5 תעשיות ביטחוניות ישראליות ברשימה השחורה של יפן

משרד התמ"ת בטוקיו אוסר על חברות יפניות לשתף פעולה עם תע"א, רפאל, תעש, הוועדה לאנרגיה אטומית והמרכז הגרעיני בשורק * משרד התמ"ת היפני טוען כי לא מדובר ברשימת אמברגו, אלא ברשימה של חברות שונות שהיצואנים היפנים מתבקשים על-ידי הרשויות היפניות לבצע הערכת סיכון של יצוא מוצריהם לאותן חברות * עדיין מפי היפנים, המסמך נקרא "רשימה שחורה"

משרד התמ"ת היפני מנהל "רשימה שחורה" ובה חברות ממדינות שונות שנאסר על חברות יפניות לשתף עימן פעולה ולייצא אליהן את המוצרים שלהן. ל"גלובס" נודע כי בשגרירות ישראל בטוקיו מביעים דאגה מהרשימה בה מופיעות התעשייה האווירית (תע"א), רפאל, התעשייה הצבאית (תעש), ממ"ג (המרכז למחקר גרעיני בשורק) והוועדה לאנרגיה אטומית.

ממסמך שהגיע לידי "גלובס", המיועד למשרד התמ"ת הישראלי, עולה כי הציר הכלכלי בשגרירות ישראל בטוקיו, עמירם הלוי, נפגש עם סגן מנהל מחלקת הפיקוח על הייצוא במשרד התמ"ת היפני כבר לפני למעלה משנה וביקש ממנו לפעול להוצאת התעשיות הביטחוניות הישראליות מהרשימה. לאורך כל המסמך, המודפס על נייר רשמי של שגרירות ישראל בטוקיו, משתמש הציר הכלכלי במושג "הרשימה השחורה" בהתייחסו לרשימת משרד התמ"ת היפני.

מהמסמך עולה כי בפגישה בין הצדדים טען משרד התמ"ת היפני כי לא מדובר ברשימת אמברגו אלא ברשימה של חברות שונות שהיצואנים היפנים מתבקשים על ידי הרשויות היפניות לבצע הערכת סיכון של יצוא מוצריהם לאותן חברות. אם היצואנים סבורים שאין כל סיכון שהשימוש במוצריהם על ידי התעשיות הביטחוניות ייעשה לצרכים צבאיים או לצורך ייצור נשק להשמדה המונית, הם יכולים לייצא לאותן חברות ללא בקשת אישור או התייעצות עם משרד התמ"ת היפני. יש לציין שחלק מהתעשיות הביטחוניות מייצרות לא רק מוצרים לצרכים צבאיים אלא גם לצרכים אזרחיים ולכן הדאגה גדולה יותר מהרשימה השחורה.

עוד עולה מהמסמך כי הלוי ביקש להסיר מהרשימה את הוועדה לאנרגיה אטומית וכן את המרכז למחקר גרעיני. "נשאלתי על ידי מר יושיהירו איזו חברה נמצאת בעדיפות מבחינתנו", כותב הציר הכלכלי. "עניתי לו שהמרכז למחקר גרעיני, שכן בניגוד לוועדה לאנרגיה אטומית שהיא גוף ייצוגי שאינו רוכש דבר, המרכז הגרעיני מבקש לרכוש מוצרים מיפן ונתקל בקשיים".

הלוי ממשיך וכותב כי היפנים אמרו שעל מנת להוציא חברות מהרשימה, יהיה צורך לבצע בדיקה שלהן וזאת תהיה הפעם הראשונה שנעשה דבר שכזה משום שעד כה חברות הוצאו מהרשימה רק בעקבות מידע שהתקבל עליהן מגופים אובייקטיביים.

על פי המסמך, היפנים הסכימו לשלוח את נציג לשכת המסחר היפנית בישראל לבצע בדיקה שכזו. "הבהרתי להם שיעבירו לנו בעוד מועד מי מגיע ואם נאפשר להם לבקר בכל אחת מהחברות הללו", כותב הלוי, שלפי דבריו, מועד עדכון "הרשימה השחורה" נעשה אחת לשנה, בחודש אפריל.

המכתב, עליו חתום הציר הכלכלי בשגרירות ישראל בטוקיו, נכתב בסוף 2006, אולם גורמים בטוקיו הודו כי לא חל כל שינוי מאז. ל"גלובס" נודע עוד כי ראש הממשלה, אהוד אולמרט, ניסה לקדם את הנושא במהלך ביקורו בטוקיו. אולמרט אף נפגש עם סגן שר ההגנה היפני במהלך הביקור ודן עימו בנושא זה.

אמש, בשיחה עם כתבים, אמר אולמרט כי הושגו במהלך ביקורו ביפן "הישגים ושיתופי פעולה בתחום האזרחי וגם בתחומים ביטחוניים". עם זאת, בתגובה לשאלת "גלובס" האם חלה פריצת דרך בעניין התעשיות הביטחוניות במהלך הביקור, ענה אולמרט כי "לא עסקנו במהלך הביקור ברשימות. לא שחורות ולא לבנות". בשגרירות ישראל בטוקיו סירבו לדבר על הנושא.