שחקני פנים

אמיר שלח ועידן שום החליטו שאת הניסיון מתחום הכדורגל הם יביאו דווקא לתחום עיצוב הפנים; בראיון משותף הם מדברים על "הטאצ' האחרון", שעזר להם להבקיע וכעת אמור לעזור להכניס כמה שיותר לקוחות למשרדים ולחנויות שהם מעצבים

התרגלנו שאחרי שקריירת הדשא של הכדורגלנים הישראלים מסתיימת, לטוב או לרע, הם הופכים למאמנים. יש שעוברים לשמש כפרשנים בתוכניות ספורט בטלוויזיה ויש כאלה שמנצלים את ההון והקשרים שצברו כדי לחבור לאנשי עסקים דוגמת ג'קי בן-זקן והולכים לרקוד עם אנה ארונוב.

אבל בלם מכבי תל אביב ושחקן נבחרת ישראל לשעבר אמיר שלח וחברו, קשר הפועל כפר סבא בהווה עידן שום, החליטו שהם בחיים שאחרי הכדורגל מביאים את יכולותיהם וכישוריהם לידי ביטוי ב"טאצ' האחרון שבתכנון עסקים ומשרדים". אותו טאצ' שעובד בכדורגל, יכול לדעתם לעבוד גם בתכנון משרד או חנות. השניים, שהפכו לאדריכלי פנים והקימו את הסטודיו Sdesign (אס דיזיין), מונחים על ידי הגישה שתכנון ועיצוב נכונים מגבירים את רווחיותו של העסק או המשרד.

דגש על המגזר העסקי

"ברגע שהעסק מעוצב וכולל אלמנטים שונים ומיוחדים, באופן טבעי הלקוח נמשך פנימה", אומר שלח בן ה-37, "לקוח שמסתובב בקניון או במרכז העיר ללא כוונה לקנות נעליים או בגד, אבל עובר בחלון ראווה שיש בו אלמנט של צבעוניות או אלמנט מושך אחר, מוצא עצמו נכנס פנימה, מתעניין במוצר ואז מבצע רכישה. הרבה פעמים החוויה של הקונה מהאווירה בחנות, שנוצרת על ידי העיצוב, עוברת מפה לאוזן וכך גם העסק מקבל יותר לקוחות".

"קונספט עיצובי בעסקים מסחריים תמיד מתחיל בצורכי הלקוח", מוסיף שום בן ה-31, בנו של מאמן בית"ר ירושלים יצחק שום ואחיה של עדי, אשתו לשעבר של שלח, "החנויות שעיצבנו לא היו זהות אחת לשנייה לשמחתנו. העניין הוא שגם אם הצבעים חוזרים על עצמם מחנות לחנות, הקונספט העיצובי שמייחד את החנות הספציפית טמון בשילובים השונים של הצבעים".

הרעיון לעסוק באדריכלות התחיל להתפתח אצל שלח בזמן שהאדריכל חנן פרי עיצב את ביתו ברמת אביב לפני 12 שנה. הוא מספר ששיתוף הפעולה עם האדריכל החדיר בו עניין רב בתחום, כך שבד בבד עם קריירת הכדורגל כבר החל לחשוב על צעדיו באדריכלות. כשהגיע לגיל 30 החליט סופית שהוא מעוניין לעסוק בתחום לפרנסתו ונרשם ללימודים. שום, לעומתו, פנה תחילה ללימודי מינהל עסקים במכללת רעננה אבל לא ראה עצמו עושה מזה קריירה וחיפש "משהו שייתן לי המשך אחרי הכדורגל, אבל גם שיהיה כיף ומעניין". כך פנה, כמו גיסו לשעבר, לתחום העיצוב ונרשם ללימודים במכללה למינהל בבית ברל.

הסטודיו של השניים, Sdesign, מבקש לבסס קשר אישי עם הלקוח ולשתפו בשלבי התכנון והבנייה, תוך כדי הגדרת צרכיו, בחירת החומרים, הצבעים וגיבוש הרעיון הכללי. בתקופה האחרונה מתמקד הסטודיו בעיקר בעיצוב עסקים, למרות שישנה גם פעילות בתחום הדירות והבתים הפרטיים. פרויקטים עליהם היה הסטודיו אמון לאחרונה כוללים את חנות המעצבים אוסף פרטי בקניון עזריאלי במודיעין, רשת מותג הנעליים מארה"ב Steve Madden בקניון שבעת הכוכבים בהרצליה, בקניון רמת אביב ובקריון שבקרית ביאליק וכן חנויות של הרשת שנמצאות בהקמה בטבריה ובקניון מלחה בירושלים. הסטודיו גם עיצב את חנות בגדי היוקרה לגברים Absolute Men ברחוב בן יהודה בתל אביב, חנות של רשת עולם הממתקים, מספרת דניאל 1 בשרתון סיטי טאוור, ובימים אלה מתנהל משא ומתן לגבי עיצובה של מספרה נוספת. הסטודיו גם פעל בשיתוף פעולה עם משרד האדריכלים פרי-דוידוביץ' על תכנון ועיצוב חנות הקונספט של מכבי תל אביב בכדורסל בהיכל נוקיה, ובגזרת המשרדים אחראי הסטודיו בין היתר על עיצוב משרדי ההנהלה של Steve Madden בחולון, משרד שילוט החוצות גיא ברעם ברמת החייל ומשרד של יהלומנים במתחם בורסת היהלומים ברמת גן.

