אובמה במתקפת חיזור אחר הקול היהודי בארה"ב: הידידות עם ישראל "אינה ניתנת לשבירה"

ברמז לתמיכתו בסיוע שאינו צבאי בלבד, אומר המועמד: "אני מתחייב לעשות כל מה שביכולתי לא רק להבטיח את ביטחון ישראל, אלא גם שהעם בישראל יפרח וישגשג"

ברק אובמה, שסיכוייו לזכות במועמדות הדמוקרטית בבחירות לנשיאות נראים עתה גדולים מכפי שהיו אי פעם, מגביר את מאמצי החיזור שלו אחר הקול היהודי.

בקבלת פנים שערכה אמש (ה') שגרירות ישראל בוושינגטון לציון יום העצמאות ה-60, גרף אובמה את התשואות הסוערות ביותר, למרות שאורח הכבוד באירוע היה סגן הנשיא, דיק צ'ייני, מהידידים הנאמנים ביותר שהיו לישראל אי פעם בבית הלבן. מאות אנשים צבאו על המתמודד הדמוקרטי, צילמו אותו ללא הרף ובקושי נתנו לו לצאת מהאולם. צ'ייני, שהופיע כשעה לאחר אובמה, זכה במחיאות כפיים מנומסות.

בנאומו, שנקטע בתשואות לעיתים תכופות, הציג אובמה את עצמו כתומך מסור בישראל. כנשיא, כך אמר, יעשה כל מה שבכוחו כדי להבטיח את ביטחונה של ישראל ולסוכך על היחסים המיוחדים בין ישראל לארה"ב.

"מחויבותה של אמריקה לביטחון ישראל אינה ניתנת לערעור", אמר אובמה. "אני משוכנע באופן מוחלט שהידידות בין שתי האומות שלנו אינה ניתנת לשבירה... בעוד שישראל פיתחה ידידויות רבות, אף לא אחת מהן עמוקה כמו הקשר בין עמי ישראל וארה"ב. זו ידידות שתעמוד בכל אתגר לישראל".

במה שעשוי להתפרש כרמז לתמיכה של אובמה בסיוע לישראל שאינו צבאי בלבד, אמר המועמד הדמוקרטי: "אני מתחייב לפניכם, שאעשה כל מה שביכולתי, בכל תפקיד שאמלא, לא רק להבטיח את ביטחונה של ישראל אלא גם להבטיח שהעם בישראל יפרח וישגשג וייבנה על יסודות ההבטחה האדירה שגולמה (בהקמת המדינה) לפני 60 שנה".

דברי אובמה נועדו לחזק את מעמדו בקרב יהודי ארה"ב על רקע האשמות של מותחי ביקורת בקהילה היהודית ובמפלגה הרפובליקנית, שעמדתו הפרו-ישראלית אינה אלא העמדת פנים, תכסיס לרכוש את הקול היהודי. כנשיא, אומרים המבקרים, יאכוף אובמה על ישראל ויתורים שיפגעו בביטחונה. הם מציינים התבטאות שלו לפני פעילים יהודיים בקליוולנד, לפני כמה חודשים, שלא כל ידידי ישראל חייבים לאמץ את עמדות הליכוד.

גורמים שונים מוסיפים להפריח שמועות שאובמה מוסלמי ויש שקושרים אותו ללואיס פאראחן, איש דת שחור שידוע בטינתו הארסית לישראל. אחרים מגנים את הצהרתו שיש לנהל מו"מ ישיר עם איראן. גם ההצהרות של הכומר ג'רמיה רייט, שארה"ב היא מדינה טרוריסטית ושישראל מדכאת פלשתינים לא עזרו לאובמה בקהילה היהודית.

במאמץ לשלהב את הביקורתל נגד אובמה, אמר אור ליום אתמול ג'ון מקיין, שצפוי להיות המועמד הרפובליקני לנשיאות, כי חמאס תומך במועמדותו של אובמה. הטענה התבססה על ראיון עם דובר מטעם חמאס, שאמר כי הארגון "מרוצה" ממועמדות אובמה.

בתגובה, אמר אובמה, בראיון בסי.אן.אן, כי דברי מקיין מראים שהוא "איבד בורג". במחנה מקיין ראו בכך סמרטוט אדום, רמז עבה לגילו המתקדם (72) של המועמד הרפובליקני.

"זו השמצה", אמר אובמה. הוא הדגיש, כי למעשה עמדתו בסוגיית חמאס דומה לזו של מקיין: חמאס הוא ארגון טרור, ואין להכיר בו לפני שיכיר בישראל ויתנער מאלימות.

בנאומו בקבלת הפנים, אמר צ'ייני: "לישראל מעולם לא היה ידיד טוב יותר בבית הלבן מאשר הנשיא ה-43 של ארה"ב (ג'ורג' בוש). ארה"ב וישראל יצאו מחוזקות מקשיים רבים, ומבחנה של ההיסטוריה מצא שאנו מוכנים. כמדינה דמוקרטית מול מדינה דמוקרטית, אנו מעריצים ידידות שמושתתת על עקרונות משותפים, מחויבות משותפת לביטחון העמים שלנו ונכונות עמוקה לעמול קשה למען ביטחון ושלום בר קיימא".

באירוע השתתפו גם סנטור ג'ו ליברמן ויו"ר בית-הנבחרים, ננסי פלוסי.