דירוג משרדי רוה"ח 2008 של D&B: מהפך בחמישייה הראשונה - זיו האפט עקף את קסלמן וקסלמן

במקום הראשון בדירוג - קוסט-פורר-גבאי עם 474 רו"ח * סומך-חייקין, במקום השני, צימצם את הפער מקוסט-פורר-גבאי * ב-2007 חל גידול של כ-13% במספר רוה"ח המועסקים ב-15 המשרדים הגדולים

לראשונה מזה תקופה ארוכה, נרשמות תזוזות משמעותיות בקרב חמשת משרדי רואי החשבון הגדולים בישראל ("הביג פייב"), לפחות ככל שהדבר נוגע לדירוגם לפי מספר רואי החשבון. מדירוג דן אנד ברדסטריט (D&B) לשנת 2008 עולה, כי משרד זיו-האפט (BDO) שדורג אשתקד במקום החמישי, החליף מקומות עם משרד קסלמן וקסלמן (PWC), שהיה במקום הרביעי. זאת, בזכות גידול של 33% במספר רוה"ח שהוא מעסיק.

צירופם של 77 רואי החשבון מביא את זיו-האפט לנשוף בעורפו של משרד בריטמן-אלמגור, שכמעט לא צירף השנה רואי חשבון, וכעת מפרידים ביניהם רק 8 רואי חשבון. בדירוג לפי מספר העובדים הכללי, גם השנה מדורג זיו-האפט שני, עם 985 עובדים.

גם בראש הדירוג הפערים מצטמצמים, לפחות בכל הנוגע לראיית החשבון הקלאסית. אמנם קוסט-פורר-גבאי את קסירר (Ernst & Young) נותר בודד בפסגה, בוודאי בדירוג לפי מספר העובדים הכללי, אולם בדירוג לפי מספר רואי החשבון משרד סומך-חייקין (KPMG) צימצם משמעותית את הפער ממנו, לאחר שגייס השנה 119 רואי חשבון (גידול של 35%). קוסט גייס אמנם 262 עובדים ב-2007 (ומעסיק כיום למעלה מ-1,660 עובדים), אולם רק 4 מהם רואי חשבון. הפער בין שני המשרדים הוא 20 רואי חשבון בלבד. הפער במספר המועסקים הכללי גדול בהרבה: כ-744 עובדים.

במקום השלישי ניצב משרד בריטמן-אלמגור (Deloitte), עם 314 רו"ח. גם גיוסם של 80 עובדים נוספים (סך הכל 820 עובדים) לא מנע את ירידת המשרד למקום החמישי בדירוג העובדים הכללי, לטובת משרד קסלמן שתפס את הרביעי, בזכות גיוס של 140 עובדים.

את שיעור הגידול הניכר ביותר, הן במספר רוה"ח (45%) והן במספר השותפים (120%), רשם משרד ליאון-אורליצקי שטיפס מהמקום העשירי לשמיני ומעסיק כיום 58 רואי חשבון. זאת, הודות למיזוג עם המשרד הירושלמי חגי ולנשטיין וצירוף "כוכבים" כמו רוה"ח דודי גולדנברג וגילה שלייפר.

הדירוג מבוסס על שני פרמטרים בסיסיים: מספר רואי החשבון במשרד ומספר העובדים הכללי. בענף אומרים שהדירוג לפי מספר העובדים נחשב לאמין יותר מבין השניים. גורם בענף אמר ל"גלובס", שבעיקר במשרדים הגדולים, העוסקים רבות בשירותים נלווים (ביקורת, חשבונאות, מיסים, ייעוץ עסקי וייעוץ כלכלי), לפחות מחצית מהעבודה אינה נעשית ע"י רואי חשבון. "מאחר שהמשרדים אינם חושפים הכנסות", הוא אומר, "ניתן לצאת מנקודת הנחה שבכל המשרדים לכל עובד מקדם יעילות זהה פחות או יותר, ולכן מספר העובדים מייצג את היקף הפעילות".

את החמישייה השנייה, שכידוע נמצאת הרחק מאחורי הראשונה, פותח משרד פאהן-קנה (Grant Thornton) עם 77 רואי חשבון ו-224 עובדים. שביעי מדורג, הן מבחינת מספר עובדים והן מבחינת מספר רו"ח, משרד ברית פיקוח (אגודה שיתופית העוסקת בראיית חשבון וייעוץ מיסויי וכלכלי למגזר ההתיישבותי), עם 215 עובדים ו-76 רו"ח. ליאון-אורליצקי מדורג, כאמור, שמיני ובמקום התשיעי ניצב משרד זהר את זהר, עם 160 עובדים ו-55 רואי חשבון. את עשרת הגדולים סוגר משרד שטראוס-לזר, עם 102 עובדים ו-45 רו"ח.

ב-2007 חל גידול של כ-13% במספר רואי החשבון המועסקים ב-15 המשרדים הגדולים, ומספרם עומד על 2,305 רו"ח. ה"ביג פייב" מעסיקים 1,826 רואי חשבון, המהווים 17% מכלל רוה"ח בישראל. במספר העובדים הכללי המועסקים במשרדים הגדולים חל גידול של כ-16% ומספר המתמחים עלה בכ-14%. מהדירוג עולה עוד, שגם במספר השותפים חל גידול, בשיעור של 15% (337 שותפים).