"בחצי השנה האחרונה שמנו יותר דגש על עיצוב במגזר העסקי, שיש בו משהו הרבה יותר מעניין ומושך", אומר שלח, "העיצוב במגזר הזה זוכה לחשיפה גדולה יותר בעקבות המגע עם קהל - אנשים נחשפים יותר לחנויות מאשר לבתים פרטיים. יש משהו מרגש יותר בזה שאתה יכול, אחרי עבודת התכנון, לראות את המוצר המוגמר חשוף לציבור הרחב כעבור חודשיים או שלושה.

"מובן שמעבר לעיצוב הפנימי של החנות יש לעשות היי-לייטים, להדגיש מוצרים ממוצרי החנות, כי בסופו של דבר הם שמרכיבים חנות. בדרך כלל בעלי חנויות אוהבים להשתמש בצבעים רגועים וקלאסיים, כי הצבעים הנועזים נמאסים מהר מאוד. הרבה פעמים קורה שאנחנו, בתור מי שמייעץ ללקוח, חושבים שיש להקפיד על צבעוניות, אבל המוכרים הם מי שהולכים לבלות הרבה שעות בעסק. לכן המחשבה היא יותר בכיוון של היילייטים, נגיעות, חפצים ואז אפשר לזרום בכיף עם צבעים כמו בורדו ואדום שהם מאוד דומיננטיים, אבל אם משתמשים בהם במידה, לא יוצרים חנות שהיא כולה אדומה שעלולה להבריח לא רק את הקונים אלא גם את המוכרים".

לו"ז ומשמעת

- אילו מיומנויות אתם מביאים מעולם הכדורגל?

שלח: "בכל תחומי החיים, אם זה כדורגל, משפחה, חברים ועיצוב, אני נושא את אותן תכונות האופי שמוטבעות בי כאדם, בלי קשר לאיזה מקצוע העסיק אותי קודם. הדבר היחיד שאני יכול להשוות בין שניהם הוא ההנאה שאני מקבל. לא בכל עבודה יש סיפוק. הכדורגל היה מהנה, מספק, יצירתי ואלו מאפיינים שאני יכול להגיד גם על עיצוב. בכדורגל יש לחץ ותחרותיות ולמדנו לחיות עם התקשורת שלא תמיד מפרגנת, ופה אנחנו חשופים לעולם חדש, יותר כריזמטי ומלא שאיפות ותחרותיות".

שום: "הפלוס שאפשר לקחת מכדורגל הוא שכשאתה נמצא במסגרת כל החיים אתה מסגל לעצמך עמידה בלוחות זמנים ומשמעת. אלו שתי דרישות חשובות בתחום העיצוב, לוחות הזמנים הם הרבה פעמים נוקשים".

שלח: "בתחום שלנו אסור לבן אדם לצאת מנקודת הנחה שהוא כבר יודע הכל ולהיות מסופק, כי תמיד יש מה ללמוד וזו לא בושה. בסך הכל כשאתה בתחום הזה של העיצוב אתה כל הזמן מתחדש ומסתובב והעין רואה ובולעת, וחלק מהעבודה שלנו זה להיות חשוף לחומרים חדשים ולגעת כל הזמן בחומרים חדשים".

- באיזה אופן מושפע עיצוב חלל העסק מהמוצר הנמכר בו?

שלח: "בחנויות של רשת Steve Madden למשל, היות שמדובר במותג אמריקאי איכותי, רצינו בתהליך הבנייה לשדר יוקרה. לשם כך הניקיון בעיצוב היה מאוד חשוב, להשתמש בבטון מוחלק ולהציב רהיטים בצבע לבן - חשוב מאוד בחנויות נעליים כי נעליים מוצגות הכי טוב על צבעים בהירים. למרות שרצינו להשתולל בצבעים נצמדנו שם להיבט הפרקטי ולמה שנכון למוצר ולאווירה - שהקונה לא ייכנס לחלל שהוא מרגיש בו לא בנוח. מה שבולט במיוחד בחנויות נעליים הוא הצורך בנגישות קלה של המוכר למחסן ולמלאי וכשמתכננים את החנות זה משהו שצריך לתת עליו את הדעת. בלי גישה נוחה למחסן קשה מאוד למכור נעליים".

