סינופארם מלכסנת עיניים למוצרים רפואיים, קטנים וניידים

נציגי התאגיד הרפואי הסיני הגדול ברפובליקה נפגשו עם יזמי סטארט-אפים מקומיים כדי לספק לקליניקות משאבות אינסולין וערכות לאבחון זיהומים, בנוסף למכשור רפואי כבד

בסין, אם אתה גוף עסקי מוביל, אתה בדרך-כלל גם ממשלתי, רב-תחומי וענק. חברת התרופות והמכשור הרפואי המובילה בסין אינה יוצאת דופן. היא עוסקת בכל התחומים הקשורים לרפואה - החל מפרמצבטיקה, כולל גנריקה, דרך רפואה אלטרנטיבית ועד ציוד רפואי. מהמוצרים הגדולים והמתוחכמים ביותר, ועד תחבושות ומזרקים.

סינופארם (Sinopharm) עברה מספר גלגולים ושמות מאז הקמתה בשנת 1981 בתור הגוף האחראי על קשרי החוץ של שוק הפארמה הסיני. היום, לאחר שמוזגו לה כמה גופים נוספים, היא שילוב מעניין של חברה יצרנית ומחלקת הפארמה של התמ"ת הסיני, לעידוד קשרי תעשייה בינלאומיים, יחד עם חברות ממשלתיות שפועלות בשוק המקומי. החברה גם הקימה מספר רב של מיזמים משותפים עם גורמים מחו"ל להקמת מפעלי ייצור מקומיים בסין והיא מעסיקה כ-10,000 עובדים.

מנהל חטיבת שירותי הבריאות בסינופארם והעוזר האישי לנשיא החברה, וו ג'יאנפנג, הגיע באחרונה לישראל, והוא יודע בדיוק מה הוא רוצה: השקעה בחברות ישראליות כרגע איננה עומדת על הפרק - מספיק ייצוא יש לקבוצה. מה שג'יאנפנג מחפש הוא חברות שישווקו את מוצריהן בסין, עם עדיפות לחברות במגזר המכשור הרפואי. "אנחנו מבקרים בישראל באופן קבוע מספר פעמים בשנה, בשלוש השנים האחרונות", הוא אומר בראיון בלעדי ל"גלובס". "החברות הישראליות שאנחנו מייצגים בסין מביאות למדינה ציוד כבד ומתוחכם. היום, אנחנו בעיקר מעוניינים במוצרים יותר קטנים וניידים, שמיועדים לבתי-חולים קטנים או לקליניקות קהילתיות ומשפחתיות. ישראל היא ספקית מאוד תחרותית בתחום הזה, ואפשר לראות את זה בכל העולם".

ג'יאנפנג מציין שאם גוף ישראלי רוצה שסינופארם תשקיע בו, החברה מוכנה להפנות אותו למשרד המסחר הסיני ולסייע במענק ממשלתי.

אין בקשות מיוחדות, תודה

בביקור הנוכחי נפגשו נציגי סינופארם עם מספר חברות ישראליות, ביניהן Initia, העוסקת בקרינה מונחית לטיפול בגידולים; Q-Scent, העוסקת בזיהוי ואפיון זיהומים בנרתיק; ScreenMedex, העוסקת באבחון מחלות פנימיות באופן לא פולשני; Biometrix, שפיתחה מוצרים מתכלים לחדרי ניתוח; נילימדיקס, המפתחת משאבות אינסולין מכאניות ו-Niti Surgical, שפיתחה מוצר לחיבור רקמות על בסיס מתכת זוכרת צורה. "אנחנו לא מגבילים את החיפוש שלנו לתחום רפואי מסוים", אומר ג'יאנפנג, "הישראלים טובים בלתפוס את הרעיונות שלאחרים קל להתעלם מהם. יש להם מוצרים שעומדים בתנאים שלנו", הוא מוסיף.

סינופארם גם הכריזה בביקור הנוכחי על מינוי קבוצת TBN הישראלית כנציגתה בתחום הפיתוח העסקי בישראל.

