רשמו לפניכם: מרתון, דלתא גליל, אורתם סהר, רמי לוי, דוניץ, טלסיס, ארד, קמהדע, אבוג'ן ואו.אר.טי

פרויקט מיוחד למגזין טופ-100 של "גלובס", המתפרסם היום: בתי ההשקעות המובילים בוחרים בחברות היתר ששוות השקעה לטווח הארוך ; היום בוועידת שוק ההון של "גלובס": משבר זמני או מיתון עמוק? התערבות במט"ח - כן או לא? פריזמה - רק תקלה?

משה משגב, מנהל מחלקת המחקר, דש איפקס

מנייה מומלצת: מרתון

מרתון היא חברת אחזקות ששמה לה למטרה להשקיע בתחומי תעשייה צומחים ומוטי ייצוא. בעבר היא הייתה חברת הון סיכון, שהשקיעה בחברות טכנולוגיה בשלבים מוקדמים.

מאז 2005, אז התחלפו הבעלות על החברה וההנהלה, מרתון ביצעה שתי השקעות תעשייתיות משמעותיות: בכרומת ובסולקון. כרומת, שנרכשה ב-2005, מספקת שירותי טיפול תרמיים ייחודיים ומגוונים, ומחזיקה בנתח שוק דומיננטי של 80%. היא מוכרת בקצב של כ-30 מיליון שקל ומרוויחה כ-6 מיליון שקל מדי שנה.

בתחילת 2007 רכשה מרתון את השליטה בסולקון לפי שווי של כ-130 מיליון שקל. סולקון עוסקת בעיקר בפיתוח, בייצור ובשיווק של מתנעים רכים, המשמשים לתעשייה הכבדה. מוצריה נחשבים בעולם לאיכותיים ביותר ומיועדים בעיקר להתנעת משאבות, גנרטורים גדולים, תחנות כוח ואוניות. סולקון צמחה בשנים האחרונות בקצב גבוה מ-25%, וב-2007 רשמה רווח נקי של למעלה מ-25 מיליון שקל. בששת החודשים האחרונים היא הייתה מעורבת בתהליכי הנפקה ובמו"מ עם גופים פרטיים בשוויים גבוהים משמעותית מאלו שלפיהם מרתון רכשה אותה.

הפורטפוליו ההיסטורי של מרתון כולל החזקות בחברות הון סיכון וביוטק מעניינות, כשהיהלום שבכתר הוא ללא ספק אחזקתה בפרוטליקס (9%).אנחנו מאמינים שמרתון משלבת יסודות מבוססים וצומחים של תעשייה מסורתית מצד אחד, ופוטנציאל השבחה משמעותי מצד שני בחברות טכנולוגיה. לחברה יש הנהלה מנוסה וטובה, המנהלת את עסקיה בזהירות עם דגש על יצירת רווחים.

לימור גרובר, מנהלת מחלקת מחקר Sell Side, פסגות

מנייה מומלצת: דלתא גליל

היא אמנם מניית יתר, אך דלתא היא אחת היצרניות המובילות בעולם של הלבשה תחתונה, והיא מייצרת בעיקר למותגים פרטיים. יתרונה המרכזי טמון ביכולותיה, שאינן קיימות אצל חלק גדול ממתחרותיה בשווקים המתפתחים - לספק ללקוחותיה מענה מלא, מעיצוב המוצר, דרך פיתוחו וייצורו ועד לשלב האספקה.

בשנים האחרונות סבלה דלתא מיעילות תפעולית נמוכה, שהתבטאה באיחור בזמני אספקה ובמבנה עלויות לא תחרותי. לחברה נדרשה תוכנית הבראה, בשל התחרות הקשה מכיוון שחקנים בשווקים המתעוררים, שנהנים מעלויות ייצור נמוכות יותר.

ובאמת, ב-2007 החברה הכריזה על תוכנית התייעלות נוספת, שכללה העברת מרבית הייצור מישראל לירדן ולמצרים, ושינויים ארגוניים במטה החברה בישראל, במטרה לצמצם דרסטית את העלויות. המחצית השנייה של 2007 הצביעה על ניצנים ראשונים של הצלחת התוכנית. במהלך השנה החברה צמצמה את המכירות באופן יזום ללקוחות פחות רווחיים, מה שהשפיע לחיוב על הרווחיות. צעדים אלה איפשרו לחברה לעבור לרווח נקי במחצית השנייה של השנה.

