נצבא מכרה 2 בניינים בצרפת תמורת 31 מיליון אירו - משבר הנזילות מעכב האקזיט על יתרת הנכסים

הרוכשת המיועדת של 7 נכסים נוספים המושכרים לפראנס טלקום הודיעה כי לא הצליחה להשלים את המימון לעסקה בהיקף כ-107 מיליון אירו

משבר הנזילות בשווקים מתחיל להשפיע גם על עסקיהן של פירמות הנדל"ן הישראליות. אתמול (ג') אומנם הודיעה החברה כי החברה הבת נצבא טלקום חתמה על מזכר הבנות למכירת 2 בניינים בתמורה ל-31 מיליון אירו. מצד שני, ערב לפני כן דיווחה נצבא, שבבעלות קבוצת איירפורט-סיטי של חיים צוף וקובי מימון, כי קרן ההשקעות הבריטית שהייתה אמורה לרכוש את 7 נכסים אחרים של החברה בצרפת תמורת כ-107 מיליון אירו, טרם השלימה את המימון הדרוש לעסקה ומתקשה להשלימה. ככל הנראה, מקור הבעיה טמון במשבר הנזילות העולמי, שמעמיד כעת בספק את האקזיט של נצבא.

נזכיר, כי "גלובס" היה הראשון לחשוף את כוונתה של נצבא לחסל את תיק הנכסים שלה בצרפת, מה שקיבל תוקף רשמי כבר בחודש יולי האחרון. תיק הנכסים האמור נרכש עוד בשנת 2005, אז שלט קואופרטיב אגד בחברה, וכיום כאמור נשלטת החברה בידי קבוצת איירפורט סיטי, שממקדת את מירב תשומת הלב שלה בשוק המקומי. כך, שהמהלך הינו חלק מהשינוי האסטרטגי שעוברת נצבא בתקופה האחרונה.

במסגרת העסקה המדוברת הייתה אמורה נצבא למכור שבעה נכסים, שמושכרים לענק התקשורת הצרפתי פראנס טלקום עד לשנת 2011, נוסף על השניים שבגינם חתמה על מזכר הבנות אתמול. לרוכשת המיועדת הוענקה תקופת בלעדיות להשלמת בדיקת הנאותות, ובהמשך להשגת המימון הנדרש לעסקה, אך זו למעשה מתעכבת מאז ספטמבר האחרון - המועד המקורי שנקבע להשלמת העסקה.

אתמול כאמור דיווחה הרוכשת המיועדת כי לא עלה בידה להשיג את המימון להשלמת העסקה, אך נראה כי בנצבא כבר צפו את ההתפתחות, לנוכח העיכוב המתמשך בעסקה, ופתחו בתקופה האחרונה במו"מ ראשוני עם גורמים נוספים בנוגע לנכסים. לפי שעה, עדיין לא ברור אם ומתי תבשיל עסקה, אך חשוב להדגיש כי הנכסים הללו ממשיכים להניב תזרימי מזומנים נאים, כך שהנזק של נצבא מוגבל. אולם, אם נוסיף לכך את דחייתה לאחרונה של הנפקת קרן הריט המתוכננת של אליעזר פישמן בצרפת, נגלה שכנראה גם השוק הצרפתי מתקשה לעמוד איתן מול המשבר האחרון. מכאן, שלא מן הנמנע כי מכירת נכסי נצבא לגורם אחר תתבצע כעת בסכום נמוך יותר, אשר ישקף את השינוי שעברו השווקים מאז חודשי הקיץ.

חברת נצבא עוברת לאחרונה מהלך של רה-ארגון, במסגרתו היא פועלת להדק את הקשר עם שוק ההון. זאת, לנוכח התוכניות הגרנדיוזיות שלה לפיתוח שטחי הנדל"ן האטרקטיביים שברשותה, על רקע הביקוש המתפתח בשוק המשרדים המקומי. בידי נצבא כיום, נזכיר, שטחים הממוקמים בלב הערים המרכזיות, שרובם שימשו בעבר כתחנות מרכזיות של חברת אגד, וכעת מתכננת החברה לנתב אותם לטובת פרויקטים מניבים. לשם כך, תזדקק נצבא לכיסים העמוקים של המשקיעים המוסדיים, ועל כן היא פועלת לחיזוק הקשר עם השוק.

נכון להיום נסחרת נצבא בת"א לפי שווי של כ-470 מיליון דולר, לאחר שמנייתה עלתה בכ-50% מתחילת השנה - מה שעשוי להכניס אותה בעדכון הקרוב למדד הנדל"ן-15. הנכסים בצרפת ממשיכים להניב תזרימי מזומנים נאים, כך שהנזק של נצבא מוגבל, אך לא מן הנמנע שמכירתם לגורם אחר תתבצע כעת בסכום נמוך יותר, לנוכח המצב בשווקים.