מעצב הגופן "נרקיס" תובע את חדשות ערוץ 2: הפרו את זכויותיי בעיצוב האולפן החדש

לדברי התובע, שבועיים לאחר שקיבלו מכתב אזהרה - החליטו בחדשות 2 להחליף את הגופנים האמורים

מעצב האותיות צבי נרקיס, המעצב הגרפי צבי רוזנברג וחברת מסטרפונט, תובעים בבית המשפט המחוזי מרכז מיליון שקל מחברת החדשות של ערוץ 2 ומחברת פרימוס עיצוב ואנימציה. זאת, בטענה שהפרו וסילפו את זכויות היוצרים שלהם באותיות דפוס (פונטים) ממשפחת "נרקיס", במסגרת העיצוב החדש של אולפן החדשות.

מסטרפונט עוסקת בעיצוב, פיתוח ושיווק גופנים/פונטים לשימוש במחשבים ומדפסות. כך למשל, חבילת גופנים בסיסית שלה נמכרת בישראל עם מערכת ההפעלה של מחשבי אפל. רוזנברג הוא האחראי על פיתוח הגופנים שלה ומגדיר עצמו כ"מוביל תנופת פיתוח האותיות בישראל". נרקיס הוא מעצב בולים ואותיות, ומוגדר כ"גדול מעצבי אות הדפוס העברית במאה ה-20".

בין היתר, עיצב נרקיס לפני עשרות שנים את משפחת הגופנים הנושאת את שמו. לפני כשנה וחצי העביר את הזכויות המשפטיות וזכויות השיווק וההפצה הבלעדיות למסטרפונט ולרוזנברג.

באמצעות עוה"ד יעקב וחנה קלדרון טוענים השלושה, כי רוזנברג יצר את עיצובן הממוחשב של יצירותיו נרקיס. הוא עיצב על-ידי תוכנת מחשב תווים ממוחשבים לאותיות הדפוס שיצר נרקיס, עד שיצר קובץ מחשב חתום וערוך, המגלם את גרסתם הממוחשבת של הגופנים "נרקיס תם" ו"נרקיס חדש". לדבריו, "מדובר בעבודה מדויקת ומדוקדקת הנמשכת על-פני זמן רב ונדרשים לה כישורים ומיומנויות מיוחדים".

התוצר הסופי כיום, נאמר בתביעה, מונה תשעה סגנונות ממוחשבים שונים הנמנים על הגופן "נרקיס תם", כאשר "כל סגנון הוא למעשה משקל שונה של הגופן, יצירה בפני עצמה, המשווה לו צורה ועיצוב ייחודיים". כל משקל מונה את כל אותיות הא'-ב' ונמכר ע"י מסטרפונט כקובץ מחשב בודד ונפרד.

זכות חומרית ומוסרית

חדשות 2, כך נטען, לא רכשה ממסטרפונט את אחד הגופנים החדשים. רק בעבר רכשה את הגופן "נרקיס בלוק", תוך שהיא "מודעת לגבולות המותר והאסור בשימוש בגופנים". לעומתה, חברת פרימוס רכשה ארבעה משקלים של "נרקיס חדש" ושישה מתוך תשעת המשקלים של "נרקיס תם".

לטענת התובעים, במסגרת האולפן החדש של חברת החדשות שעיצבה עבורה פרימוס, נעשה שימוש במשקלים שפרימוס רכשה מהם. בתביעה מוזכרים עשרות מקרים בהם הופרו לכאורה זכויות יוצרים, בין היתר במסגרת "החדשות עם יונית לוי", "אולפן שישי" ועוד.

ראשית, נטען, הופרה הזכות החומרית - שימוש בגופנים מבלי שחברת החדשות רכשה אותן מהתובעים. שנית, נעשתה הפרה של הזכות המוסרית שלהם, בכך שפרימוס לקחה תווים שונים ממשקלים שונים שרכשה, ויצרה מעין "גופן כלאיים". "כל נטילה של חלקים ממשקל כלשהו ו'שתילתם' מחוץ לאותו משקל מהווה הן שימוש שלא כדין ביצירה והן סילוף", נטען.

לפי התביעה, חדשות 2 ביצעו 104 הפרות זכויות יוצרים ואילו פרימוס הפרה אותן לכאורה 106 פעמים. לדברי התובעים, שבועיים לאחר שקיבלו מכתב אזהרה החליטו בחדשות 2 להחליף את הגופנים האמורים.

"מעשי הנתבעים חמורים ביותר", טוענים עוה"ד קלדרון, "ומחייבים התערבות בית המשפט מחמת היקפם העצום". לדבריהם, הצעתם לנתבעים לסיים את הפרשה בפיצוי נדחתה בנימוק שהדרישות הכספיות הן "בלתי הגיוניות".

טרם הוגש כתב הגנה.