כלכלני D&B מציינים, שגם ב-2007 נמשכת המגמה של העלייה בשיעור מספר המתמחים במשרדים הגדולים, שעולה לעיתים על מספר רואי החשבון המועסקים במשרד (כמו בקוסט ובקסלמן). זאת, בניגוד למשרדי עורכי הדין, המעדיפים להעסיק עורכי דין ולא מתמחים, בשל שכרם הנמוך של פרקליטים צעירים (הנובע מעודף עורכי דין). אם ב-2006 עמד היחס על כ-0.8 מתמחה לרו"ח, השנה הוא עלה ל-0.9. התופעה בולטת במיוחד במשרד קסלמן, שמעסיק הרבה יותר מתמחים (354) מרואי חשבון (276).

"אנו באחד מקצבי הגידול הגדולים ביותר אי-פעם"

רו"ח אבי ברגר, השותף המנהל בקסלמן וקסלמן, מסרב להתרגש מתוצאות הדירוג. הוא שב וקובל על הפרמטרים הלא משקפים, לדעתו. "המספר היחיד שרלוונטי לדירוג המשרדים אולי הוא מחזור העסקים. ספירת האנשים נעשית לפי הכללים שכל אחד מוצא לנכון. למשל, יש פירמות שיש להן החזקות בכל מיני עסקים באחוזים מוגבלים, והן סופרות את כל העובדים שם, למרות שלא מדובר בעובדים שיושבים על ה'פיי-רול' באופן מלא. אבל מה לעשות, וכנראה שקולי לא נשמע במגזר ואלה המספרים".

ברגר, שמשרדו גייס 140 עובדים בשנה החולפת, טוען שלא רק שהמשרד אינו בירידה, אלא הוא בזינוק בעלייה. "אנו באחד מקצבי הגידול הגדולים ביותר אי-פעם. אנו גדלים בכל תחומי העיסוק שלנו. בשנה האחרונה קיבלנו את אורמת, אקסלנס ועבודות רבות בתחום המסים וה-IFRS".

את העובדה שמשרדו מעסיק יותר מתמחים מרו"ח הוא תולה בכך, שמדובר במשרד בגידול ומשרד שמתחדש. "אנחנו משתדלים לא להחזיק אנשים שלא מגיעים לרמת שותפים הרבה שנים. אנו גדלים מאוד ברמת השותפים והעובדים וכל פעם מחליפים אותם מחדש. לכן רמת התחלופה אצלנו גבוהה יחסית".

גם רו"ח דני מרגלית, השותף המנהל בזיו-האפט, לא מתרגש מהעלייה בדירוג ("העיקר שאנו מגדילים את נפח הלקוחות ונמצאים בפוזיציה טובה מאוד ביחס למתחרים"). הוא אומר, כי מדידה נכונה של המשרדים צריכה לשקלל את מספר רואי החשבון, מספר העובדים ומספר החברות הציבוריות המבוקרות.

את הגיוס הנרחב של רואי חשבון למשרד הוא תולה בארבע סיבות עיקריות: ראשית, המורכבות הקיימת כיום בעבודה. "החשבונאות כיום מורכבת מבעבר, אם זה בשל כללי ה-IFRS או השינויים התכופים מכוח הוראות ה-SEC, ולכן אינך יכול להישען רק על מתמחים. העבודה היום, במיוחד בטיפול בלקוחות גדולים, חייבת להיעשות בצוותים וכן חייבת לכלול מרכיב מכובד של רואי חשבון.

"חברת הייעוץ שלנו היא הגדולה ביותר מבין 5 המשרדים. מגוון המוצרים שאנו מוכרים בה היום הוא גדול מאוד בגלל החשיבה שלנו על הלקוח והרצון ליצור סל מוצרים מאוד גדול - אסטרטגיה, הערכות שווי, TTA, ליווי עסקאות וכו', וזה עוד לפני כל עבודות ה-SOX למיניהן. בחברת הייעוץ יש תמהיל של כלכלנים, עורכי דין ורואי חשבון, וגם כאלה שיש להם תארים כפולים או משולשים".

שנית, הוא אומר, כללי ה-IFRS שהוטמעו והחלו להיכנס לחברות הציבוריות כבר ב-2007 חייבו גיוס רואי חשבון. סיבה שלישית היא ש"יש לנו עבודות רבות בתחום כללי ה-SOX, במיוחד עם מערכת הבנקאות, הפיננסים והתעשייה. אלה עבודות שלא יכולות להתבצע ע"י עובדים צעירים". ולבסוף, "זה לא סוד שכאשר שוק ההון פורח, כמות העבודה והתשקיפים גדלה. כל עבודה על תשקיף אורכת מספר חודשים".

גורמים במשרדים האחרים מציינים, שזיו-האפט מעסיק כ-220 מנהלי חשבונות, "שכידוע נותנים שירות ברמה מאוד בסיסית. או משרד סומך למשל, שם פוקוס חזק על תחום הביקורת. איך אפשר להשוות זאת למשרדים אחרים שמתמקדים בייעוץ?", הם תוהים.

אילן בירנפלד, השותף המנהל בבריטמן-אלמגור, מסביר מדוע משרדו לא גייס רואי חשבון חדשים. "במשרד כמו שלנו, המתאפיין אסטרטגית בכך שיש לנו רגליים מאוד חזקות בכל תחומי הייעוץ (כלכלי, ניהולי, ניהול סיכונים, חטיבת מס מפוארת) והשירותים הנלווים - תחומים שאינם קשורים לביקורת אבל מעניקים שירותים וערך מוסף אדיר ללקוחות - לא תמצא גידול ברו"ח אלא ביועצים ואנשים שמתמחים בנישות ספציפיות שמבדלות אותנו מהמתחרים".

לכן, הוא אומר, "מיקוד רק במספר רוה"ח בפירמה, זה כאילו לא להבין שהעולם שלנו עבר שינוי מאוד רציני, מפירמה של ראיית חשבון לפירמות שעוסקות בראיית חשבון ושירותי ייעוץ".

ראיית חשבון