הנסיגה ממנהטן: נניקשווילי, בן-זקן ובן-דב מוכרים את חלקם בבניין במדיסון בהפסד

דני וקנין: "היתה לנו הזדמנות לצאת ויצאנו" ; ההפסד עקב הביטול נאמד ב-300 אלף דולר ; מנופים פיננסים רשמה הפסד של 4 מיליון שקל ב-2007 בגין חלקה בבניין בשדרה השלישית

משבר הסאב-פריים שהחל בקיץ שעבר מכה בחברות הנדל"ן הישראליות הפועלות בארה"ב. היום הגיע תורן של מנופים פיננסים, שבשליטת אברהם נניקשווילי וג'קי בן זקן, וטאו, שבשליטת אילן בן דב. השתיים הודיעו על מכירת חלקם לשותפם (חברת מרציאנו) תמורת 4.8 מיליון דולר, 300 אלף דולר פחות מהמחיר שבו רכשו אותו ביולי.

"הייתה לנו הזדמנות לצאת ויצאנו. זאת לא עסקה מהותית", אמר היום דני וקנין, מנכ"ל מנופים פיננסים. החברה ציינה כי מחיר המכירה משקף את מחיר הרכישה הדולרי, שכן שער הדולר ירד מאז.

ביוני 2007 הודיעו בחגיגיות מנופים פיננסים וטאו תשואות על משא ומתן לרכישת שני בניינים בניו-יורק בהיקף של כ-800 מיליון דולר כשחלקם בעסקה לא יפחת מ-50%.

העסקה כללה את בניין הליפסטיק בשדרה השלישית במנהטן בעלות של 648.5 מיליון דולר ורכישת בניין בשדרת מדיסון בעלות של 165.5 מיליון דולר. לצורך הרכישה הקימו נניקשווילי ובן זקן חברה אמריקנית בחלקים שווים.

מאיפה הכסף לרכישה? מנופים וטאו הודיעו בזמנו כי העסקה תבוצע באמצעות מקורות עצמיים ומקורות בנקאיים - 90% מימון. את בניין הליפסטיק רכשו באמצעות 527 מיליון דולר בהסדרי מימון ארוכי טווח ו-60 מיליון דולר בהסדרי מימון קצרי טווח. חלקן של מנופים וטאו בעסקת ליפסטיק 70% (35% כל צד) והם שילמו עד כה 44.8 מיליון דולר. את הבניין במדיסון רכשו באמצעות 130 מיליון דולר בהסדרי מימון ארוכי טווח ו-10 מיליון דולר בהסכמי מימון קצרי טווח. חלקן בעסקת מדיסון 20% (10% כל צד) והם שילמו כאמור עד כה 5.1 מיליון דולר.

משבר הסאב-פריים, שהתגלגל למשבר אשראי שינה את כללי המשחק והגופים הפיננסים בארה"ב אינם ממהרים כיום להעניק אשראי לכל חברה, ואם הם כבר מעניקים אז בעלות גבוהה מבעבר.

הליפסטיק הבא בתור?

מעניין יהיה לראות אם בקרוב תתקפל מנופים פיננסים גם מעסקת בניין הליפסטיק. נזכיר שכבר בדו"חות הכספיים לסיכום שנת 2007 הודיעה מנופים כי היא מנסה לשפר את תנאי המימון.

לצורך השלמת רכישת בניין הליפסטיק נטלה קבוצת הרכישה הלוואה של 60 מיליון דולר לשנה וחצי מגולדמן זאקס בריבית בשיעור של 20% לשנה ראשונה ו-27% למחצית השנה השנייה. במקרה שההלוואה לא תיפרע עד לחודש יולי הקרוב יקבל בית ההשקעות חזקה על הבניין.

מבחינת הרווחיות של בניין הליפסטיק נציין ששיעור התשואה לנכס, נכון ליולי 2007 בעת חתימת העסקה, עמד על 3.6% ושיעור התפוסה נכון לסוף שנת 2007 עמד על כ-94%. מנופים רשמה הפסד של 20.7 מיליון שקל בשנת 2007 בגין חלקה בבניין הליפסטיק.

גם לגבי בניין מדיסון רשמה מנופים פיננסים הפסד בסיכום שנת 2007, אם כי בשיעור צנוע יותר של כ-4 מיליון שקלים. כעת משהתקפלו נניקשווילי, בן זקן ובן דב מעסקת מדיסון יהיה מעניין לראות כיצד יצליחו להחליף את המימון קצר הטווח בגובה של 60 מיליון דולר.