נקודת ציון תל אביבית

כשקניון גן העיר בתל אביב נבנה, באמצע שנות ה-80, עדיין לא ממש נולד המושג "קניון". גן העיר, שנבנה על שטח גן החיות, נפתח כקניון יוקרה לעשירון העליון ומעלה, וכלל חנויות יוקרה המוכרות בגדים באלפי שקלים. כיום יש בחלקו גם רשתות סטנדרטיות יחסית, כמו קסטרו. מעל החניון הגדול, במפלס הרחוב, הוקם פארק ציבורי, ועל הגג נבנה מבנה המשמש כאולם.

למרות גידול של 11% בפדיון ב-2007, נאלץ הקניון להתחרות בקניונים מצליחים באזור. ההנהלה השקיעה באחרונה במחקר שיבדוק לאיזה כיוון יש להמשיך: יוקרתי בלבד, עממי או שילוב מסוים. הוחלט על שינויים פיסיים, בהם קירוי ושיפוץ החניון.

האדריכל: אריה אלחנני וניסן כנען.

אייקון ישראלי: האדריכל דני מורן ממשרד דיק אדריכלים אומר, כי גן העיר הוא למעשה המבנה הראשון בתל אביב שנבנה כמגדל ומתחתיו מרכז מסחרי. הרעיון הבסיסי היה להמשיך את רחוב אבן גבירול פנימה לתוך המרכז המסחרי, באמצעות חצר פנימית הפתוחה לשמיים.

לדעת מורן, גן העיר הוא נקודת ציון תל אביבית, שכן הוא היה הראשון ש'הרים ראש לגובה' בעיר, עם חצר פנימית פתוחה.

אבל ישנן גם בעיות. האחת, שאמורה להשתנות בקרוב, היא ההחלטה שלא לקרות את המרכז הנמצא בתל אביב החמה והלחה. בעיה שנייה היא העובדה שהקניון לא נבנה בהתאם לקולונדות שלאורך אבן גבירול. בשני צידי הרחוב חזית הבניינים וקומת הקרקע מוסטים פנימה ושורת העמודים קרובה יותר לשפת המדרכה, בעוד בגן העיר הלכו רק באופן חלקי עם הסגנון הזה, מה שמפריע לרחוב מבחינה אורבאנית. בעיה שלישית לדעת מורן היא הפארק שנבנה גבוה, מעל מפלס הכביש, וכך הוא פחות מזמין את הציבור.