בעקבות הקשיים הפיננסיים: חברת החשמל ביקשה ממשרד האוצר ערבות לגיוסי ההון

בחברה טוענים כי העמדת ערבות מדינה תאפשר להוזיל באופן משמעותי את גיוסי ההון; הערכות: האוצר יסרב לבקשה

בחברת החשמל מחפשים דרכים חדשות להתמודדות עם הקשיים הפיננסים. ל"גלובס" נודע, כי החברה, בניהולו של עמוס לסקר, פנתה באחרונה למשרד האוצר, וביקשה לבחון אפשרות להעמדת ערבות מדינה להנפקות האג"ח המתוכננות של החברה, זאת במטרה להוזיל את עלויות גיוס ההון.

בדיונים שנערכו מול האוצר טענו נציגי חברת החשמל, כי העמדת ערבות מדינה תאפשר להוזיל באופן משמעותי את גיוסי ההון, תביא להורדת פרמיית הסיכון של החברה ותתבטא בעתיד בהוזלה בתעריפי החשמל.

חברת החשמל מתכננת לגייס בשנה הקרובה 1.7 מיליארד שקל בהנפקת אג"ח לגופים מוסדיים. בשנים האחרונות מגייסת חברת החשמל כספים בעצמה ללא כל גיבוי של המדינה. עם זאת, הקשיים בגיוסי ההון בחודשים האחרונים גרמו לעלייה חדה בפרמייה על השקעה באג"ח החברה.

מחברת החשמל נמסר בתגובה כי את השאלות בנושא יש להפנות למשרד האוצר. במשרד האוצר בוחנים כעת את בקשת חברת החשמל, אך הערכה היא שהסיכויים לאישורה נמוכים למדי. מקורות באוצר אמרו, כי החלופה של מתן ערבות מדינה לגיוסי ההון של חברת החשמל אינה מומלצת.

"חברת החשמל מגייסת כיום כספים בעצמה. העמדת ערבות מדינה אינה רצויה גם מבחינת החברה, ועשויה להתפרש כצעד שיביא להורדת דירוג. מחיר החשמל צריך לשקף את כל העלויות הנלוות כולל עלויות גיוס ההון, ללא סבסוד של המדינה", אמרו המקורות.

באוצר אומרים עוד, כי מתן הלוואת בעלים על ידי המדינה לחברת החשמל כלל אינו עומד על הפרק. במשרד האוצר מציינים, כי לחברת החשמל מקורות מספיקים למימון התוספת לתוכנית הפיתוח, במיוחד לאור העובדה שרק לאחרונה קיבלה החברה תוספת מיוחדת של 5% בתעריפי החשמל.

בתוך כך, הקבינט הכלכלי-חברתי אישר השבוע (ג') עקרונית לחברה נטילת הלוואה בסך של 750 מיליון דולר למימון השקעותיה. חברת החשמל כבר סיכמה על הלוואה בהיקף של 250-300 מיליון דולר מבית ההשקעות גולדמן זאקס שצפויה ברבעון הראשון של 2008, ומנהלת כיום מו"מ לקבלת מסגרת אשראי של חצי מיליארד דולר מבנק לאומי.

כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס", הקבינט אישר עקרונית את ההלוואה מגולדמן זאקס כבר לפני חודש וחצי, וכעת ניתן אישור עקרוני גם להגדלת ההלוואה מהבנקים המקומיים. אישור הקבינט הכרחי מאחר והמדינה והתחייבה בעבר כי יישום השינוי המבני לא יפגע במחזיקי האג"ח.