אני רוצה חופשה בישראל | שוודיה

השוודים, כמו הישראלים, הם עם קטן עם מזוודות רבות. בסך-הכול כתשעה מיליון תושבים חיים במדינה הגדולה בסקנדינביה, אך מאות אלפים מהם פושטים בקיץ על עשרות יעדים ברחבי הגלובוס ומשאירים את רחובות סטוקהולם וגוטנבורג שוממים ונטושים.

קייסה מוסטרום, דוברת חברת אפולו, אחת מחברות הנסיעות הגדולות במדינה, מספרת שהחברה שולחת בכל קיץ כ-250 אלף שוודים לחופשות ביוון, בבולגריה, בטורקיה ובספרד. אף אחד מרבע מיליון התיירים האלה אינו מגיע, עם זאת, לתל אביב, לירושלים או לאילת. "אנחנו לא שולחים כרגע תיירים לישראל", היא אומרת, "בשנים קודמות מכרנו חופשות לישראל אבל ביטלנו אותן בגלל המצב הפוליטי וביקושים נמוכים". אף שבחורף מתכננים באפולו לשווק טיסות לירדן שיציעו למעוניינים גם ביקור באילת, טיסות ישירות לישראל אינן מתוכננות בינתיים.

גם חברת ווינג, עוד אחת מחברות הנסיעות הגדולות בשוודיה, אינה משווקת חופשות בישראל. 300 אלף התיירים הרוכשים את חופשותיהם דרך החברה מעדיפים את האי הספרדי מיורקה, את קפריסין, את טורקיה ואת יוון. פטריק מרקלונד, אחד ממנהלי החברה, מספר שבמשך עשרות שנים היא הפעילה שבע טיסות צ'רטר שבועיות לאילת, מנמלי תעופה בשוודיה, בדנמרק, בפינלנד ובנורבגיה. "אבל בסוף שנות ה-90 הביקוש לחופשות בישראל ירד בגלל התחרות הגבוהה והמחירים הגבוהים יחסית של השהות בארץ. עם פרוץ האינתיפאדה, הביקושים ירדו לגמרי ונאלצנו לסגור את הקווים".

על-פי ריצ'ארד מולראד - איש חברת הנסיעות השוודית ישראל טורס, המארגנת נסיעות לישראל כבר יותר משלושים שנה - התיירות השוודית לישראל סובלת משילוב של שלוש בעיות - תדמית, לוגיסטיקה ושיווק. "ראשית, הביקוש נמוך בגלל תדמית של מקום לא מספיק בטוח", הוא אומר, "שנית, אין מספיק טיסות ישירות, ולסיום - המחירים גבוהים מדי". לטענתו, ישראל טורס שולחת כאלף נוסעים לישראל בקיץ. מעט מהם הן משפחות שוודיות ממוצעות המבקרות בישראל כיעד תיירותי רגיל, רובם תיירים נוצרים המגיעים למקומות הקדושים, או יהודים המגיעים בגלל קשר מיוחד לישראל. "פעם היו גם מתנדבים רבים שהגיעו לקיבוצים, וקשרים פוליטיים ענפים".

מי שבכל זאת מארגנת טיסות ישירות מסטוקהולם לתל אביב במהלך הקיץ היא חברת סברה טורס (טיסה שבועית ממארס עד אוקטובר בשיתוף עם ישראייר, שאליה מצטרפות טיסות שבועיות של ארקיע הפועלות רק בשיא העונה). אנדראס קורוסי, מנהל החברה, מספר כי בין יוני לאוגוסט שולחת החברה כ-1,200 נוסעים בטיסות האלה. "הנוסעים הם בדרך כלל יחידים ומשפחות המחפשים משהו קצת יותר מעניין מיעדי הצ'רטר הקונבנציונליים", הוא אומר, "כאלה שיש להן עניין מיוחד באזור ולא רוצים רק חוף ושמש".

לדבריו, מחיר הטיסה לישראל גבוה יותר מהיעדים שיש אליהם מבחר גדול יותר של טיסות, אך למרות זאת ההוצאה על חופשה בישראל נמוכה יותר ממה שמצפים לו, כיוון שהמלונות והמסעדות זולים יותר מאלה שבסקנדינביה.

כך או כך, כל עוד אל על, חברות הצ'רטר המקומיות וחברת התעופה הלאומית של סקנדינביה אינן מפעילות טיסות ישירות מסקנדינביה לישראל, וכל עוד הדרך לתל אביב עוברת בנמלי תעופה אירופיים, נראה שהסקנדינבים יעדיפו לפרוק את המזוודות שלהם במקומות אחרים.