54% מהציבור: יש שחיתות במערכת המשפט; 50% נגד צמצום סמכות בג"ץ

27% סברו שיש להרחיב דווקא את סמכויות בג"ץ ; 23% ציינו שהסיבה לפגיעה במעמד ביהמ"ש נובעת מניסיונותיו של השר פרידמן לרסן את ביהמ"ש העליון ; כך עולה מסקר שערך מכון Market Watch לקראת כנס לציון 60 שנים למשפט הישראלי במכללת שערי משפט

כמחצית מהציבור הישראלי מתנגד לכוונת שר המשפטים, דניאל פרידמן, לצמצם את סמכויות בג"ץ. כך עולה מסקר שערך מכון Market Watch לקראת כנס מיוחד לציון 60 שנים למשפט הישראלי, שיתקיים מחר (ד') במכללת שערי משפט.

37% מבין 468 המשתתפים בסקר סברו, שיש לצמצם את סמכויות בג"ץ בשאלות פוליטיות. 27% סברו שיש להרחיב דווקא את סמכויות בג"ץ, ואילו 24% ביקשו להותיר את המצב הנוכחי על כנו.

למעלה ממחצית הציבור בישראל (54%) חשים, כי קיימת שחיתות במערכת המשפט בישראל, בעוד שרק כעשירית (13%) ציינו כי לדעתם לא קיימת שחיתות במערכת. חרדים ודתיים, כמו גם בעלי הכנסה נמוכה מהממוצע, ציינו יותר בהשוואה לשאר הקבוצות כי לדעתם קיימת שחיתות במערכת המשפט.

כשנשאלו משתתפי הסקר מהי לדעתם הסיבה העיקרית לפגיעה במעמד מערכת המשפט, 27% ציינו את התערבותו של בג"ץ בנושאים בהם לא עסק בעבר, כלומר את הרחבת סמכויותיו בידי עצמו. לעומתם, 23% ציינו שהסיבה לפגיעה במעמד בית המשפט נובעת מניסיונותיהם של שר המשפטים דניאל פרידמן ופוליטיקאים אחרים לרסן את ביהמ"ש העליון.

חוסר פופולאריות של פסקי הדין (15%) וסיום כהונתו של אהרן ברק כנשיא העליון (8%) נתפשים כגורמים פחות משמעותיים לפיחות במעמד העליון. מפילוח התשובות עולה, שחרדים ודתיים ציינו יותר מהשאר את התערבות ביהמ"ש העליון כגורם לפיחות במעמדו. כן מתברר, שככל שעולה רמת ההכנסה כך גדל שיעור המשיבים שציינו את חוסר הפופולריות של פסקי הדין.

לבסוף ביקשו הסוקרים לבחון האם הסיבה למתקפה הציבורית המתנהלת באחרונה נגד העליון, נעוצה בעובדה שבראשו עומדת אישה. הממצאים היו חד-משמעיים: 71% ציינו שאין לכך קשר לביקורת. דעה זו רווחה יותר בקרב גברים לעומת נשים (84% מול 76% בהתאמה).

במסגרת הכנס, בו יוצג הסקר, יקבל הנשיא לשעבר מאיר שמגר את אות "חושן המשפט". בכנס ישתתפו, בין היתר, אהרן ברק והשופט אליקים רובינשטיין.