פירמת עוה"ד גרוס, קלינהנדלר, חודק, הלוי, גרינברג חוברת לפירמה המשפטית הגדולה בסין

חוברת לפירמה הסינית King&Wood, במטרה ליצור גשר לעסקים הישראליים המגיעים לסין ; עו"ד דוד חודק: "מי שלא ישכיל להיות בשוק הסיני - לא יהיה בכלכלה העולמית"

בשנים האחרונות גילו אנשי עסקים ישראלים רבים את הפוטנציאל הכלכלי העצום הטמון בשוק הסיני. ה"תגלית" הזאת הובילה לכך שתוך שנים ספורות הפכה סין לאחת מעשר שותפות הסחר הגדולות של ישראל. ההתעוררות הכלכלית השפיעה גם על פירמות עורכי-הדין בישראל, שהחלו לגשש אחר שיתופי פעולה אפשריים עם פירמות סיניות ופתחו נציגויות בסין, במטרה לאפשר ללקוחותיהם בארץ קשר ישיר עם סין, ללא צורך בתיווך סיני.

על הרקע הזה, פתח משרד עוה"ד פרופ' יובל לוי, במהלך 07', שלוחה בסין, בעיר גואנגזו (Guangzhou), שהיא מרכז עסקי ותעשייתי מהגדולים בסין ומשרד עוה"ד זיסמן, אהרוני, גייר, השיק, במאי 06', סניף חדש בבייג'ין. משרדים נוספים הודיעו על שיתופי-פעולה עם משרדים סיניים ועל הקמת "דסק סיני" במשרד בארץ.

גם פירמת עוה"ד גרוס, קלינהנדלר, חודק, הלוי, גרינברג, לא נותרה מאחור. לאחרונה חברה הפירמה הישראלית אל הפירמה המשפטית הגדולה בסין, King&Wood, במטרה ליצור גשר לעסקים הישראליים המגיעים לסין ולעסקים סיניים המגיעים לישראל.

עו"ד דוד חודק, ראש משרד GKH: "משרדנו, המייצג חברות בינלאומיות רבות לפעילות בארץ ובחו"ל, הגיע למסקנה שלאור גודלו של השוק הסיני וחשיבותו, וכן לאור השפעתו על הכלכלה הגלובלית, בסופו של דבר מי שלא ישכיל להיות בשוק הסיני, לא יהיה בכלכלה העולמית".

את ההחלטה להתרחב לשוק הסיני קיבלו במשרד GKH לפני כמה שנים, אך הם לא מיהרו לפעול. לדברי חודק, המשרד בנה "מודל של שיתוף-פעולה עם המשרד הסיני, אחרי לימוד, מחשבה והתעמקות רבה במשך כשלוש שנים. זה לא טיפוסי לישראלים. במובן הזה לא היינו ישראלים שעושים צ'יק-צ'ק משהו, ואחר-כך מנסים לחשוב למה הם עשו את זה בדרך הזאת ומשנים את המודל".

מעבר לכך, מסביר חודק, "יש איזה קוד סיני שצריך לפצח לפני שנכנסים לעבוד בסין, כדי להבטיח יעילות בפעילות העסקית והבינאישית. זה קוד מורכב שנשען על תרבות סינית ארוכה ועל מרחק גדול מהתרבות המערבית, על חידושים רבים שיש בסין, לעומת מסורת מאוד עתיקה. חשבנו שהמשוכות הגדולות, מצדיקות העמקה".

לצורך יישום שיתוף-הפעולה בין המשרדים, יצר משרד GKH "דסק סיני" בסניפו בת"א, שבראשו עומדת עו"ד ליליאן שקד המתמחה במשפט בינלאומי ובתחום ההיי-טק. בנוסף, הציב המשרד נציגה ישראלית, עו"ד טל שוהם, במשרדי King&Wood בסין. שוהם, הדוברת סינית מנדרינית שוטפת, תרכז את פעילות הלקוחות הישראלים בסין, ותסייע להם להתגבר על קשיי התקשורת ולגשר על פערי התרבות.

* במה אתם שונים ממשרדים אחרים שפתחו שלוחות בסין?

חודק: "בלי להטיל דופי באף אחד, אני לא חושב שיש משרד עורכי-דין אחר שבנה כזאת מערכת יסודית שמבוססת על לימוד, בניית גשרים ויצירת תשתית לפעילות משותפת, הכוללת נוכחות של עורכת-דין ישראלית דוברת סינית בסין, ועו"ד ישראלית שאחראית על הדסק בישראל.

"בנוסף, אנשי הליטיגציה שלנו בישראל פועלים מול אנשי הליטיגציה של המשרד הסיני, אנשי המיסים שלנו מול אנשי המיסים שלהם וכו', כך שאנחנו מודעים לכל ההיבטים הסיניים של כל פעולה שלקוח שלנו רוצה לעשות, והמשרד הסיני מודע לכל ההיבטים הישראליים. זה פועל לשני הכיוונים. זו תופעה ייחודית לנו, ואני כבר רואה את האפקטיביות שלה".

לדברי חודק, על אף שתעשיית עריכת-הדין בסין, היא צעירה, "בת 20 שנה בלבד, כיוון שבמהלך 70 שנות המהפכה בסין לא היו בה עורכי-דין", הצליחו ב-King&Wood לבסס משרד מוביל ומקצועי המעסיק כיום 700 עורכי-דין סינים, שיש לו 13 סניפים בערים הגדולות בסין וכן סניף בהונג-קונג.

חודק מבהיר, ששיתוף-הפעולה הנוכחי הוא שלב ראשון בלבד באסטרטגיית ההתרחבות של המשרד למדינות נוספות. לשאלה, אם יש יעד חדש על הכוונת, הוא משיב: "יש לנו את המקום, אבל אני לא מפרסם לפני שאני עושה".

([הרחבה ב"גלובס הערב" במדור "דין וחשבון" מהדורה המודפסת]