגה ולהפסיק מייד אם הכאב חוזר.

אם הכאב חד ובלתי נסבל ואין תגובה למשחות, ניתן לקבל זריקת הרדמה מקומית לאזור או זריקה של חומר אנטי דלקתי סטרואידי. אם ידוע כי הדלקת נגרמה מזיהום חיידקי או פטרייתי, תרופה אנטיביוטית או אנטי-פטרייתית מתאימה תוזלף לאזור באמצעות עירוי. אחרי סיום הטיפול יש להגיע מעת לעת למעקב כדי לוודא שהדלקת לא חזרה.

רק במקרים חמורים במיוחד ונדירים, בהם שום דבר לא עוזר והדלקת אינה נעלמת במשך חודשים, ניתן לבצע ניתוח להסרת הסחוס הפגוע. מלבד הסכנות בניתוח עצמו, אין לפרוצדורה הזו סיכונים, כלומר ניתן לחיות חיים נהדרים גם ללא הסחוס של אחת הצלעות.

מטפלים בדלקת

" דלקות מסוג זה מגיבות היטב למריחה מקומית של משחות אנטי-דלקתיות.

" ניתן לשלב טיפול בקרח או דווקא בבקבוק חם - לפי מה שעוזר.

" כדאי להימנע מספורט מאמץ עד שתעבור הדלקת, ולחזור בהדרגה לפעילות.

" אם הכאב בלתי נסבל ואין תגובה למשחות, ניתן לקבל זריקת הרדמה או זריקה של חומר אנטי דלקתי סטרואידי.

" אחרי סיום הטיפול יש להגיע מעת לעת למעקב כדי לוודא שהדלקת לא חזרה.