3,000 מנהלים בחברות הציבוריות בישראל יוצאים למירוץ השכר השנתי: עלות ההעסקה שלהם זינקה ב-100% ב-12 השנים האחרונות

עלות השכר של המנהלים הכפילה עצמה מ-90 אלף שקל נכון לשנת 1994 ל-180 אלף שקל נכון ל-2006 * וזאת עוד מבלי להביא בחשבון את 2007 שהייתה שנת גאות נוספת * ברוב המקרים, ההכנסה נטו של הבכירים נעה בין 35% ל-45% מעלות השכר

בתור התחלה, הרשו לנו לשתף אתכם בהלך רוחנו נכון לרגע כתיבת שורות אלו. ליתר דיוק, במשפט אחד שעבר לנו בראש בימים האחרונים: "איך שהזמן טס". איך - כמעט מבלי שהרגשנו - עברה לה עוד שנה ואנו עומדים "לטבוע" מחדש בדו"חות השנתיים של החברות הבורסאיות ו"לנבור" עבורכם בנתוני שכר המנהלים שמסתתרים בהם.

מימים ימימה - וגם אם קבל עם ועדה לא תסכימו איתנו - שכר הוא נושא שמעניין את כולם; שכר של מנהלים בכירים מול זה של עובדים זוטרים, שכר בארץ או שכר בחו"ל, גברים מול נשים, ותיקים לעומת חדשים, שכר בהיי טק מול שכר בלואו טק וגם שכר במגזר הציבורי מול זה של המגזר הפרטי. שכר. נקודה.

וככזה, גם השנה, "גלובס" ימשיך לעקוב, לנתח ולדרג - זו השנה ה-14 ברציפות - את שכר המנהלים בקרב 650 החברות הנסחרות בבורסה המקומית. דירוג השכר של "גלובס", שכבר מזמן הפך חלק אינטגראלי בכל דיון שכר של מנהל - בכיר כזוטר - יכלול לקראת סוף החודש למעלה מ-3,000 מנהלים. הדירוג המקיף והמעמיק ביותר של שכר מנהלי החברות הבורסאיות הנערך מדי שנה בישראל.

כזכור, החברות הבורסאיות מפרסמות את עלות שכרם של חמשת המנהלים הבכירים בכל חברה, מבלי לציין את שמותיהם (מלבד דו"חות הבנקים). "גלובס", כמדי שנה, החל מהערב ובמשך חמשת השבועות הקרובים, יפרסם את עלות שכרם של החמישה בכל חברה, יעריך מי הם חמשת הבכירים בכל חברה, יעדכן מדי יום את דירוג "ליגת העל" (צמרת מקבלי השכר הגבוה ביותר), וגם יאפשר הצצה לנתוני השכר של מנהלים זרים בחברות אמריקניות ואחרות.

מנתונים שאוסף "גלובס" במשך כמעט עשור וחצי עולה (ראו טבלאות) כי עלות השכר החודשית הממוצעת של מנהל בחברה ציבורית עלתה ריאלית ב-12 השנים האחרונות ב-100%. במילים אחרות, עלות השכר הכפילה עצמה מ-90 אלף שקל (נכון לשנת 1994) ל-180 אלף שקל (נכון ל-2006).

איך הייתה שנת 2007? הדעות חלוקות. 2007 הייתה שנת גאות נוספת. רווחי החברות הבורסאיות המשיכו לעלות אך האינפלציה שהרימה את ראשה ושער הדולר שהתרסק פגעו - וצפויים להמשיך ולפגוע - ברווחי החברות ברבעון השלישי והרביעי, וכתוצאה מכך להקטין את הבונוסים למנהלים. בנוסף, הירידות בבורסה עלולות להקטין את שווי ההטבות הגלומות באופציות אותן הם מחזיקים (כפי שהחברה בוחרת לחשב אותן) ולפיכך להקטין את עלות השכר בכללותה.

עלות שכר, נזכיר, אינה שכר הברוטו של המנהל, אלא מוגדרת כעלות העסקתו עבור החברה בה הוא עובד. בראש ובראשונה, כוללת העלות את השכר ברוטו, שאליו מתווספות הטבות אחרות, גם כאלו ששולמו לו בפועל במזומן, וגם כאלו שהן הטבות "על הנייר", להן יהיה זכאי בעתיד, והן נרשמות כבר עתה כעלויות בספרי החברה (דוגמת שווי הטבה באופציות ו/או במניות).

פרט לשכר, כוללת עלות השכר גם תוספות סוציאליות, החזר הוצאות, ביטוחי מנהלים, שווי רכב וכדומה. ברוב המקרים, בהנחה שהשכר לא משולם באמצעות דמי ניהול (לרוב לחברה בבעלות אותו מנהל), נוצר מצב בו ההכנסה נטו נעה בין 35% ל-45% מעלות השכר.

שכר מנהלים