המדינה תממן 80% מהוצאות הביטחון של חב' התעופה הישראליות - תמורת תחרות

אם תאשר הממשלה את הצעת שר התחבורה מופז, יסתכם המימון ב-80 מיליון דולר בשנה

שר התחבורה, שאול מופז, יביא במהלך השבועות הקרובים להחלטת הממשלה הצעה שלפיה המדינה תממן 80% מהוצאות הביטחון של חברות התעופה הישראליות. כיום מממנת המדינה 50% מהוצאות הביטחון. עלות המימון צפוי להגיע לכ-80 מיליון דולר בשנה.

אם הממשלה תאשר את ההצעה, יוכל משרד התחבורה לעקוף את הסכם ההפרטה של אל על, שקבע שכל עוד מספר הנוסעים בשדה התעופה בן גוריון לא מגיע ל-10.7 מיליון, לא ניתן לפתוח את השמים לתחרות עבור החברות הישראליות. מימון הוצאות הביטחון לחברות הישראליות יאפשר למשרד התחבורה לבטל את הסעיף המגביל זאת כחלק מהחלטה בראשה עמד מנכ"ל משרד התחבורה, גדעון סיטרמן.

יצוין שלהערכת משרד התחבורה עד לסוף 2008 צפוי מספר הנוסעים בשדה התעופה בן גוריון להגיע בכל מקרה ל-10.7 מיליון, למרות זאת החליט משרד התחבורה לאמץ את החלטת המימון מתוך אמונה שהיא תתרום להגברת התחרותיות של החברות הישראליות.

על פי הערכה, פתיחת השמים לחברות הישראליות תאפשר גם תופסת מובילים נקובים בקרב החברות הזרות, שכן בהעדר סעיף מגביל, תרכך גם רשות התעופה האזרחית את עמדתה בעניין תוספת מובילים על הקווים לארץ. כך למשל, בחודשים האחרונים חתם משרד התחבורה על הסכמים לתוספת מובילים נקובים עם אנגליה, צרפת ובלגיה. הסכם ההפרטה עם אל על אפשר אמנם תוספת של מובילים נקובים זרים, אך מנע מארקיע וישראייר לקבל מעמד של מוביל נקוב לקווים אלה. לופטהנזה מנסה מזה מספר חודשים להוסיף טיסה לארץ ממינכן, אך משרד התחבורה דוחה את ההחלטה. יצוין, שמשרד התחבורה גם החל לנהל שיחות מול האיחוד האירופי לפתיחת השמים לתחרות. להחלטה לממן את הוצאות הביטחון משמעות רבה גם לגבי המשך השיחות.

לדברי מופז, להחלטה לסייע בהוצאות הביטחון משמעות נוספת והיא מתן אפשרות לחברות הישראליות להתחרות בתנאים טובים יותר. לדבריו, עקב האילוצים הביטחוניים המיוחדים נאלצות חברות התעופה הישראליות לשאת בהוצאות ביטחון גבוהות מאלה של החברות הזרות. הוצאות אלה הן משקולת על גבן של חברות התעופה הישראליות ויוצרות אי שיווין בכושר התחרות שלהן מול החברות הזרות. פתיחת השמיים לחברות הזרות ללא עזרה לחברות הישראליות לא יאפשרו להן להתחרות על בסיס שווה בשוק התעופה העולמי. עוד אומר מופז, שצעד זה יגדיל את היצע המקומות על המטוסים ואת מגוון אפשריות הטיסה של הציבור הישראלי ובעלות נמוכה יותר.

עוד אמר מופז, שהוא קורא לחברות התעופה הישראליות הנוספות, ארקיע וישראייר, להתחיל כבר היום בהתארגנות הנדרשת, על מנת שיוכלו לשמש מובילים נקובים בזמן הקרוב ליעדים נוספים. יצוין, שהחלטה זו תחייב את החברות הישראליות להצטייד במטוסים חדשים ולהגדיל את כוח האדם שלהן, כאשר כלל לא בטוח שהן יהיו מעונינות לפעול על כל הקווים שנפתחו לתחרות.

אל על מסרה שהיא מברכת על ההחלטה, ושכיסוי של 80% מהוצאות הביטחון של אל על, אינו פותר את הבעיה בכללה, שכן המלצות הוועדה הציבורית של משרד התחבורה לפתיחת השמיים כללו פתיחה הדרגתית של השמיים, בכפוף לכיסוי מלא של הוצאות הביטחון לחברות התעופה הישראליות. במקביל דורשת אל על לתת משקל להוצאות הכספיות המיוחדות וליעדים המיוחדים בהם הפעילות קשה יותר, ולתת להם מענה מיוחד.

גם "ישראייר" מסרה שהיא מברכת על ההחלטה, למרות שעדיין לא מדובר על מימון מלא של הוצאות הביטחון ומקווה שהיא תמומש בהקדם.