פרוקצ'יה: נראה כי מינויי סגני נשיא במחוזי בת"א נועדו לצורכי קידום בלבד

בג"ץ דן בעתירה נגד מינוי 7 סגנים לנשיא ביהמ"ש המחוזי בת"א, בנוסף ל-5 שכבר שכיהנו בתפקיד

שופטת בית המשפט העליון, איילה פרוקצ'יה, מתחה ביקורת על אופן מינוי סגני הנשיא בבית המשפט המחוזי בת"א. בדיון בעתירת התנועה לאיכות השלטון נגד ריבוי הסגנים שמונו לביהמ"ש, ציינה השופטת כי הרושם המתקבל הוא שהמינויים בוצעו לכאורה כדי לקדם שופטים ולא בשל צרכים פונקציונאלים של המערכת, וכי זה מאוד בעייתי. "לפי התפיסה הזו אפשר למנות 90% ואולי 100% מהשופטים לסגני נשיאים ולתת לכולם תוספות שכר", ציינה.

לפני כשנה וחצי עתרה התנועה לאיכות השלטון נגד שר המשפטים בבקשה לבטל את מינויים של שבעה שופטים (מיכל רובינשטיין, אסתר קובו, זאב המר, דרורה פלפל, ורדה אלשיך, עדנה קפלן-הנלר וברכה אופיר-תום) לתפקיד סגני הנשיא בביהמ"ש המחוזי בת"א בנוסף לחמישה שכבר כיהנו בתפקיד (מתוך 36 שופטים). עוד דרשה התנועה לקבוע הנחיות מחייבות לקידום שופטים לסגני נשיא וקביעת תקנים למשרה בתהליך מסודר ושקוף, המתבסס על צרכי בתי המשפט.

בתום דיון היום (א') בעתירה, קבע בג"ץ כי על המדינה יהיה לדווח לבג"ץ בתוך 30 יום כמה שופטים וכמה סגני נשיא יש בכל בתי משפט השלום המחוזיים בארץ.

במהלך הדיון בפני השופטים פרוקצ'יה, מרים נאור ואליקים רובינשטיין, מסרה המדינה כי מינוי סגן נשיא כרוך בתוספת של 6% לשכר החודשי, שמשמעותו תוספת של 3,000 שקל ללא עלויות סוציאליות.

המדינה מסרה כי המינויים באו להקל על הנשיא באמצעות האצלת סמכויות, כגון אישור האזנות סתר וקביעת הרכבים. כמו כן, ציינה כי סגני הנשיא אחראים על קשרים עם גופים חיצוניים כגון בתי ספר ואוניברסיטאות, ועל כך העירה פרוקצ'יה כי הדבר מאוד לא משכנע.

עוד התברר בדיון כי אין קריטריונים ברורים לבחירת השופטים שיכהנו סגנים ולכמות הסגנים, שכל בית משפט זכאי למנות. זאת, למרות שהמדינה ציינה בתשובה מקדימה לבג"ץ לפני כשנה, כי משרד המשפטים פועל לקביעת קריטריונים שקופים ושוויוניים למינויים של סגני נשיא.