לקראת 2008 נראה שהבעיות המבניות נפתרו והחל מהרבעון השני לא נראה הוצאות רה-אירגון. כעת נותר רק לשפר את יכולת הביצוע. אנו מעריכים כי לא נראה השנה גידול משמעותי בהכנסות, אולם אנחנו צופים שיפור ניכר ברווחיות.

החשיפה של דלתא להאטה בארה"ב נמוכה יחסית לענף, כיוון שרוב מוצריה פונים לפלח הגבוה של השוק או לפלח הנמוך, והפגיעה העיקרית צפויה דווקא בפלחי הביניים. אין ספק שהתקופה הקשה שעוברת על ויקטוריה סיקרטס עלולה להשפיע על הפעילות של דלתא. מצד שני, וולמארט עדיין מפגינה עוצמה במכירות.

נדב כהן, אנליסט במחלקת מחקר מיקרו, פריזמה

מנייה מומלצת: אורתם סהר

אורתם סהר היא קבלנית ביצוע שמתמחה בבנייה ציבורית, בתשתיות ובבנייה למגורים. במהלך 2007 החברה החליטה על כניסה לפעילויות חדשות, ונכנסה למיזם משותף עם אלקטרה וגורם בינלאומי בתחום האנרגיה. מטרת המיזם היא להקים תחנת כוח הידרואלקטרית לייצור חשמל בהיקף של 300 מגהוואט, תוך התבססות על טכנולוגיית אגירה שאובה.

בנוסף, החברה פועלת להרחבת פעילותה הקבלנית לחו"ל. בשלב זה היא יוצקת תוכן ופעילות לשתי מדינות, הודו ובולגריה, בהן היא מזהה הזדמנויות.

במהלך 2007 אורתם סהר הציגה צמיחה של כ-90% במכירות לכ-480 מיליון שקל, ופעילותה העסקית מציגה רווחיות נאה ותזרים מזומנים חיובי מפעילות שוטפת. נכון לסוף 2007, יש לה יתרות מזומנים לטווח קצר של כ-115 מיליון שקל - עובדה שנותנת ביטחון יחסי למשקיעים, בתקופות שבהן יש קושי להשיג מימון לפעילות עסקית.

על רקע שני אירועים מהותיים שקרו בשנה החולפת בתחום פעילותה - קריסת חפציבה והפסדי הענק בפרויקט 431, אירועים שהשפיעו על מתחרותיה הגדולות, אלקטרה ודניה סיבוס - בולטת אורתם סהר, שמצליחה לשמור על רווחיות נאה, צמיחה גבוהה, יציבות ניהולית ופיתוח פעילות. אלה מעידים, להערכתנו, על הפוטנציאל הגלום בפעילות החברה. יש לה הנהלה איכותית, חזקה, יציבה ובעלת ניסיון ומוניטין, שנותנת למשקיעים ביטחון.

גילי שלמה, אנליסט, אקסלנס נשואה

מנייה מומלצת: רמי לוי שיווק השקמה

רמי לוי היא אחת מרשתות הדיסקאונט הגדולות בישראל, שרוב פעילותה עד לאחרונה רוכז באזור ירושלים. בשנים האחרונות החברה מקטינה את הסיכון הגיאוגרפי על-ידי פתיחת סניפים באזורים נוספים ומתן זיכיונות בצפון הארץ.

בראש החברה עומד רמי לוי, שמאחוריו עשרות שנות ניסיון בקמעונאות בישראל. לוי והנהלת החברה מוערכים מאוד בעינינו. רמי לוי נחשבת לחברה יציבה, בעלת תזרים מזומנים חזק ועם עודפי מזומנים של כ-90 מיליון שקל.

כמו כן, לחברה מבנה עלויות נמוך ברמת המטה והיא אינה תלויה בשערי המטבע. לכן היא הזדמנות השקעה מעניינת מאוד.

גם אם תהיה האטה בצמיחה בשנה-שנתיים הקרובות, אנחנו מניחים שדווקא חברה כמו רמי לוי תיפגע הרבה פחות ממתחרותיה, בשל היותה רשת דיסקאונט.

רמי לוי מציגה בשנים האחרונות שיעורי רווחיות מרשימים בכל קנה מידה בענף הקמעונאות, גם בהשוואה לחברות ציבוריות אחרות בתחום.

