עורכי דין קוראים לביניש ופרידמן: תנו לנו לנסות לגשר ביניכם

עורכי הדין הבכירים נחלקו ביניהם בנוגע לקרב בין שר המשפטים ונשיאת העליון - אך הוציאו קריאה מוסכמת וברורה: הורידו את רמת הטונים

בין 16 עורכי הדין הבכירים שהתכנסו במשרדי D&B להשקת הדירוג ודנו בהשלכות העימותים בין ראשי מערכת המשפט, התגלעו חילוקי דעות באשר לקרב הראשים ביניש-פרידמן. ובכל זאת, הם הצליחו להוציא קריאה אחת מוסכמת וברורה: הורידו את רמת הטונים, קיימו דיון אמיתי ולא תקשורתי ותנו לנו לנסות לגשר ביניכם.

"הספר החדש של ג'ון גרישם", אמר עו"ד ריצ'י רוברטס, "עוסק בחברה שהורשעה בזיהום קרקע ונקנסה בעשרות מיליוני דולרים. החברה עשתה מאמץ כדי למנות מישהו כשופט עליון באותה מדינה, שידון בערעור שלה. זה מעיד שהנושא אקטואלי לא רק אצלנו".

גם בתום הפאנל היה קשה לתייג חלק מהמשתתפים כ"בינישיסטים" או "פרידמניסטים". עם זאת, הרוב המכריע ביקר את המניעים ואת דרך ההתנהלות של פרידמן. "במקום לעשות רפורמה כוללת במערכת, לנער אותה כדי לשפר את השירות שבתי המשפט נותנים, ולטפל ב-30 נושאים דחופים", אמר ד"ר רלי לשם שהצטייר כ"בינישיסט" המובהק, "פרידמן עוסק בדברים אישיים כמו הסניוריטי בעליון וחוק הקדנציות. כשהוא מתחיל את כהונתו עם נושאים כאלה, ברור שזה אישי". לדעתו, ביניש נאלצת להגיב כי האקדמיה שותקת. "הפגיעה באמון בתי המשפט יכולה להיות מדרון חלקלק שיוביל אותנו לקטסטרופה", הוא הזהיר.

גם עו"ד מורי מטלון דיבר על מניעיו של השר. "כולנו יודעים שיש צורך בייעול המערכת. פרידמן בא עם אג'נדה ראויה לכאורה, ואמר דברי טעם כמו העובדה שבתי המשפט התעסקו בדברים שלא היו צריכים לעסוק בהם. אבל ברגע שהאג'נדה שלו הפכה לאישית ועלתה בפגיעה קשה מאוד ביוקרת השופטים, המערכת נפגעת קשות".

גם עו"ד צבי פירון הצטייר כ"בינישיסט", כשהזהיר מפני צמצום השפיטות וזכות העמידה בבג"ץ, הגם שסייג את תמיכתו האישית בנשיאה. "אני מפחד מאוד מאנשים חזקים, אני בעד מוסדות חזקים. לכן כשהמאבק נסוב סביב כוחו של נשיא בימ"ש כזה או אחר, אני בעד לקצץ בכוחו. כשהמאבק יהיה סביב המוסד, אני תומך חד-משמעית באלה המצדדים בו".

פירון הפתיע כשתקף בחריפות את המערכת. "ביהמ"ש הגיע לרמה שהיעילות באה על חשבון משפט צדק, שכבר לא נעשה כיום. אבל לפחות בתי המשפט מנסים להתייעל ולשחק בצורה הגונה, בניגוד למערכת הבריאות שלא מתפקדת כשאין לה כסף. רופא לא יישאר עוד 5 שעות בביה"ח כשלא משלמים לו, אבל שופט יישאר גם 15 שעות כדי לסייע למתדיינים".

עו"ד רמי קוק מיגאל ארנון אמר שהוא "מצפה מראש הממשלה שירגיע את השר שמינה, וקם בבוקר והחל לירות לכל הכיוונים". חלק מהצעותיו טובות, הבהיר קוק, "אבל זה לא יכול להיות באינטנסיביות שבה זה נעשה ובלי דיון ציבורי".

את תפקיד הסניגורים של פרידמן נטלו על עצמם עוה"ד אלקס הרטמן ויהודה רוה. "בניגוד לאחרים כאן, אני לא מפחד מדיון בשום רפורמה, כולל הוועדה לבחירת שופטים", אמר הרטמן. "אותי מפחידה הדה-לגיטימציה שנעשית לדעות האחרות, בין היתר ע"י שופטים בדימוס, שהופכים את השיח ללא לגיטימי".

עו"ד רוה אמר, ש"בא שר שהוא גאון במשפטים, כך שאי-אפשר לומר שאינו מבין. אפשר להתנגד ולחלוק על חלק מהרפורמות שלו, אבל אי-אפשר להפוך כל דבר להתקפה אישית. לא דנים בגופו אלא בגופתו".

עו"ד דוד חודק היה היחיד ש"העז" להשיב בחיוב לשאלת המנחה, עו"ד דנה ויס, ולהודות שחלק מההתנגדות של מערכת המשפט היא ספין שמציג בעיה הטעונה ניתוח כואב כעניין פרסונלי, כדי להימנע מרפורמות. "יש גם מהעניין הזה בתוך התבשיל. אין ספק שמערכת המשפט מנסה להגן על עצמה כמוסד. גם הפרקליטות ראויה לבחינה. מצב שבו 99% מהאנשים מורשעים אינו נכון מבחינת זכויות האזרח. קשה לכמת איזה חלק מההתנגדות אותנטי ואיזה נובע מהפחד משינוי".

עו"ד דיויד אבולעפיה סבר שהמתיחות תיפתר אם בתי המשפט יפסיקו "לבטא עמדות פוליטיות" וישאירו זאת למשפט הציבור, ואילו "הפוליטיקאים יפסיקו לפלוש לבתי המשפט".

לבסוף התאחדו כולם סביב הצעתו של עו"ד גד נשיץ, שיחד עם רי'צי רוברטס הביע אכזבה מחיבוק הידיים בלשכת עוה"ד. "צריך להוליך מהלך של אמנה לפישור בין הצדדים", אמר נשיץ. "בכל צד יש מידה מסוימת של צדק אבל הסגנון אינו ראוי. בשביל זה קיימת לשכת עוה"ד, אבל היא לא עושה דבר. זו טעות שגורם מרכזי בלשכה לוקח צד כזה או אחר. אנשים איבדו אמון בבתי המשפט, שרק שולחים אותם לפישור וגישור. אבל זה לא ייפתר כשהנשיאה והשר זורקים בליסטראות זה על זה ולא מתפנים לעבודה השחורה".

מורי מטלון הציע ש"הפורום הזה יגשר. שניים-שלושה אנשים מאיתנו יישבו עם פרידמן וביניש בקמפ-דייויד עד שיגיעו לאמנה". "ביניש לא תספור אותנו כמגשרים", העיר עו"ד משה בלטר. "אם יש סיכוי זה לדמויות כמו מאיר שמגר או הנשיא שמעון פרס". אולי הנשיא הקודם, השיב לו מטלון וגרר פרצי צחוק, "הוא מכיר את המערכת, הוא קליינט שלה".

אגב, כל המשתתפים טענו בדיון שתשובותיהם היו זהות גם אם לא היו נוכחים במקום עיתונאים ומצלמות. אלא שבתום הפאנל נשמעו זמירות אחרות. "הדיון הזה מזויף", לחש עו"ד בכיר. "עורכי דין שמופיעים בבתי המשפט לא יכולים להתבטא בנושא באופן חופשי, כפי שהיו עושים בחדר סגור".