האיש שלנו בטביליסי: לשכת המסחר ישראל-גאורגיה מעוניינת למנות את משה קצב לנשיא הכבוד שלה

קצב אף אמור להתייצב בגאורגיה בראש קמפיין למשיכת משקיעים ישראלים ; יו"ר לשכת העסקים ישראל-גאורגיה: "זה רעיון גאוני. יש בגאורגיה הרבה הערכה לקצב וזכרונות טובים מאוד עוד מהתקופה שהיה שר התיירות. המשפט? רלבנטי רק בארץ"

בעוד מדינת ישראל מתנערת מהנשיא שלה לשעבר משה קצב, בגאורגיה (מקודם גרוזיה) הוא דווקא זוכה לעדנה.

איה צ'נטלזדה, אשת עסקים גאורגית שביקרה בשבוע שעבר בארץ, כאורחת של לשכת המסחר ישראל-גאורגיה, סיפרה ל-G על הכבוד שמתכוונים להרעיף על קצב בארצה. "תכננתי לפגוש את הנשיא לשעבר שלכם משה קצב, שאולי ישתתף בכנס הכלכלי שאנחנו מארגנים במאי לעידוד משקיעים מישראל", היא אמרה. "לשכת העסקים ישראל-גאורגיה, שאני מתנדבת בה, מנהלת איתו משא ומתן במטרה למנות אותו לנשיא כבוד של הלשכה".

- את יודעת, הוא לא בדיוק זוכה לכבוד רב בישראל בימים אלה.

"בכל מדינה לנשיאים ולראשי ממשלות יש אופוזיציות משלהם".

- לא מדובר בעוד התנצחות פוליטית. ייתכן שהוא יואשם בקרוב באונס.

"הוא בכל זאת היה נשיא. אני יודעת שיש לו קשרים טובים מאוד עם אנשים שעושים דברים חשובים במדינה. המינוי שלו לנשיא כבוד יהיה מועיל מאוד ליחסים בין שתי המדינות".

בכתב האישום שהוגש נגד קצב במסגרת הסדר הטיעון שבוטל לפני כחודש, יוחסו לו עבירות של מעשה מגונה תוך ניצול מרות, הטרדה מינית והטרדת עד. בעקבות החלטתו של קצב לסגת מהסדר הטיעון, עמלה כעת הפרקליטות על כתב אישום חדש, שייתכן כי יכלול אישומים של אונס.

יו"ר לשכת העסקים ישראל-גאורגיה, איציק משה, שליווה את צ'נטלזדה בביקורה, מכחיש כי נעשה ניסיון למנות את קצב לנשיא כבוד, אבל חושב שביקורו בגאורגיה של מי שהיה האזרח מספר אחת בישראל הוא רעיון גאוני. היוזמה, לדבריו, באה מהצד הגאורגי, ואין לה שום קשר לאנשי עסקים ישראלים הפועלים בגאורגיה.

"יש הרבה הערכה לקצב מצד הממסד הגאורגי", מסביר משה את המהלך התמוה. "יש להם זיכרונות טובים מאוד ממנו עוד מהתקופה שהיה שר התיירות. הביקור שלו בגאורגיה זכור בתור החגיגה היהודית הכי גדולה שהייתה במדינה בעשרים השנה האחרונות. כל המדינה לבשה כחול-לבן, כל הערוצים שידרו תוכניות על ישראל. גם הביקור הממלכתי הראשון שלו כנשיא היה בגאורגיה. זה כבוד גדול. כששמעו בממסד שהוא יוצא מהפוליטיקה, רצו להזמין אותו כדי להעלות את רמת הקשר עם ישראל".

- לא שמעו באילו נסיבות הוא עזב?

"כל הדברים שקשורים למשפט שלו הם בגדר ניואנסים שרלבנטיים רק בארץ. בחו"ל רואים רק דברים חיוביים וגדולים. משה קצב הוא אדם שמסוגל לקדם קשרים בין ישראל לגאורגיה ברמה גבוהה. הרעיון להזמין אותו הוא רעיון גאוני ומוצלח ביותר. קשר עם אדם שהיה מספר אחת במדינה יכול להיות מאוד מבורך. מדינת ישראל לא יודעת עד כמה יש ביקוש מצד הגאורגים לקשר עם ישראל. ביקור שלו יועיל לשתי המדינות".

- אבל למה דווקא קצב? הוא לא בדיוק במעמד שיכול לפתוח דלתות עכשיו.

"ישראל מדינה מעניינת, והגאורגים רוצים קשר עם ישראל בכל מיני ערוצים. קצב מאוד מאמין בגאורגיה, וגם ישראל צריכה להיות מודעת יותר לחשיבות האסטרטגית שיש לגאורגיה במזרח התיכון המורחב".

- אתה משמש יועץ למשרד הכלכלה הגאורגי, וידוע כמי שמקורב מאוד לנשיא גאורגיה, מיכאיל סאאקשווילי. זה הוא שעומד מאחורי ההזמנה?

"זה לא הנשיא. יש רצון מכל מיני חוגים. עדיין לא נשלחה הזמנה רשמית, אבל הכוונה היא להתחיל בביקור נימוסין, שאולי יהיה לו המשך. כשזה יקרה, את הראשונה שתדעי".

יועץ התקשורת של קצב, רונן צור, מסר בשמו כי הוא מסרב להתייחס לדברים.

Chen-s@globes.co.il