"בתי הדין הצבאיים מתעלמים מחוקי המדינה ומנהלים הליכי משפט בלתי הוגנים"

כך טוען ארגון "יש דין" * צה"ל: הדו"ח לוקה בפגמים * מהמסמך עולה כי קטינים פלשתינים נשפטים כבגירים; הנאשמים אינם מקבלים תרגום של הדיונים בעניינם לערבית, ואין ביכולתם לעיין בחוקי השפיטה הצבאית

"בתי הדין הצבאיים מתעלמים מחוקי המדינה ומנהלים הליכי משפט בלתי הוגנים" - כך טוען הארגון לזכויות אדם "יש דין", בדו"ח שרואה הבוקר אור.

מהמסמך עולה, בין השאר, כי קטינים פלשתינים נשפטים כבגירים, הנאשמים אינם מקבלים תרגום של הדיונים בעניינם לערבית, ואין ביכולתם לעיין בחוקי השפיטה הצבאית. מדובר בפעם הראשונה שעורכת עמותת "יש דין" בחינה של מערכת המשפט הצבאית ביהודה ושומרון, השופטת מחצית מכלל האסירים והעצירים הפלשתינים המוחזקים כיום בבתי הכלא הישראלים.

"בכל הנושאים שבדקנו מצאנו שורה של ליקויים וכשלים חמורים", אומר ליאור יבנה, ממחברי הדו"ח, "המסקנה היא שמערכת בתי המשפט הצבאיים בשטחים אינה עומדת בסטנדרטים הבין-לאומיים המינימליים של קיום התהליך ההוגן".

לטענת אנשי הארגון, מתוך קרוב ל-1,000 תצפיות שביצעו, הזמן הממוצע לקבלת החלטה על הארכת מעצר עד תום ההליכים הוא פחות משתי דקות. "רק כדי לסבר את האוזן", מסביר יבנה, "שני שלישים מן ההליכים המשפטיים בבתי הדין הצבאיים הם הליכי הארכת מעצר עד תום ההליכים".

לדבריו, במערכת המשפט הצבאית אין חקיקה לנוער או לקטינים, וכך יוצא שבני 16 נשפטים כבגירים: "צה"ל בחר שלא להקים בשטחים בתי משפט לשיפוט קטינים כמו שיש במדינת ישראל. התוצאה היא שקטינים נשפטים על ידי תובעים ושופטים שלא עברו כל הכשרה לשיפוט קטינים. בדרך כלל, המשפט מתנהל גם בדלתיים פתוחות".

צה"ל: הדו"ח לוקה בפגמים

מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי הדו"ח לוקה בפגמים אשר נובעים מפרשנות לא מדויקת, שיטת מחקר בעייתית ושימוש בבסיס נתונים חסר. לדברי הצבא, רובם המכריע של מבצעי הפיגועים הקשים מובאים למשפט בבתי הדין הצבאיים, והעומס על בתי משפט אלה - רב.