החשמל הנקי מגיע לישראל: המדינה תפרסם בינואר את המכרז לבניית תחנה סולארית בנגב

באיחור של מספר שנים ובפיגור ניכר אחרי לא מעט מדינות בעולם, משרדי התשתיות והאוצר יפרסמו בסוף החודש את מכרז ה-BOT הראשון להקמת תחנה להפקת אנרגיה סולארית בנגב, בסמוך לאשלים

באיחור של מספר שנים ובפיגור ניכר אחרי לא מעט מדינות בעולם, משרדי התשתיות והאוצר יפרסמו בסוף החודש את מכרז ה-BOT הראשון להקמת תחנה להפקת אנרגיה סולארית בנגב, בסמוך לאשלים.

על-פי התכנון, המכרז יכלול שתי תחנות סולאריות, שייצרו ביחד 250 מגה-וואט חשמל, שהם 2.5% מאספקת החשמל בארץ. אומנם מדובר בכמות שולית ומזערית, אך אין ספק שזהו צעד קטן לקראת ייצור חשמל נקי ואולי גם פוטנציאל נוסף לתעשייה המקומית.

עלות הפרויקט נאמדת ב-300 מיליון דולר לשתי התחנות. התחרות בין המתמודדים במכרז צפויה להיות על המחיר הנמוך ביותר לקילו-וואט אותה תתבקש המדינה לשלם ליצרנים. כיום נמכר קילו-וואט של אנרגיה סולארית ב-15-12 סנט. רק לשם השוואה, עלות קילו-וואט של חשמל המופק מדלקים מחצביים נאמד ב-6-5 סנט.

הזוכה במכרז יקבל לא רק את הזכות להפיק חשמל, אלא גם קרקע של 4,000 דונם, שתימסר, על פי התוכנית, ללא תמורה. המחיר אמנם נחשב לגבוה, אך אם לוקחים בחשבון את החיסכון בזיהום אוויר ואת הפוטנציאל לשיפור המערכת, מדובר בסופו של דבר בעסקה טובה למדינה ובעיקר לאיכות הסביבה.

להערכת משרד התשתיות, מכרז כזה צפוי לעורר עניין רב בארץ ובחו"ל ולכן צפויים להשתתף בו קונסורציומים אחדים, בדומה למכרזים על מתקני התפלת המים. עיקר העניין צפוי לנבוע מהעובדה שמדובר במתקנים גדולים, שכן רוב תחנות הכוח הסולאריות בעולם מפיקות 80 מגה-וואט בלבד.

קונסורציומים אלה יורכבו, כפי הנראה, מחברה מממנת, חברה העוסקת בייצור טורבינות וגנרטורים וחברה העוסקת ביצור קולטים, או כל אפשרות אחרת. אחת החברות המובילות בעולם בתחום הקולטים היא סולל הישראלית, לכן צפוי שהיא תשתתף באחד הקונסורציומים. לפי שעה ידוע, שהמערכת הבנקאית לא בדיוק יודעת כיצד להתמודד עם פרויקטים מסוג זה ולכן החשש הוא שהחברות יתקלו דווקא בקשיי מימון.

מנכ"ל סולל, אבי ברנמילר, אמר ל"גלובס" כי הוא מברך על יציאת המכרז לדרך וכי סולל תחליט אם להתמודד בו לאחר שתעיין במסמכיו. סולל מקימה בימים אלה שלוש תחנות כוח סולאריות בספרד בהספק כולל של 150 מגה-וואט בשיתוף עם חברת התשתיות הספרדית סאשיר. עלות הפרויקטים נאמדת ב-890 מיליון דולר, מתוכם חלקה של סולל הוא 500 מיליון דולר.

בנוסף מקימה סולל את תחנת הכוח הסולארית הגדולה בעולם בקליפורניה ליצור 553 מגה-וואט חשמל בהשקעה של 2 מיליארד דולר. לסולל הסכם עם החברת החשמל פסיפיק גז אנד אלקטריק למכירת חשמל לתקופה של 25 שנה בסכום המוערך ב-140 מיליון דולר בשנה. כפי שפרסמנו בעבר גם נציגי הבנק העולמי הביעו התעניינות במימון הפרויקט.

לדברי סגן המדען הראשי במשרד התשתיות, ד"ר אברהם ארביב, יש לקוות שהמכרז יהיה פשוט, שכן אם כותבי המכרז יקשו על המשתתפים בו, קיים חשש שהחברות יעדיפו להשקיע במכרזים אחרים ברחבי העולם. לדבריו, המכשלה העיקרית צפויה להיות הקרקע, שהיא משאב יקר בארץ.

עוד אומר ארביב, שלצד הסיכון קיים כאן פוטנציאל גדול, בעיקר לחברות ישראליות, לתפוס מובילות בתחום שהוא צומח בעולם כולו. לדבריו, "אין ספק שהקמת המתקן והצלחתו יכולים להפוך חברה ישראלי לטבע נוספת". יחד עם זאת הדגיש, שאין ספק שהמחיר הגבוה לפי שעה והטכנולוגיה שאינה מתקדמת מספיק, עלולים להיות מכשלה. אך לדבריו, גם המחשבים הראשונים שפותחו בעולם שונים בהרבה מאלה שאנו מכירים כיום. בדומה לכך, התחום יוכל לקבל תאוצה רק אם החברות יתנסו בהקמת פרויקטים.

שר התשתיות, בנימין בן-אליעזר, אמר גם הוא, שהקמת תחנת הכוח באשלים היא צעד נוסף של לקראת העמידה ביעד הממשלה, ליצור 10% מצריכת החשמל באמצעות אנרגיות מתחדשות עד שנת 2020. עוד אמר שבכוונתו להאיץ את השימושים באנרגיות מתחדשות בערבה ובנגב.

מנכ"ל רניואבל אנרגי' האמריקאית, אריק תורסן, אמר בשבוע שעבר, שאין ספק שהעתיד שייך לאנרגיה הסולארית. ההוכחה לכך היא שב-6 השנים האחרונות התחום גדל בשיעור של 40% בשנה.

להערכתו, עקומת הצמיחה תגדל עוד יותר בשל העלייה במחירי הדלק. לדבריו, השימוש באנרגיה סולארית יתפשט בשנים הקרובות גם במדינות מעוננות. עובדה זו תגרום לא רק להגברת הייצור אלא גם לעלייה בשערי המניות של החברות, ביניהן פירסט סולאר, סאן פאואר, אבר גרין סולאר ואחרות.