קורבן ראשון להאטה במשק: חברת הנדל"ן נידר ביקשה הקפאת הליכים; החובות - 350 מיליון שקל

(עדכון) - החברה קיבלה צו הקפאת הליכים זמני עד לדיון ב-3 באוגוסט ; חובותיה מסתכמים בכ-147 מיליון לבנקים, 77 מיליון בגין אג"ח סטרייט ו-69 מיליון בגין אג"ח להמרה ; החברה: "אנו לא חדלי-פירעון - יש לנו קרקעות בשווי 285 מיליון שקל, ואנו צריכים רק פסק-זמן להתארגנות"

חברת הנדל"ן הציבורית נידר , שבשליטת (82%) משפחת רחמין, ביקשה מבית המשפט המחוזי בירושלים צו להקפאת הליכים נגדה למשך 90 יום. מהבקשה עולה כי חובות החברה מסתכמים בכ-350 מיליון שקל, מהם כ-147 מיליון לבנקים, 77 מיליון בגין אג"ח סטרייט ו-69 מיליון בגין אג"ח להמרה.

החברה קיבלה לבקשתה את צו הקפאת ההליכים הזמני עד לדיון בבית המשפט ב-3 באוגוסט בשעה 10:00. בהחלטת בית המשפט נכתב כי לדברי חברת נידר, היא נמצאת במצוקה תזרימית זמנית, ובבעלותה נכסים בשווי העולה על התחייבויותיה המובטחות בנכסים.

ההקפאה מתבקשת גם ביחס לבעלים - האחים אברהם, יאיר, דוד ונחום רחמין - שערבים לחובות החברה לבנקים ולנושים שונים. בנק הפועלים, לו חייבת החברה כ-35 מיליון שקל, מיהר להתנגד להקפאת ההליכים, משום שהוא מחזיק בשעבודים על נכסים שהוא מבקש לממש בעצמו. פרקליטת הבנק, עו"ד דורית לוי-טילר, אמרה שאם ההקפאה לא תכלול את הנכסים המשועבדים לבנק, הוא לא יתנגד לה. הדיון בבקשה יתקיים ב-3 באוגוסט בפני השופט יוסי שפירא.

החברה טוענת כי ברשותה נכסים בסך כולל של כ-309 מיליון שקל, ולכן היא אינה חדלת פירעון, אינה נשענת על מימון זר ואינה ממונפת מעבר לסביר. לטענתה, היא צריכה פסק זמן להתארגנות מחודשת ולגישור על פערי תזרים, וכן שניתן לשקמה באמצעות הכנסת משקיע ו/או מכירת הנכסים.

לבקשה, שהוגשה באמצעות עוה"ד ד"ר ליפא מאיר ודנית רימון, צורפה תמצית תוכנית עסקית להפעלת החברה בתקופת ההקפאה ובקשה למנות את עו"ד אמיר ברטוב כנאמן. לדבריה, בעלי השליטה מוכנים לשאת בעלות תפעולה בתקופת ההקפאה (אותה הם מעריכים בכ-250 אלף שקל בחודש) ולכסות את הגירעון השוטף, אם ייווצר.

בשבוע שעבר הופסק המסחר במניית החברה, לאחר שהודיעה לבורסה כי בעליה לא יוכלו לעמוד בהתחייבויותיהם לחברה ולמחזיקי האג"ח. מניית נידר איבדה בשנה האחרונה כ-86% למחיר המשקף לחברה שווי שוק של כ-22 מיליון שקל בלבד.

מהבקשה להקפאת הליכים עולה, כי חובותיה לנושים המובטחים הם כ-147 מיליון שקל, מהם 112 מיליון ללאומי ו-35 מיליון להפועלים; חובותיה בדין קדימה הם כ-5.5 מיליון שקל (לעובדים, לרשויות מקומיות ודמי שכירות); החובות לנושים לא מובטחים הם כ-166 מיליון שקל (13 מיליון לספקים והיתר לבעלי אג"ח); והחובות לבעלי השליטה עומדים על כ-32 מיליון שקל.

האחים רחמין טוענים כי מאז אוגוסט 2007 הם הזרימו לחברה כ-25 מיליון שקל (כהלוואת בעלים), 18 מיליון מתוכם ב-2008. בנוסף, קיימת לזכותם יתרה בסך 7 מיליון שקל, בגין דמי ניהול, פיצויים שלא שולמו להם וכן הוצאות נוספות בהן נשאו במקום החברה.

החברה טוענת כי ב-2007 גייסה מהציבור 145 מיליון שקל נטו באג"ח וביחד עם מימון בנקאי וכספים שהזרימו בעלי השליטה היא רכשה קרקעות ב-100 מיליון שקל והחזירה אשראי בנקאי לבנק הפועלים בסך כ-67 מיליון שקל.

למרות שברשותה נכסים העולים על ההתחייבויות, טוענת נידר, 4 אירועים מרכזיים גרמו לפיגורים בזרם ההכנסות הצפויות ופגעו בתזרים המזומנים שלה: הפסדים בפרויקטים במודיעין ובכוכב הצפון, משום שהדירות נמכרו בצמוד למדד המחירים לצרכן או לדולר ולא למדד תשומות הבנייה, אליהם הצטרף השינוי במדיניות הממשלה בנוגע להעסקת עובדים זרים בענף.

שנית, התחייבות החברה לבנק לאומי שלא להגדיל את היקפי המימון הבנקאי והחוץ=בנקאי שלה, החריפה את המצוקה התזרימית. אירוע שלישי הוא ההאטה בשוק הנדל"ן בארץ ובעולם בתקופה האחרונה, שהביא לירידה דרסטית בהיקף העסקאות ולחריגה מלוחות הזמנים שלא ניתן היה לצפותה.

גורם נוסף שהיווה זרז משמעותי, מציינת החברה, הוא עיקול בסך 9 מיליון שקל שהוטל על נכסיה המצויים בידי גורמים שרכשו ממנו נכסי נדל"ן, ושבגללו הם אינם יכולים להעביר לה את כספי הרכישה.

החברה טוענת כי בבעלותה קרקעות בסך של 285 מיליון שקל, לפי הערכות שמאי מעודכנת. כיום לחברה שני פרויקטים פעילים בלבד, בשכונת קייזר במודיעין ובשכונת כוכב הצפון בתל-אביב, ששיעור ביצועם עולה על 99%. מפרויקטים אלה היא אמורה לקבל 9 מיליון שקל. בנוסף לסכום זה, בבעלותה נכסים נוספים בשווי כ-14 מיליון שקל, וכן היא צפויה לקבל 10.5 מיליון שקל בגין ביטול עסקת רכישת קרקע בחיפה.

החברה מדגישה כי היא "נקלעה למצוקה תזרימית זמנית בלבד, שהחברה מעריכה שתוכל להתגבר עליה על-ידי מימוש מספר נכסים וקבלת התמורות עבור נכסים שכבר מימשה, בטווח זמן של חודשים ספורים".

לדבריה, מאחר שלא יהיה עליו נטל ניהול שוטף גדול, יוכל הנאמן להזמין מייד הצעות לרכישת החברה או להשקעה בה כנגד הקצאת מניות או לרכישת כל נכסיה כמקשה אחת או כל נכס בנפרד, באופן שבתוך חודשים ספורים ניתן יהיה לגבש הסדר נושים. (פש"ר 5235/08).