מפקד חיל האוויר לשעבר, דוד עברי: החיל שמרני מדי וחסר דמיון

מותח ביקורת על סירובו לקבל אחריות להגנה מפני קטיושות ; "חיל האוויר נצמד בעיקשות לתפקידיו המסורתיים"

אלוף (מיל.) דוד עברי, לשעבר מפקד חיל-האוויר ומנכ"ל משרד הביטחון, אומר כי החיל נעשה שמרני יותר מדי. לדבריו, נמנע חיל האוויר, במידה מבהילה, מהסתגלות למצבים חדשים.

בנאום בסימפוזיון במכון פישר למחקר אסטרטגי אוויר וחלל, בהרצליה, ב-25 ביוני, מתח עברי ביקורת על חיל האוויר בגלל היצמדותו העיקשת לתפקידיו המסורתיים, למשימותיו, לתפיסותיו המבצעיות ולתכניות המודרניזציה שלו.

כמפקד חיל האוויר, ניצח עברי על תכנון הפצצת הכור הגרעיני בעיראק ב-1981 והוביל את כוח המשימה שביצע את ההתקפה. הוא נחשב אחד האישים בעלי ההשפעה הגדולה ביותר במערכת הביטחון הבישראל. דבריו מתפרסמים בגיליון החדש של דיפנס ניוז.

"חיל האוויר שלנו הוא המתקדם ביותר מבחינה טכנולוגית, אך האיטי ביותר כשמדובר בשינוי התפיסה שלו", אמר עברי. "אין זה מספיק ליהנות מיתרון טכנולוגי ומיכולות מבצעיות. אנו צריכים לשפר במידה עצומה את היכולות התפיסתיות שלנו".

בניגוד בולט לדברי משתתפים אחרים בסימפוזיון, ששיבחו את השימוש המהפכני שעושה חיל האוויר במל"טים, אמר עברי: "חיל האוויר לא חולל את המהפכה; הוא נגרר לתוכה".

עברי טען, כי חיל האוויר התמהמה ליטול מהמודיעין הצבאי את האחריות למשימות מל"טים, בדיוק כפי שנכפה עליו ליטול את האחריות ללווייני ריגול ולסוללות ה"חץ". היה זה עברי עצמו, בכהונתו כמנכ"ל משרד הביטחון, שאילץ את החיל לפרוש כנפיו על הלוויינים ועל ה"חץ".

"איש אינו רוצה ליטול את האחריות הכפסית למשימות החדשות האלה", אמר עברי. "אנו ממוקדים מדי במאמצים לשפר את מה שעשינו בעבר, במקום להיערך לקראת המשימות שיהיה עלינו לבצע בעתיד".

לדברי עברי, הפוטנציאל של מל"טים הוא כה גדול, עד שיש צורך לקצץ כ-20% מתקציב החיל שמיועד למטוסים מאויישים ולהפנותו לפלטפורמות בלי מאויישות.

"איננו יכולים להסתפק ברכישת גרסאות משופרות של יכולות קיימות", אמר עברי. "אנו צריכים לחשוב כיצד לתת מענה טוב יותר מטלות הכרחיות, וכיצד לשפר את יכולותינו להגן על המדינה שלנו".

הוא ציין, כי חיל האוויר מצדיק, ויוסיף להצדיק, את המוניטין שיצאו לו כאחד מחילות האוויר הטובים בעולם באמצעות יישומים של כוח האש שלו שנעשו באחרונה באזור. הוא לא פירט למה הכוונה. יחד עם זאת, מתח עברי ביקורת על סירובו של חיל האוויר ליטול אחריות למערכות הגנה מפני רקטות לטווח קצר, אחריות שנמצאת עתה "בבעלות" הפיקודים האזוריים.

לדברי עברי, חייב חיל האוויר ליטול על עצמו את המאמץ להתגנון מפני הקטיושות, בדיוק כפי שהוא מגן על שמי ישראל מפני התקפת מטוסי אויב. "(הגנה מפני) קטיושות חייבת להיות חלק ממשימות ההגנה האווירית של החיל", אמר עברי. "כל עוד מערכות ההגנה האוויריות נמצאות בידי חיל האוויר, הוא חייב למצוא מענה לקטיושות".