יובל זעירא על הירידה של 12.5% בשבועיים: "משקיעים שאינם חשופים לכי"ל באופן מהותי יכולים ליצור רווח מהיר"

מנהל מחלקת המחקר באי.בי.אי מרגיע: הירידה החדה בכי"ל - מימוש רווחים ולא שינוי מגמה ; מניית כי"ל, שנופלת היום ב-7.4%, ירדה מ-80 שקל לפחות מ-70 שקל תוך שבועיים

מניות כי"ל והחברה לישראל , המובילות הקבועות בטבלת מחזורי המסחר בבורסה בת"א, גוררות מאז הבוקר (ה') את מדד המעו"ף לירידה של כ-2%. האנליסט יובל זעירא, מנהל מחלקת המחקר בבית ההשקעות אי.בי.אי, מגיב לירידות ומשגר מסר מרגיע למשקיעים. לדבריו, לא מדובר בשינוי מגמה בתחום החקלאי כפי שהיתה עשויה לרמז הנפילה במניית פוטאש אתמול בארה"ב ובעיקר בקנדה, כי אם ממימוש רווחים.

"מעניין לראות כי מחירי הסחורות דווקא המשיכו לעלות הלילה כשמחיר הסויה מגיע לרמה של 16.45 דולר לבושל והתירס עצר ברמה של 7.49 דולר לבושל", כותב זעירא.

זעירא מוסיף כי בימים האחרונים הגיעו עוד חדשות על העלאות מחירים בתחום האשלג. כי"ל עצמה תמכור אשלג במערב אירופה בחודש יולי לפי מחיר של 535 אירו לטון, והיא תעלה את המחיר מדי חודש עד לרמה של 600 אירו (כ-950 דולר) לטון בספטמבר.

עוד כותב זעירא: "תופעה דומה התרחשה הלילה גם בתעשיית הנפט, כאשר מחיר הנפט פרץ שיא חדש בעוד שמניות הנפט ירדו בחדות".

בבית ההשקעות מעריכים כי מניות הדשנים יהיו בעלות רגישות גבוהה למחירי הסחורות, וכי הן יכולות לרדת אם הסחורות לא יחזיקו מעמד והאלמנטים הספקולטיביים שבהם ישנו מגמה. עם זאת, לדברי זעירא, "אנחנו עדיין לא שם". לדבריו, בטווח הקצר, כשהשווקים יירגעו, מניות הדשנים והאגרוכימיה יכולות לחזור במהירות לרמתן הקודמת, ולכן משקיעים שאינם חשופים לכי"ל (או לחברה לישראל) באופן מהותי יכולים ליצור רווח מהיר.

במחצית הראשונה של 2008 עלתה מניית כי"ל ב-60%. לשיאה הגיעה המניה ב-18 ביוני כשננעלה מעט מעל מחיר של 80 שקל. מאז נפלה המניה בכ-12.5%, תוך כשבועיים.

כיל