ביהמ"ש הטיל קנס של 150 אלף שקל על המשביר החדש לצרכן בגין הטעיית צרכנים

מכתב האישום עולה כי המשביר חרג מהבטחותיו לגבי מחירים שפורסמו בחוברת המבצעים ועל גבי המוצרים בחנות, ואף לא הציג מחירים בחלונות-הראווה כנדרש בחוק הגנת הצרכן

הישג לתמ"ת: שופטת בית משפט השלום בפתח-תקווה, דבורה עטר, הטילה אתמול (ב') קנס בסך 150 אלף שקל והתחייבות בסך 150 אלף שקל נוספים על רשת המשביר החדש לצרכן, בגין חריגות במחירים מעל למובטח בחוברת מבצעים ועל גבי מוצרים, וכן בגין אי הצגת מחירים בחלונות-הראווה.

בנוסף, על מנהלת תחום הקוסמטיקה במשביר הוטל קנס בסך 5,000 שקל, ועל מנהלת הסניף ברחוב ז'בוטינסקי בראשון-לציון הוטל קנס בסך 2,000 שקל.

מכתב האישום שהוגש על-ידי תובעת התמ"ת, עו"ד טלי קינן, עולה כי המשביר חרג מהבטחותיו לגבי מחירים שפורסמו בחוברת המבצעים לרעת הצרכנים, ואף לא הציג מחירים בחלונות-הראווה כנדרש בחוק הגנת הצרכן.

כמו כן, בבדיקת מחירים שנערכה על-ידי התמ"ת נמצאו חריגות בקופה לרעת הצרכן, לעומת ההנחות והמחירים המובטחים על גבי המוצרים שנמכרו בחנות.

כך, למשל, המשביר פירסם חוברת מבצעים לקראת ראש השנה 2006, בה הציע ערכת איפור של ג'ייד במחיר מוזל של 90 שקל במקום 180 שקל. מכתב האישום עולה כי צרכנים שהגיעו לחנויות הרשת וביקשו לרכוש את הערכה שפורסמה בתמונה שבחוברת המבצעים, גילו להפתעתם כי המחיר של 90 שקל שפורסם התייחס בפועל לערכת איפור קטנה יותר, ואילו ערכת האיפור הגדולה שהופיעה בתמונה שבחוברת נמכרה בחנויות הרשת במחיר של 239 שקל (במקום ב-420 שקל).

צרכנים שעזבו את חנויות הרשת בידיים ריקות בעקבות אי קיום המבצע המובטח, הגישו תלונות למשרד התמ"ת ודיווחו על סירובה של הרשת למכור להם את המוצר במחיר שהובטח בחוברת המבצעים.

במקרה נוסף - בחוברת המבצעים שצורפה לעיתוני יום שישי בשנת 2007 הופיעה הסתייגות בעניין המבצעים, הנוגדת את הוראות חוק הגנת הצרכן, לפיה במקרה של הבדל בין המחיר שפורסם למחיר בחנות - המחיר בחנות הוא הקובע.

הסתייגות זו מנוגדת לחוק, שכן על-פי הוראות חוק הגנת הצרכן המחיר המחייב הוא המחיר הנמוך יותר, וזאת במקרה של הפרש בין המחיר המובטח לצרכן לבין המחיר הנדרש בחנות בפועל.

אם לא די בכך - בבדיקת מחירים שנערכה על-ידי מבקרת משרד התמ"ת בחנות הרשת ברחוב ז'בוטינסקי בראשון-לציון, נמצא כי בחלונות-הראווה הוצגו פריטים רבים ללא הצגת מחיר על גבי המוצרים עצמם, והרשת הסתפקה בשלטים שהוצגו בתוך חלונות-הראווה המפרטים את מחירו של כל מוצר.

הדבר מנוגד לחוק, שכן הוראות חוק הגנת הצרכן מחייבות להציג מחירים בחלונות-הראווה על גבי כל פריט ופריט בצורה ברורה ונראית לעין.

עוד נמצא בבדיקת המחירים שנערכה באותה חנות, כי קרם רחצה נמכר בקופה במחיר של 19.99 שקל במקום מחיר של 16.66 שקל כפי שהיה רשום על גבי המוצר - הפרש של 3 שקלים לרעת הצרכן.

מכתב האישום עולה כי הביקורת נערכה בעקבות מקרה של צרכן שרכש באותה חנות מכנסיים, שאליהם צורפה מדבקה של 35% הנחה, ואילו בקופה נמכרו המכנסים לצרכן ב- 20% הנחה בלבד - הפרש של 15% לרעת הצרכן.

עו"ד טלי קינן מדגישה את העניין הציבורי הרב בכך שהרשתות ובעלי החנויות יקפידו הקפדה יתרה על הצגת מחירים ברורה כנדרש בחוק, ויקיימו את מבצעי המכירות באותם מחירים המובטחים הן בפרסומים השונים והן בחנויות עצמן, ככתבם וכלשונם וללא חריגות לרעת הצרכנים.

דוברת רשת המשביר לצרכן מסרה בתגובה, כי המקרים בגינם הוגש כתב האישום נבעו מטעות, נעשו בתום-לב וטופלו לאלתר. רשת המשביר לצרכן יצאה במודעות תיקון בעיתונות היומית מיד עם גילוי הטעות. עוד מציינת הרשת כי המקרים המדוברים אירעו לפני כשנה-שנתיים, ומאז ועד היום הסיקה הרשת מסקנות והופקו לקחים. רשת המשביר לצרכן מדגישה כי בעקבות המקרים המדוברים ערכה הרשת הדרכות מקצועיות למנהליה ולעובדי הסניפים, ואף ביקשה שיתוף-פעולה מהמשרד הממונה להגנת הצרכן. הרשת ציינה כי הקנס אשר הוטל עליה ועל מנהליה נקבע לאחר הסדר טיעון, ולאחר שמשרד התמ"ת קיבל את העובדה כי לא הוגשו כתבי אישום קודמים כנגד הרשת, ולאור הפעולות בהן הרשת נוקטת היום.