בשוק הביומד הישראלי מדברים לעיתים על הצורך של מערכת הבריאות הסינית לרפא אוכלוסייה ענקית שרובה כפרית וענייה. ההערכה היא כי בסין יוכלו ליהנות מגרסאות מיוחדות, מוזלות, של מוצרים שקיימים במערב.

פעמים רבות נטען כי הישראלים הם מתאימים למציאת שיטות להוזלת המוצרים, וכי חברות ישראליות צריכות לחפש הזדמנויות לפתח מוצרים רפואיים זולים למדינות המתפתחות, במקום לטרוח ולפתח מוצרים מתוחכמים וחדשניים מדי לשוק המערבי, שממילא רווי בהם.

התיאוריה הזו מעליבה מעט את ג'יאנפנג, שאינו מאמין שסין זקוקה למוצרים אחרים יותר מאשר עמיתיה במערב: "מבחינת סוג המוצרים, גם אנחנו מחפשים כאלה עם יתרון טכנולוגי ונוחות למשתמש. אין צורך לייצר מוצרים מיוחדים עבורנו. השוק הסיני מאוד גדול וידוע שהוא יגדל בעשורים הבאים", הוא אומר בדיפלומטיות.

בשנים האחרונות היו שינויים בחוקי הקניין הרוחני בסין, וחברות זרות יכולות לפעול במדינה בביטחון רב יותר.

ג'יאנפנג: "חוקי הקניין הרוחני בסין תמיד הופעלו ומעולם לא היו קלים מדי. בשנים האחרונות, חברה סינית שלא עומדת בחוקים נקנסת בהרבה מאוד כסף. אתם יכולים להיות מאוד רגועים".

מה שעוד נטען הוא שגם ה-FDA הסיני, ה-SFDA, מחמיר יותר בשנים האחרונות, בעקבות חילופי ראשים בארגון. כלומר, חילופי ראשים היא הגדרה עדינה אולי: ראש ה-SFDA הקודם, ג'נג שייאויו, מי שייסד אותו ב-1988, הוצא להורג בעקבות מעילה.

החוקים לא השתנו

"אני לא מרגיש שהחוקים השתנו באופן מהותי", אומר ג'יאנפנג. "הישראלים תמיד ידעו לעמוד בדרישות הרגולציה שלנו ואני מניח שימשיכו לעמוד בהן. הייתה החמרה מסוימת שכן חלק מן המכשירים הרפואיים שבעבר ניתן היה להביא לסין ללא ניסויים קליניים, היום חייבים בניסויים.

"היום גם נדרש בדרך-כלל פיילוט בבית-חולים בסין. אז יכול להיות שהדברים לוקחים קצת יותר זמן - אבל זהו הדבר האחראי לעשות. זה מועיל לשני הצדדים - כך אפשר לדעת איך מתקבל המוצר שלכם על-ידי הרופא הסיני בטרם מתחילים לגבש את מערך השיווק".

אילו חברות ביומד ישראליות מוכרות היום בסין?

"חוץ מטבע, שהיא משמעותית בסין, אין הרבה חברות עם מעמד מוביל של ממש". את זה סינופארם תנסה עכשיו לשנות. *

Sinopharm

* שנת הקמה: 1981

* תחום פעילות: ייצור, ייבוא ושיווק תרופות ומכשור רפואי בסין, קשרים מסחריים עם חברות תרופות בעולם, הקמת מפעלי ייצור בסין ומחוצה לה

* היקף פעילות: ב-2007 ייבאה וייצאה מוצרים בסכום כולל של 265 מיליארד דולר

* חזון: "עבור החיים, בריאות היא כמו שהאור הוא לשמש. עם בריאות, החיים נמשכים, מלאי עזוז. הבריאות הופכת את החיים ליפים ונהדרים יותר. המחויבות שלנו רצינית כמו הר טאי והרדיפה שלנו אחרי המטרה היא נחושה כמו הים. בטיפול במחלות והקפדה על הבריאות, אנחנו תמיד איתכם"

* עובדים: כ-10,000

* מנכ"ל: דנז' ג'ין דונג