אורי מור, סמנכ"ל השקעות, הלמן אלדובי

מנייה מומלצת: דוניץ

דוניץ עוסקת בייזום ובביצוע של פרויקטים לבנייה למגורים. היא בבעלות משפחת דוניץ, ומנוהלת ע"י ניסים אחיעזרא זה 14 שנה, ונחשבת לאחת החברות המקצועיות והשמרניות בענף, שמתמקדת בהקמת פרויקטים באזור המרכז.

לאורך השנים האחרונות דוניץ שמרה על רווחיות גולמית הנושקת ל-30% - גבוה משמעותית מהמקובל בענף. גם בשנות המיתון היא ידעה לשמור על רווחיות גבוהה מ-20%.

עוצמות החברה נובעות מאיכות ההנהלה, ההתמקדות באזורי הביקוש, מינוף נמוך ביותר, קרקעות ששוויין טרם בא לידי ביטוי במאזנים, ומעצם העובדה שאינה חשופה כלל לפעילות בחו"ל בתקופה שבה רמת אי הוודאות שם גבוהה.

בשנים האחרונות דוניץ הרחיבה באופן משמעותי את היקף פעילותה וכיום היא מפעילה 14 פרויקטים שונים בראשון לציון, גני תקווה, רחובות, נס ציונה, כפר סבא, הוד השרון ובנתניה, שכוללים סך הכול כ-2,500 יחידות דיור.

דרור גילאון, מנהל השקעות, מנורה מבטחים קרנות נאמנות

מנייה מומלצת: טלסיס

טלסיס מייבאת ומשווקת למעלה מ-40 רכיבים אלקטרוניים, בעיקר של טקסס אינסטרומנטס, ליותר מאלף לקוחות שהם חברות היי-טק בתחומים שונים. מרבית המכירות, 61%, מיועדות לעשרה לקוחות גדולים. הפעילות של טלסיס מושפעת מרמת הביקושים למוצרי הטכנולוגיה, בעיקר מתחום התקשורת, של לקוחותיה.

בשנה האחרונה התמודדה טלסיס עם ירידה בהיקף פעילותה, שנבעה מהשילוב בין חולשה ענפית לייסוף השקל מול הדולר. הייסוף פוגע הן בערך השקלי של המכירות והן בשיעורי הרווח. טלסיס נפגעת מהפרש הזמנים בין המועד שבו היא משלמת לספק למועד התקבול מהלקוח.

ההשקעה בטלסיס אטרקטיבית לזמן ארוך, מפני שהיא מצליחה להרוויח גם בשנים בעייתיות כמו 2007. אנו מעריכים שכיוון הדולר לא תמיד יהיה כלפי מטה באופן רציף, ולכן נראה גם שיפור ברווחיות העתידית.

בעבר טלסיס נהגה לחלק דיבידנדים נדיבים. אמנם אין לה מדיניות דיבידנד קבועה ויש ספק אם תחלק דיבידנדים בשנה הקרובה, אך לאורך זמן ניתן לצפות לחלוקות נאות. לסיכום, טלסיס היא חברה ותיקה שיודעת להרוויח, לחלק דיבידנדים, מתומחרת בזול ומהווה אופציה אטרקטיבית לטווח הארוך.

גלעד בן ציון, אנליסט, הראל פיא

מנייה מומלצת: ארד

ארד פועלת בתחום מעניין מאוד של פיתוח ושיווק מערכות תקשורת ממוחשבות לקריאה מרחוק של מוני מים, וכן באיסוף הנתונים ובניהולם, כולל בילינג. כיום רוב קריאות המונים בעולם נעשות באופן פיזי, כשהסוקר נדרש לתאם עם הלקוח כדי לקרוא את המונה בתוך הבית. קריאה מרחוק בשיטת ה-AMR (Automatic Meter Reading) מאפשרת לקצר ולייעל את התהליך.

ניהול משאב המים נמצא היום בפוקוס העולמי. שיעור פחת המים במדינות המפותחות הוא 15%-20%. המעבר למערכת ה-AMR חוסך משמעותית בגניבות מים.

בלב האסטרטגיה של החברה עומדת העמקת החדירה בשוק מדי המים בארה"ב, השוק המתקדם בעולם והחדרת מערכת ה-AMR למדינות נוספות, בהן אנגליה, קנדה, מקסיקו, ברזיל, הודו וסין. האסטרטגיה של החברה לטווח ארוך כוללת כניסת לתחום מוני הגז והחשמל על בסיס פלטפורמת מוני המים.