שום: "יש את הנושא של צורכי הלקוח ואת הנושא האסטתי ובשום פנים ואופן לא צריך להיות מצב שבו אחד בא על חשבון השני. יש המון שאלות שכשאתה מתחיל בעבודת העיצוב אתה צריך להקדיש להן מחשבה, כמו למשל מי החברה, מה היא מוכרת, האם היא עובדת עם חברות מחו"ל, כמה אנשי צוות יש בה. הרבה פעמים ללקוח יש רעיון עיצובי בדמיון אבל הוא לא יודע איך להוציא אותו אל הפועל והתפקיד של המעצב הוא להכניס את הרעיון של הלקוח לקונטקסט הנכון. בחנויות אתה צריך לעצב לפי משולש שמורכב מהמוצר, מהצרכן ומהמוכר. אם אתה מעצב את החנות נכון, בצורה שמציגה נכון את המוצר, הצרכן ירצה להיכנס ולא פחות חשוב, המוכר ייתן מעצמו יותר. הצרכן יבחר לבצע את הקנייה בחנות כזו שבה המשולש עובד".

- איך יכול עיצוב פנים להשפיע על חנויות קיימות?

שלח: "אני מאמין שאפשר לראות שבחנות שעוברת שיפוץ יש תנועה גדולה יותר, בין השאר בגלל שאחרי שיפוץ יש בה אנרגיות חדשות. לכן אומרים ששיפוץ הוא טוב לחמש שנים. היום כל הזמן הולכים קדימה מבחינת קרמיקה ואפילו תאורה ואי אפשר לרוץ אחרי זה. דבר חשוב נוסף זה חלון הראווה.

"כשאני מסתובב בחנויות הרבה פעמים דרך חלון הראווה ובמטר הראשון שליד החנות אני כבר יודע אם אני מעוניין להיכנס או לא. ה'וואו' הראשוני הוא שקובע והוא נוצר על ידי האופן שהמוכר מציג את הוויטרינה, תאורה נכונה והפתיחות של החנות לקהל".

שום: "עיצוב זה לא רק התכנון הפיזי. נכלל בזה גם סוג המוזיקה שמשמיעים ברקע, הרי היא יכולה ליצור אווירה מכניסה אבל גם להיפך, היא יכולה גם להרחיק - תלוי במוזיקה. גם תאורה היא חלק מהעניין וכל אלה נכנסים לתמונה השלמה של העיצוב. אם משהו יצרום לצרכן הוא פשוט ייצא".

- אם מזכירים אווירה, אתם מסכימים עם עקרונות הפאנג שוואי?

שלח: "קראתי על תורת הפאנג שוואי אבל יש בה משהו שהוא מוזר לי. התורה של הפאנג שוואי, שהביאו אותה מהמזרח, עובדת על אנרגיות חיוביות. אני מסכים בהיבט של האנרגיות אבל לא כל כך מסכים בהיבט של החיבורים והחיזוקים. הפאנג שוואי אולי מתאימה לאלה שגדלו עליה והתחנכו עליה, אבל לא בטוח שבגלל שהיא המילה האחרונה היום בשוק היא בהכרח מתאימה למי שגדל על פלאפל. מה שכן, חשוב שתהיה אנרגיה טובה וסביבת עבודה נוחה ולזכותה ייאמר שהפאנג שוואי מטפלת באלה".

- אדריכל פנים עדיין נחשב אצלנו לוקסוס.

שום: "במדינה שלנו אנשים לא באמת מבינים מה כוללת העבודה של אדריכל הפנים וחושבים שהיא מסתכמת בדקורציה ובווילונות. אז פה הטעות, כי הם נוטים לשכוח שתכנון שמסייע בפתרון הבעיות הטכניות - שהוא חלק מהתפקיד שלנו - הוא לא פחות חושב ממה שהעין רואה.

"לעסקים בקניונים יש יותר מודעות לנושא הזה כי התחרות שם היא הרבה יותר גדולה, אבל לצערי העסקים במרכזי הערים לא הפנימו את משמעות עבודת תכנון הפנים. הם יודעים מה זה קבלן, חשמלאי ואינסטלטור ומפספסים את החיבור עם אדריכל הפנים. ההבדל הזה מחזיר אותנו לשאלה של קניונים מול מרכזי ערים ויש פה גלגל, כי מובן שחנויות בקניונים הן רשתות ויש להן גב כלכלי מוצק יותר מהחנויות הפרטיות שברחוב ובגלל שיש להן גב חזק יותר הן עובדות על העיצוב ובסוף ללקוחות נוח יותר להיכנס לקניון מאשר לחנויות במרכזי הערים. ככה הפער רק מתרחב".*

michal-m@globes.co.il