אושר הסדר הפשרה בפרשת קרטל המרצפות: הנחה של 7% ללקוחות

בית המשפט המחוזי בת"א אישר היום (ד') את הסדר הפשרה בתיק "קרטל המרצפות". לפי ההסדר המתוקן, כל הלקוחות - פרטיים וקבלנים - יהיו זכאים בתקופה קצובה להנחה בשיעור של 7% ממחיר המחירון של מוצרי ריצוף של החברות הנתבעות בשלושה החודשים שקדמו לפסק הדין; כאשר - לקוחות פרטיים יהיו זכאים להנחה במשך חצי שנה ואילו קבלנים - במשך שנה. תחילת מכירת הטובין והמוצרים המפורטים בהסכם הפשרה לציבור תהיה ב-1 במרץ.

לפי ההסכם, הגמול לתובעים הייצוגים, רם לוי וחברת מורד את גולדברג, יהיה 100 אלף שקל, ואילו שכר הטרחה לבאי-כוחם, עוה"ד רם דקל ויהודה רסלר, יהיה 1.26 מיליון שקל.

הנתבעים הם תשע חברות מרצפות ושיש מובילות, שהגדולות בהן - תשלובת אלוני, נמליט, זהבי, שדות ים, עצמון, מרצפת ורצף. החברות הודו והורשעו ביצירת הסדרים כובלים בשוק במשך 14 שנה. ב-2002 הוגשה תביעה ובקשה לאישורה כייצוגית נגד התאגידים, מנהליהם ובעליהם בטענה לתשלום ביתר עבור אריחי רצפה.

הסכם הפשרה הושג בטרם הוכרעה הבקשה לאישור התביעה כייצוגית. היועץ המשפטי לממשלה הביע את התנגדותו להסכם המקורי, ולאחר מכן הגיעו הצדדים להסכם פשרה מתוקן. השופט ניסים ישעיה מינה את הכלכלן מנחם פרלמן לבדוק את ההסדר המתוקן ואת נימוקי התנגדותו של היועמ"ש.

פרלמן הגיע למסקנה כללית, לפיה הסדר הפשרה משרת את טובת הציבור. עם זאת, הוא הציע מספר תיקונים, והצדדים הודיעו כי הם מסכימים שהם יהוו חלק בלתי נפרד מהסכם הפשרה. בדיון שהתקיים היום נתנו כל הצדדים את הסכמתם לאישור ההסדר. השופט ישעיה אישר את התביעה כייצוגית כמוסכם בין הצדדים ואת הסדר הפשרה. (ת.א. 2020-1/02).