בארה"ב נמכרים מדי שנה כ-8 מיליון מדי מים ושיעורי חדירת ה-AMR מגיע ל-50%. ברוב העולם עדיין נמכרים מדי מים מתקדמים פחות. בסין נמכרים מדי שנה כ-40 מיליון מדי מים, פי 5 מבארה"ב, כך שזה שוק עם פוטנציאל גדול עבור ארד.

כשלוש חברות מחזיקות היום ב-65% משוק מוני המים, שמוערך בכ-1.8 מיליארד דולר. קצב הצמיחה הממוצע של מערכות ה-AMR מוערך ב-10% לשנה. ארד מחזיקה 10% מהשוק בארה"ב ובכ-5% מהשוק העולמי.

ארד היא חברה יציבה בעלת תזרים חיובי מפעילות שוטפת לאורך שנים. יש לה מדיניות חלוקת דיבידנד של לפחות 35% מהרווח הנקי. להנהלת החברה, בראשות גבי ינקוביץ, ותק של שנים רבות בענף. כך שארד משלבת ביקוש, פוטנציאל צמיחה, אסטרטגיה לטווח הקצר והארוך, בנתונים פיננסיים חזקים והנהלה ותיקה ואיכותית.

שי יצחקי, מנהל מחלקת המחקר, מיטב

מנייה מומלצת: קמהדע

קמהדע מפתחת ומייצרת מוצרים ביופרמצבטיים טעוני רישוי ומרשם רופא, כשעיקר מוצריה מופקים מפלסמה. כיום היא מוכרת אותם ב-15 מדינות בעולם - בעיקר בישראל ובמדינות אמריקה הלטינית - ופועלת לרישום התרופות בארה"ב ובאירופה. האסטרטגיה שלה היא להתמקד במוצרי פלסמה בעלי ערך מוסף גבוה עם מיעוט מתחרים ופוטנציאל שוק.

API מיועדת למחלת נפחת ריאות תורשתית, שפוגעת בקרוב ל-100 אלף חולים בארה"ב ובמספר דומה של חולים באירופה. אולם רק מספר מצומצם של חולים מטופל, עקב מחסור בחומרי גלם ושיטות אבחון מתקדמות.

לפי מחקרים שפורסמו, בעיקר השיפור בשיטות האבחון, יביא לצמיחה משמעותית במספר החולים המאובחנים בשנים הקרובות. להערכת החברה, שנתמכת עלידי ארגון החולים, המוצר של קמהדע טוב משל המתחרים בכך שהוא נקי יותר.

המוצר נמכר כבר לחולים בישראל (ללא קבלת אישור פורמלי) וקיבל אישור במקסיקו ובמספר מדינות נוספות. תוצאות השלב האחרון של הניסוי הקליני היו טובות מאוד, כך שלהערכתנו הסיכוי לקבלת אישור גבוה. פוטנציאל השוק שלו מוערך ב-80-100 מיליון דולר.

כמו כן, קמהדע מפתחת את ה-API באינהלציה - מוצר בעל פוטנציאל רב כי הוא נוח בהרבה לשימוש, מצריך כמות קטנה משמעותית של חומר גלם ועשוי להתאים גם למחלות עם פוטנציאל שוק גדול בהרבה, כמו סיסטיק פיברוסיס. המוצר נמצא כעת בשלב השני של הניסויים הקליניים באירופה.

להערכתנו, קמהדע היא החברה הבוגרת ביותר בתחום, עם רמת סיכון קליני נמוכה מהממוצע. בנוסף, קיים אפסייד ניכר מהאפשרויות האסטרטגיות הפתוחות בפניה - למשל, שיתוף פעולה עם חברות מובילות בתעשייה והנפקה בבורסה זרה בשנה הבאה.

אבי אשכנזי, מנהל דסק מניות ישראליות, כלל פיננסים קרנות נאמנות

מנייה מומלצת: אבוג'ן

אבוג'ן עוסקת בפיתוח צמחים משופרים לחקלאות העולמית ולתעשיית האנרגיה החלופית. פלטפורמת פיתוח המוצר, שמשלבת טכנולוגיה ממוחשבת מתקדמת, מאפשרת איתור ואפיון גנים רצויים, מערכות סלקציה ייחודיות ושיטות טיפוח מתקדמות. כ-20% משוק הזרעים עוסק בגנים משובחים - תחום התמחותה של אבוג'ן, שצומח בקצב ממוצע של כ-10% בשנה.

