הצעת חוק המגינה על חושפי שחיתויות אושרה לקריאה שנייה ושלישית

עפ"י הצעת החוק של חה"כ שלי יחימוביץ' ואריה אלדד, על מעביד ייאסר לפגוע בתנאי עבודתו, בקידומו, בהכשרה או בהשתלמות מקצועית של עובד, שהגיש תלונה נגד מעבידו או נגד עובד אחר באותה החברה

חושפי שחיתויות יזכו להגנה: ועדת העבודה והרווחה של הכנסת אישרה הבוקר (ג') לקריאה שנייה ושלישית הצעת חוק המעניקה הגנות לחושפי שחיתויות, במטרה לעודד עובדים לחשוף שחיתות במקום עבודתם.

על-פי הצעת החוק של חברי הכנסת שלי יחימוביץ' ואריה אלדד, על מעביד ייאסר לפגוע בתנאי עבודתו, בקידומו, בהכשרה או בהשתלמות מקצועית של עובד, וכן בפיטורים או בפיצויי פיטורים והטבות ותשלומים הניתנים לעובד שהגיש תלונה נגד מעבידו או נגד עובד אחר באותה החברה, או שסייע לעובד אחר בקשר להגשת תלונה כאמור.

עוד קובעת ההצעה, כי בתביעה אזרחית של עובד כנגד מעבידו יוכל בית הדין לעבודה לקבוע פיצויים ללא הוכחת נזק לחושפי שחיתויות הנרדפים על-ידי מעבידיהם, בסכום שלא יעלה על 50 אלף שקל. בהתחשב בחומרת ההפרה או בנסיבותיה, רשאי בית הדין לעבודה להגדיל את סכום הפיצוי, ללא הוכחת נזק, ולפסוק פיצויים לדוגמה בסכום שלא יעלה על 500 אלף שקל.

הצעת החוק קובעת גם סנקציה פלילית לגבי מעביד שפגע בתנאי עבודתו של עובד או פיטר אותו בשל העובדה שחשף שחיתויות במקום העבודה. דינו של מעביד זה יכול להיות מאסר של 3 שנים - או לחילופין קנס על-פי חוק העונשין, שעומד כיום על כ-67 אלף שקל.

ההגדרה של מעביד כוללת גם את מי שממונה מטעם המעביד על תנאי עבודה או פיטורי עובדים במקום העבודה של עובד, וגם את מי שממונה על פיטוריו ותנאי עבודתו של אותו עובד.