תדהמה בלאומי: בכיר חשוד שגזר קופונים מהלוואות

מנכ"ל לאומי בריטניה, מיקי פרידמן, נעצר בחשד שבעת ששימש כמנהל הסניף המרכזי של בנק לאומי בישראל אישר ללקוחות הלוואות בסך 25 מיליון שקל ללא ביטחונות, ובתמורה קיבל שוחד של מאות אלפי שקלים לכל הלוואה f פרידמן: "לא לקחתי שוחד, טעיתי בשיקול דעת"

בכיר בבנק לאומי נעצר בחשד למעילה בכספי הבנק. מיקי (מנחם) פרידמן (57), מנכ"ל לאומי בריטניה, נעצר הבוקר (ג') על ידי משטרת ישראל בחשד שכאשר שימש כמנהל הסניף המרכזי של הבנק אישר הלוואות בסך 25 מיליון שקל מכספי הבנק ללקוחות שלא הציגו ביטחונות מספקים, וזאת בניגוד לנהלים ותוך חריגה מסמכות.

בתמורה קיבל פרידמן ישירות או באמצעות מתווך שוחד וטובות הנאה בסך מאות אלפי שקלים להלוואה. בנק לאומי כבר הכיר בהפסד בסכום זה, סיווג את החובות כחובות אבודים שלא יוחזרו והפריש בגינם בדו"חות הרבעון הראשון. לא מן הנמנע כי בעתיד יתגלה נזק נוסף.

עם פרידמן נעצרו 13 חשודים נוספים בפרשה, אנשי עסקים שקיבלו את הכספים. בין העצורים כמה בעלי מסעדות, כדורגלן לשעבר, מנהל חנות רהיטים ובכיר באחת מחברות התעופה.

היום פשטו שוטרי מפלג ההונאה בשיתוף לוחמי יחידת ברק על ביתו של פרידמן ובתיהם של שאר החשודים. במשטרה אומרים שצפויים מעצרים נוספים בפרשה. העצורים כולם חשודים בקבלת דבר במירמה, זיוף ושימוש במסמך מזויף, תיווך בשוחד, מירמה והפרת אמונים, גניבה בידי עובד ורישום כוזב במסמכי תאגיד. בתום חקירתם תחליט המשטרה את מי מהם להביא לבית משפט השלום בעיר, כדי לבקש את הארכת מעצרם. פרידמן שכר את שירותיהם של עורכי הדין משה ישראל ואייל בסרגליק.

מנכ"לית בנק לאומי היא גליה מאור. הבנק דיווח הבוקר על המעילה והודיע כי "במסגרת בדיקה שוטפת שנערכה בחודשים האחרונים ע"י מערך הביקורת הפנימית של הבנק, התגלו אי סדרים באישור הלוואות שנתן פרידמן, בעת ששימש כמנהל סניף בבנק. הבדיקה מצביעה על מקרה חריג, אשר אין לו כל השלכה על לקוחות הבנק".

הלוואות שלא הוחזרו

עוד נמסר מלאומי כי "מאחר שבבדיקה עלו נושאים אשר אין ביכולת הבנק לבדוק לבדו, הוחלט לפנות למשטרה כדי שתבדוק היבטים אלה. בנוסף, הוצא פרידמן באופן מיידי לחופשה עד התבהרות התמונה וקבלת החלטה בעניינו". לאומי עדכן במתרחש את הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל.

בבנק לאומי תדהמה גדולה וזעזוע. פרידמן נחשב לאחד מבכירי הבנק, בדרגת סמנכ"ל, ודרג אחד בלבד מתחת לחבר הנהלה. בעבר היה סגן ראש החטיבה הבנקאית. סיפור המעילה היה שיחת היום במסדרונות הבנק והעובדים התקשו להאמין כי החשדות נכונים. פרידמן הושעה מתפקידו בלאומי בריטניה ובמקומו מונו כממלאי מקום המשנים למנכ"ל, לסלי סֶקרֶטֶן וקולין קמברלנד.

הפרשה נתגלתה לפני חודשיים על ידי מערך ביקורת הפנים של בנק לאומי. ביקורת בתיק האשראי של הסניף המרכזי בבנק גילתה כי מספר הלוואות שניתנו ללקוחות ולא הוחזרו טופלו בידי פרידמן באופן אישי תוך חריגה מהותית מסמכותו. הלווים הפסיקו לשלם את הלוואותיהם ונותרו חבים לבנק כספים רבים. אז גם התברר שאין להם ביטחונות שמהם יוכל הבנק להיפרע. הבנק נאלץ להכיר בהפסד ולמחוק את ההלוואות.

בעקבות זאת הוחלט בבנק לזמן כמה לקוחות לפגישה. נודע כי לפחות במקרה אחד טען אחד הלקוחות דרך עורך דינו כי נתן לפרידמן שוחד בסכום של חצי מיליון שקל בתמורה לאישור ההלוואה הנוחה. במקרה אחר (ראו ידיעה נפרדת בעמ' 3) טענו זוג מסעדנים כי פרידמן קיבל מהם דרך מתווך 300 אלף שקל בתמורה להלוואה.

בנק לאומי התלונן במשטרה וזו החלה לחקור את מעורבותם של נוטלי ההלוואות. חוקרי מפלג ההונאה ניהלו חקירה סמויה במשך כחודש, שבה התברר שפרידמן אישר לכאורה הלוואות בסך 25 מיליון שקל באמצעות מתן אשראי ללווים, על סמך הצהרות הון פיקטיביות. במקביל נבדקה אפשרות שעובדי בנק נוספים היו מעורבים, אך זו נשללה בינתיים.

בתחילת השבוע ולבקשת המשטרה נתבקש פרידמן לחזור לישראל לפגישות שגרתיות עם בכירי הבנק. עוד נודע כי כאשר תושאל ע"י מחלקת הביקורת בבנק ועומת עם מקרה אחד של הלוואה חריגה, אמר פרידמן לבכירים בבנק "לא לקחתי שוחד, אולי טעיתי בשיקול הדעת במתן ההלוואה". *