החברה מתמקדת במספר תחומים, בהם שיפור עמידות הצמח לתנאי סביבה קשים, כמו יובש ומליחות, לנזקי ההתחממות העולמית, והתאמתם לגידול במים באיכות ירודה; ניצול יעיל יותר של חנקן על-ידי הצמח במטרה לחסוך בעלות דשנים חקלאיים ולצמצם את זיהום מי התהום; העלאת תפוקת השמן והיבול הצמחי לתעשיית האנרגיה החלופית (ביודיזל); שיפור איכות סיבי כותנה ועוד.

אבוג'ן פיתחה אב-טיפוס והחלה ניסויים בצמחי מטרה, כמו תירס, סויה, כותנה וקנולה. הגנים עוברים הליך של רגולציה על-ידי ה-FDA, ומכיוון שמדובר בצמחים יש הסתברות של מעל 80% לעבור אותו.

לאבוג'ן הסכמי רישיון ושיתופי פעולה עם החברות המובילות בעולם בתעשיות האגרוביוטק והאנרגיה החלופית, כמו מונסנטו, באייר ופיוניר (דופונט). השאיפה שלה היא הסכם בלעדיות עם אחד השותפים האלה, כפי שמונסנטו הוציאה לאחרונה 800 מיליון דולר על רכישת חברת זרעים.

הגיוס האחרון של החברה נערך באפריל 2008 בינה לבין קרן הון סיכון אקוואגרו, שהוקמה על-ידי קבוצת גאון אגרו, רוברט פקטור וקבוצת איינסבורי. אלו גופים החולקים מחויבות משותפת למציאת מענה אפשרי לבעיות בשוק החקלאות, המזון והדלקים האלטרנטיביים - בעיות שצפויות להחמיר.

רענן מצביא, מנהל קרנות נאמנות מנייתיות, מגדל שוקי הון

מנייה מומלצת: או.אר.טי

אם מחפשים דוגמה למניות שנפגעו מהסנטימנט בשוק, שמתעלם מפעילות עסקית טובה, או.אר.טי היא דוגמה מצוינת. המניה צנחה בכ-25% מתחילת השנה וירדה בכ-50% מהשיא שנרשם קצת לפני משבר הסאב-פריים, על לא עוול בכפה ולמרות שהתמידה להציג בשנים האחרונות שיפור בתוצאותיה העסקיות. כבר 18 חודשים ברציפות או.אר.טי מצליחה לרשום צמיחה בפעילותה.

אנחנו מעריכים שהחברה, ספקית מערכות אוטומטיות מתקדמות לתדלוק רכב ובעלת המותג דלקן, תמשיך להציג תוצאות טובות גם בעתיד. זאת, בשל עליונותה הטכנולוגית ופריסתה הגיאוגרפית הרחבה במספר רב של מדינות מתפתחות ומפותחות. כמו כן, אנחנו סבורים שגם הסביבה הרגולטורית והעסקית יתמכו בהמשך הצלחתה.

לאו.אר.טי פעילות בינלאומית ענפה. בטורקיה, למשל, היא הפכה לספק המוביל, אחרי שכל חברות הדלק הבינלאומיות הפועלות במדינה חתמו על חוזי עבודה עימה. יש לה גם פעילות בהודו עם פריסה ב-1,500 תחנות דלק. פוטנציאל הגידול בהודו אדיר ועשוי להגיע לעשרות אלפי תחנות.

אך עוד לפני מימוש הפוטנציאל בהודו, או.אר.טי מצליחה לרשום צמיחה דולרית של כ-30% בשנים האחרונות. אחד הגורמים שמניעים את הצלחתה, מעבר לניהול, הוא כמובן המוצר. המוצר, שמשלב חומרה ותוכנה ומעוצב לתת שירותים בענף הדלק, מתאים עצמו לצרכים של כל שוק. בטורקיה, למשל, ניתן מענה לבעיות של גניבת דלק ובהודו לצורך לבדוק את איכות הדלק.

נכון להיום, החברה הטמיעה את מוצריה ביותר מ-9,500 תחנות דלק ובמיליון רכבים ב-30 מדינות, ואנחנו מאמינים שתמשיך להראות תוצאות טובות גם בעתיד.