32 חודשי מאסר לחוקר הפרטי צבי קרוכמל שהורשע בפרשת הסוס הטרויאני

קרוכמל, ששימש בעבר כמפקד היחידה המרכזית של מצ"ח, החדיר סוסים טרויאניים ל-26 מחשבים, כשבין קורבנותיו העיתון "גלובס", שקם אלקטריק ומשרדי הפרסום ראובני-פרידן ובאומן-בר-ריבנאי

בית המשפט המחוזי בתל-אביב גזר היום (ג') על צבי קרוכמל, בעל משרד חקירות פרטיות, עונש של 32 חודשי מאסר בפועל (בקיזוז 119 ימי מעצר) שנת מאסר על תנאי, קנס של 225 אלף שקל ופסילה לצמיתות של רישיון חוקר פרטי ורישיון לקיום משרד לחקירות פרטיות. קרוכמל הורשע, לפי הודאתו במסגרת הסדר הטיעון, בפרשת הסוס הטוריאני בעבירות על חוק המחשבים של חדירה לחומר מחשב והחדרת נגיף מחשב; עבירות לפי חוק האזנת סתר; עבירות של פגיעה בפרטיות; קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות; קבלת נכסים שהושגו בפשע; וקשירת קשר לביצוע פשע.

קרוכמל, סא"ל (מיל') ששימש בעבר מפקד היחידה המרכזית של מצ"ח, הורשע כי התקשר עם יוצא השב"כ אלכס ויינשטיין (שהורשע אף הוא בפרשה), עם הנאשמת המרכזית בפרשה, רות האפרתי, בתחילת 2004. האפרתי הציעה להם להשתמש בתוכנת הסוס הטרויאני, שפותחה על ידי בעלה, מיכאל. באמצעות התוכנה הם הצליחו לשגר תצלומי מסך של מחשב היעד, ולתעד את כל הקלדות המקלדת מצד המשתמש. לפי כתב האישום המתוקן, משרד קרוכמל החדיר סוסים טרויאניים ל-26 מחשבים, כשבין קורבנותיו נמנו: מל"מ אבטחה, מל"מ מערכות, סטימצקי, דובק, מי עדן, שקם אלקטריק, העיתון "גלובס" ומשרדי הפרסום ראובני-פרידן ובאומן-בר-ריבנאי.

השופט חלאד כבוב, שהחליט לכבד את העונש בהסדר הטיעון, ציין כי גם לאחר תיקון כתב האישום, נחשפת פרשה חמורה ביותר של חדירה למחשבים בדרכים בלתי חוקיות מתוך כוונת ריגול עסקי, שחשפו את סודם המקצועי של קורבנות העבירה. "עיקרון התחרות ההוגנת בין מתחרים עסקיים הוא עיקרון שבלעדיו לא ניתן לקיים משק כלכלי מפותח ותחרותי. פגיעה בעיקרון זה מביאה כפועל יוצא לא רק פגיעה במתחרה העסקי אלא גם בצרכן, שאינו נהנה יותר מהתחרות".

עוד הוסיף השופט כי "בתי המשפט וחברה מתוקנת אינם יכולים להשלים עם תופעה פסולה שכזו, שיש בצידה השגת יתרון בלתי הוגן בעליל לעבריין על פני אותו קורבן עבירה, שמשקיע אמצעים כספיים וארגוניים יקרים מאוד על מנת להתוות תוכנית עסקית חסויה וסודית מפני מתחרים עסקיים, אך עלול למצוא עצמו חשוף לכל אלה".

רותי האפרתי נידונה לארבע שנות מאסר בשל חלקה בפרשה ובעלה מיכאל לשנתיים. חוקרים פרטיים נוספים שהורשעו בפרשה הם אליעזר פילוסוף, ניב חי ואלכס ויינשטיין. פילוסוף וחי נדונו ל-15 ו-22 חודשי מאסר בפועל בהתאמה; גזר דינו של ויינשטיין טרם ניתן. (ת.פ. 40206/05).