המחשוב הירוק מעורר זכרונות משנות ה-80

אחת הדרכים להוזיל עלויות מחשוב היא שימוש בשיטת הלקוח הרזה ; בעידן היוניקס של שנות ה-80 זה היה להיט ; יותר ויותר חברות חוזרות היום לעבודה עם שרת מרכזי

לפני כעשור, נכנס האינטרנט במלוא הכוח לשימוש ביתי גם בישראל, והפך מהר מאוד לזול ולזמין. כולנו הפנמנו שהאינטרנט פתוח כל הזמן, גם במשך שעות ארוכות שאנחנו נמצאים מחוץ לבית או ישנים. לכבות את המחשב, למשל, נחשב למשהו ארכאי שעושים רק כאלה שלא מבינים. צריכת החשמל לא נחשבה לשיקול שכן מדובר לכאורה בעלות נמוכה. וככה הושרש הנוהג להשאיר את המחשב פועל 24 שעות ביממה.

אולי העלות נראית נמוכה, אבל כשמודדים את השימוש באינטרנט ברציפות על פני חודש, מסתבר שמדובר בהוצאה, בעיקר כשמדובר - במקרה הטוב - בחברה שמעסיקה כמה עשרות עובדים.

היום, כשהמודעות להתחממות האקלימית גוברת וכולם מנסים לחסוך בצריכת החשמל, בתי עסק כבר יותר מודעים לכך שצריך לכבות את המחשב בסוף יום העבודה, והנושא הולך ומוטמע בהתנהלות הארגונית. אבל בכך לא מסתכמות האפשרויות להוזיל את עלויות השימוש וצריכת החשמל.

חברות טכנולוגיית מידע (IT) בוחרות, למשל, לחזור לגישת מחשוב של לקוח רזה (Thin Client Computing), או משתמש קצה רזה. תחנת לקוח רזה היא מסוף התלוי בשרת מרכזי לביצוע פעילות העיבוד. ברוב המקרים, תוכנות של המשתמש רצות על שרת מרכזי והמסוף מעבד את הקלט מהמקלדת והעכבר, ומקבל תמונות וידאו מעודכנות. משמעות הדברים היא שאין דיסק קשיח בעמדה במשרד, אלא רק מוניטורים, עכברים ומקלדות. תהליך העברת המידע כולו מתרחש במרכזי נתונים.

לא סתם יש לחלקכם דה-ז'ה-וו שמחזיר אתכם לשנות ה-80. תחנת לקוח רזה דומה למסופים הפשוטים (אולי אפילו טיפשים) ששימשו לגישה למערכות מחשב מרכזיות מבוססות יוניקס, שהיו מקובלות בשנות ה-70 וה-80. במילים אחרות, הלקוח הרזה מבצע קאמבק.

IT ירוק

ספקי מחשבים מרוצים מאוד מהשיבה לצורת המכירה הזאת של הציוד. ענקיות מהליגה של HP, יבמ ו-Citrix תומכות במרץ בשיטה, בזכות העובדה שהיא חוסכת אנרגיה, מה שנובע במידה רבה מהחיסכון בשימוש ברכיבי מחשב במשרד.

ב"פייננשל טיימס", למשל, דווח באחרונה ש-HP החלה באחרונה למכור לפטופ מסוג לקוח רזה, והיא טוענת שמוצרי הלקוח הרזה יכולים להגיע ליתרון של עד 80% ביעילות האנרגטית שלהם על פני מחשבי ה-PC הרגילים.

בממוצע, כמות החשמל הנדרשת לשם הפעלת מחשב הנשען על שרת מרכזי היא 50-60 ואט, כמות פחותה מזו הנדרשת לשם הפעלת מחשב רגיל.

IT ירוק הוא בשורה מצוינת עבור ספקי המחשבים, שעד כה כשלו בהפנמת החשיבות שבחיסכון בחשמל ואשר רואים את ההזדמנות העצומה שבעידוד החברות לקנות ציוד שמספק יותר עבור פחות הוצאות.

בתהליך שרשרת הייצור יש יתרונות: פחות רכיבים משמע פחות גופים שמייצרים חום ומחייבים מיזוג אוויר מוגבר, פחות רכיבים למחזור וכמובן פחות חשמל.

מומחי מחשוב ירוק מצאו דרכים נוספות להפחית את צריכת החשמל בעת הפעלת המחשבים. השימוש בווירטואליזציה - כלומר בהכללת תפקודים רבים כבדי משקל בתוך שרת אחד, במקום להשתמש בשרתים רבים - מסייעת בהגבלת השימוש במספר השרתים ומכאן שגם בחשמל הנצרך וברכיבים הזקוקים למחזור.

חברות כמו VMWare ואחרות עלו על הגל ומעבירות יותר ויותר לקוחות לשיטה הזו, שמסייעת להקטין את כמות השרתים. בשילוב עם פעולה פשוטה, כמו כיבוי המחשבים בסוף יום העבודה, אפשר לקצץ את חשבונות החשמל בעשרות אחוזים. עבור חברות שהחשבונות אצלן מסתכמים בעשרות אלפי שקלים לחודש או אפילו רק אלפי שקלים, מדובר בחיסכון דרמטי.