ההמלצה: שורט על האורז

אולי כשהציבור קונה אורז זה בדיוק הזמן להפוך את הפוזיציה עליו? ; מחירי כל הסחורות דמיוניים ומתקרבים לבועה ; והבאזז הבא: קפה

בשוק ההון אומרים שהאות לצאת מהבורסה ניתן כשהציבור הרחב נכנס אליה. משפט מפורסם אחר בשוק ההון הוא לקנות בשמועות ולמכור בעובדות. אז הנה עובדה: היום הטרנד הלוהט הוא לקנות אורז. בסופר, בחוזים עתידיים או באתר המכירות הפומביות eBay.

להיסטריה הזו יש משענת במשוואת הביקוש וההיצע, והיא מצטלמת מצוין, במיוחד המדפים הכמעט ריקים בסופר, עליהם מוטלות שקיות האורז האחרונות בשדה הקרב. אבל אולי זה שלב העובדות שבו כדאי למכור? אולי כשציבור קונה אורז כדאי להפוך את הפוזיציה עליו?

תיקון כלפי מטה

קובי ישעיהו, עורך באתר בורסה פלוס, סבור שכבר עכשיו הבאזז סביב מחיר האורז מסמן את נקודת השיא של מחיר החוזה, ומכאן הדרך היא בכיוון אחד: תיקון של העיוות במחירים.

"החוזה צפוי לרשום ירידה של 15%-20% לפחות מהרמה הנוכחית", אומר ישעיהו, ומזכיר שכך קרה גם לחוזים על חיטה וסויה. ישעיהו לא פוסל עליית מחירים בטווח הארוך, לאור שני הכוחות הכלכליים הברורים שקיימים בשוק: ביקושים הולכים וגדלים ומנגד היצע שמתרחב בקצב איטי הרבה יותר. אבל בטווח הקצר, הוא מעריך שהאורז יצטרף לשאר הסחורות, שהגיעו לשיא ואז תיקנו את מחירם.

גם ירון שקדי, ראש מחלקת ארה"ב בקאמליה שוקי הון, דובי יחסית על האורז. החקלאות, הוא אומר, נמצאת היום בעדיפות עליונה במדינות שונות, ולכן הן לא ייתנו לסחרור במחיר האורז להתנפח למימדי אסון. הוא מעריך שככל שיתגבר הבאזז על האורז כך ייטו ממשלות העולם לפעול במרץ כדי שמחירו לא יגיע לקיצון. אחת הדרכים, היא הרחבת שטחי הגידול של האורז.

בניגוד לזהב, סחורה נוספת שמחירה נסק בשנה החולפת, שקדי מזכיר כי בסחורות חקלאיות כמו אורז לא חסרים שטחים חקלאיים, ו"צריך רק לעבד אותם". ההחלטה לעבד אותם ולגדל בהם אורז מקבלת מינוף מרמת המחירים ומהצמיחה בהיקף הפעילות בסקטור הציוד המכני לחקלאות. דוגמה לכך היא Archer Daniels Midland (ADM), שהיכתה את תחזיות הרווח של האנליסטים.

זהירות: בועה

גיא רוטנברג, מנכ"ל מרקטפלייס, המתמחה במסחר בחוזים עתידיים, מזהיר מפני מצבים בהם מחירי הסחורות - כולל אורז - מגיעים למימדי בועה, שנגרמת מזרימה חזקה של כספים חדשים לשוק הסחורות. את מחירי הסחורות היום הוא מגדיר כ"דמיוניים". הם התחילו, אמנם, כעליות מחירים אמיתיות כתוצאה מפער שלילי בין היצע לביקוש, אך משונעים גם ע"י זרימת כספים חדשים, שעלולים, לדבריו, להוביל לבועת מחירים שתתפוצץ ברעש גדול.

להערכתו, יש למחירים עוד כברת דרך לפני שיגיעו לשיווי משקל כלכלי או להיפוך מגמה. אחת הסיבות היא אותו פער אמיתי בין היצע וביקוש במרבית הסחורות, ש"לא נסגר אלא ממשיך וגדל בשל השיפור הסוציו-אקונומי ברמת החיים של מרבית אוכלוסיית העולם השלישי", הוא אומר.

סיבה נוספת היא שהיקף שוק הסחורות עדיין קטן עשרות מונים מהשווקים הפיננסיים המסורתיים. "כל אחוז אחד בודד מההון העולמי שמושקע כיום בשוק הסחורות, מכפיל ומשלש את השוק, שהיה בעיקר כלי לגידור סיכונים עבור יצרנים וחקלאים עד לפני שנים לא רבות. הנהירה העצומה היום של כספים לשוק הסחורות - כולל קרנות נאמנות ותעודות סל - היא עדיין פרומילים בודדים מההון העולמי", אומר רוטנברג.

הבאזז הבא: קפה

האורז כבר החל להראות סימני חולשה בימים האחרונים, ונראה שלא רחוק היום בו ידברו על הסחורה החמה הבאה. מה יהיה הבאזז הבא, אחרי התירס, הסויה, החיטה והאורז?

"הסחורה שטרם אמרה את המילה האחרונה היא דווקא הקפה, שלא מתפקד בתקופה האחרונה, בגלל שכרגע אין ביקושים ערים למוצר", אומר שקדי. בקאמליה מעריכים שסין תהפוך בשנים הקרובות למזרח אירופה השנייה בכל הקשור לצריכת הקפה, ומזכירים שעד לפני שנתיים-שלוש לא שתו קפה במזרח אירופה.

"בסין נוטים היום יותר לכיוון התה, אבל הם עוד יגלו את הקפה. תהליך העיור והעושר יובילו אותם לצרוך יותר קפה וזו יכולה להיות הסחורה הבאה שתהיה במחסור", סבור שקדי. שימו לב להערכה הבאה: עץ קפה שנשתל היום יניב פירות רק בעוד שלוש שנים, ולכן ייתכן שלא יהיה קל להתגבר על המחסור הזה בזמן קצר.