הצעת חוק: הקבלן ייתן בטוחה כבר לאחר תשלום 10% מהדירה

ועדת השרים לענייני חקיקה צפויה לדון היום (א') בהצעת חוק ממשלתית שהגיש משרד השיכון לתיקון חוק המכר בעקבות משבר חפציבה. על פי הצעת החוק, שהגיש שר הבינוי והשיכון, זאב בוים, יחויב המוכר לתת בטוחה כבר לאחר תשלום 10% מהמחיר, וזאת בניגוד לחוק הקיים, על פיו חלה חובת מתן בטוחות לאחר תשלום של 15% ממחיר הדירה.

ייתכן שהצעת החוק הממשלתית תוצמד להצעת החוק הפרטית של חברי הכנסת ראובן ריבלין וסטס מיסז'ניקוב, שזכתה להתנגדות ועדת השרים לחקיקה לאור כמה סעיפים הקיימים בה ובהם הטלת קנס של מיליון שקל על בנק שלא יוודא שרוכש דירה אכן קיבל בטוחות וכן ההיבט הפלילי הכלול בה.

כמו כן מוצע בתיקון לחוק כי הסכום שהחזרתו הובטחה, יהיה צמוד בדרך שבה הוצמדו כספי התמורה המשולמת על פי החוזה, ובהיעדר מנגנון הצמדה המעוגן בחוזה, הסכום יהי הצמוד למדד תשומות הבנייה שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, וזאת, בניגוד לחוק כיום הקובע כי כספים ששילם רוכש דירה על חשבון מחיר דירה מובטחים בערכם הנומינלי.

עוד קובעת הצעת החוק, כי בניגוד לחוק הקיים, על פיו ניתן להחליף בטוחה כספית לבטוחה חפצית ובלבד שהושלמה הבנייה ונמסרה החזקה בדירה לקונה, בחוק החדש מוצע לשנות את ההוראה, רק אם נקבע בחוזה המכר שהמוכר אינו רשאי כלל להחליף את הערובה.

על פי החוק הקיים, רוכש דירה שכספיו לא הובטחו, לא יהיה חייב בתשלומים על חשבון מחיר הדירה בשיעורים העולים על אלה שנקבעו בתקנות, על אף האמור בחוזה המכר. לדברי משרד השיכון והבינוי, החוק הוכיח כי מתוך אי ידיעה או מחשש לירידת ערך הכסף או היעדר אפיקי השקעה, רוכשי דירות אינם משתמשים בזכותם זו ולכן מוצע בתיקון לחוק לקבוע כי לא יקבל מוכר מקונה תשלומים על חשבון מחיר הדירה בשיעורים העולים על אלה שנקבעו בתקנות, אלא אם הכספים הובטחו.

עוד עולה מהתיקון לחוק כי מחיר דירה יכלול גם את שכר הטרחה לעו"ד וכן כל תשלום הקשור לרישום הדירה על שם הקונה, בין אם שולם למוכר או לעו"ד, על פי חוזה המכר.