סילבן שלום מפרגן לשר האוצר: "הניהול שלו הוא נכון"

בראיון ל"גלובס" אומר שר האוצר לשעבר: "אי היציבות השלטונית ואי הוודאות יימשכו לעוד זמן רב והאויב הכי גדול של הכלכלה הוא אי ודאות ואי יציבות פוליטית"

"לא כל כך אהבתי את מה שהנגיד אמר", אמר היום ל"גלובס" חברת הכנסת סילבן שלום, שר האוצר לשעבר, בהגיבו לנאומו של נגיד בנק ישראל במסגרת פורום קיסריה באילת.

הנגיד חיזק את ידיו של שר האוצר רוני בר-און, שקרא לשמירה על יציבות פיסקאלית ולא להיעתר להמלצות המכון הישראלי הדמוקרטי, שביקש להגדיל את יעד הגירעון ב-2.8% נוספים - גבוה מה-1.7% אליו מכוונת הממשלה.

"אי אפשר לשכוח לגמרי מהאחריות החברתית, וצריך לזכור ששום מספר הוא לא קדוש", אמר שלום. "ברגע שתהיה החלטה על גידול בהוצאה של 1.7% בלבד יהיה פחות לחינוך, פחות לבריאות, לרווחה ולמשטרה שאמורה לדאוג לביטחון הפנים ופחות לתשתיות - והשאלה היא אם אנחנו יכולים לעמוד בזה, ותשובתי היא לא".

"צריך אמנם להסיט מהביטחון לטובת תקצוב הנושאים האזרחיים, אבל במקביל אין שום דבר קדוש ב-1.7%", המשיך. "כל ההפרש שמדברים עליו בגירעון הוא של 2 מיליארד שקל, שזה ממש לא בשמיים; כמובן שצריכים לשמור על האמינות מול המסודות הפיננסים העולמיים, ושצריך טוואי גירעון יורד, אבל יחד עם זאת אסור להיכנס לשמרנות שתוביל לעלייה באבטלה, לגידול במספר העניים, לירידה ברמת השירותים ובכמות שלהם - ולכן אני חושב שמדובר בטעות".

- אתה לא חושב שגידול בגירעון הממשלתי נוגד את אמנת מאסטריכט של האיחוד האירופאי, לפיה יחס החוב- תוצר צריך לרדת ל-60%, בין היתר, על מנת להימנות עם האיחוד האירופאי - וזה עוד מבלי להזכיר שהיחס הממוצע במדינות ה-OECD עומד על 58%

"לא, אני לא חושב. אני חושב שהם מבינים שלנו יש הוצאות בטחוניות גדולות יותר, שאנחנו עובדים בסביבה גלובלית שונה ואפשר גם לשכנע, שכשהולכים להאטה לא צריך לשים את הרגל על הברקס. זה כמו שבנאדם שהרוויח 10 שקלים אומרים לו שמותר לו להוציא רק 7 שקלים".

- אם כן אתה תומך חד משמעית בדחייה של עמידה ביחס חוב-תוצר של 50%, בדומה לקולות שנמשמעים בפורום קיסריה

"אני ממליץ. לאו דווקא להגדיל ב-2.7%, אבל יכול להיות גם 2.4%. שום מספר הוא לא קדוש - צריך ללכת על מה שנכון. לא צריך להגיד הילד גובה ב-10 ס"מ, אבל המיטה תוארך רק ב-7 ס"מ".

- בר און מסיים מחר שנה בתפקיד שר האוצר. כשר האוצר לשעבר, מה יש לומר על התפקוד שלו?

"אני יכול להגיד שאחרי שנה הניהול שלו הוא נכון, כמעט ולא עשו טעויות, וכנעשו (מיסוי קרנות ההשתלמות, א"ו) הוא מייד תיקן אותם. הוא הצליח לשמור על הצמיחה הגבוהה, על היציבות אבל אני מייעץ לו לא להיכנס למיטת סדום שמציעים לו פקידיו באוצר בכל הנוגע לשיעור הגידול באוצר".

- איזו הצהרה היית רוצה שתצא מפורום קיסריה?

"אני חושב שאם מהכנס תצא קיראה למקבלי ההחלטות שצריך להיערך למשבר אפשרי ב-2009 ולנהוג באופן אחראי; שלא יפרק אותנו מהאחריות החברתית והמוסרית שלנו זו תהיה הבשורה האמיתית. אם יבואו ויגידו, שהכל הוא רק לפני פרמטרים של יחס חוב-תוצר, אנחנו במו ידינו נעצים את ההאטה הכלכלית שאנחנו ושהעולם צוייים להיכנס אליה ב-2009".

- הבחירות צפויות להידחות סביב הפריימריס של קדימה. האם מדובר בחדשות רעות למדיניות המאקרו של ישראל?

"קדימה ואי-סדרים , קדימה ושחיתויות הפך להיות כמעט שם נרדף. יכול להיות שהם ידחו את הפריימיריס; זה אומר שאי היציבות השלטונית ואי הוודאות יימשכו לעוד זמן רב והאויב הכי גדול של הכלכלה הוא אי ודאות ואי יציבות פוליטית".