לפני החלטת הריבית בארה"ב - הדולר עלה במסחר בין הבנקים ב-0.36% ושערו היציג נקבע ב-3.556 שקלים

האירו היציג נחלש ב-0.38% ל-5.5034 שקלים ; היום החלטת הריבית בארה"ב: ההערכות צפות כי תישאר ללא שינוי על 2% ; פריקו: היצעי מט"ח מצד הסקטור העסקי והפיננסי בלמו את פיחות השקל

השקל המשיך להיחלש היום מול הדולר, בהמשך למגמתו אמש, כשנסחר במרבית היום מעבר לרמת ה-3.5 שקלים לדולר. ברקע למסחר המט"ח היום, היתה ההמתנה להחלטת הריבית של הבנק המרכז האמריקני, הפדרל ריזרב. ההערכות בשוק צופות כי הנגיד ברננקי יותרי את הריבית ללא שינוי על שיעור של 2% ובכך יישאר פער הריביות בין ישראל וארה"ב על 2%.

בהקשר של ההתערבות במסחר במט"ח, אמש (ב') נודע ל"גלובס", כי בנק ישראל הגביר את קצב רכישות הדולרים ל-2.2 מיליארד דולר. יתרות מטבע החוץ של בנק ישראל הסתכמו בסוף יולי 2008 ב-32,478 מיליוני דולר, גידול בסך של 1,210 מיליון דולר לעומת סוף החודש הקודם. הסיבה העיקרית לגידול ביתרות המט"ח היא הרכישות של מטבע חוץ עליהן החליט נגיד בנק ישראל. במסגרת תוכנית זו נרכש סכום של 1,426 מיליוני דולר

עד ה-10 ליולי קנה בנק ישראל 25 מיליון דולר בכל יום מסחר מהשוק הפרטי. אבל, החל מה-10 ליולי החליט הנגיד להגדיל את סכומי הרכישה מ-25 מיליון ל-100 מיליון דולר, צעד שהיה מיועד לחזק את הדולר שהגיע לרמה של 3.2 שקלים. המשמעות היא, ששקלים צפויים להציף את השוק, שכדי לספוג אותם, מתכנן הבנק המרכזי להנפיק באוגוסט מלווים קצרי-מועד.

בנוסף, נזכיר, כי המסחר בדולר הושפע גם מהמגמה העולמית, ובייחוד על רקע נתוני מאקרו מדאיגים שפורסמו אמש בארה"ב שהצביעו על האינפלציה הקשה ביותר מזה 27 שנה ששחקה את כוח הקנייה של הצרכנים האמריקנים. מדד מחירי הצריכה (PCE) הגיע לשיעור שנתי של 4.1% לעומת צפי כי יגיע לשיעור של 3.7%. גם בניכוי אנרגיה ומזון, ליבת מדד המחירים לצרכן (Core) הינה מעל "איזור הנוחות" של הפד, כשהנתון עלה ביוני ב-0.3% לעומת צפי כי יעלה ב-0.2%. במונחים שנתיים, המדד עלה ב-2.3% לעומת צפי כי יעלה ב-2.2%.

בזירת המט"ח הדולר התחזק היום ב-0.36% ושערו היציג נקבע ב-3.556 שקלים. האירו נחלש ב-0.38% ושערו היציג נקבע ב-5.5034 שקלים.

פריקו: היצעי מט"ח מצד הסקטור העסקי והפיננסי בלמו את פיחות השקל

היצעי מט"ח מצד הסקטור העסקי והפיננסי בלמו את פיחות השקל אל מעל לרמת 3.53, אולם כפי שפירטנו רבות לאחרונה בשלב הנוכחי לדולר רמת תמיכה חשובה בתחום 3.38 3.43, הבולמת בשלב הנוכחי את היחלשות הדולר אל עבר רמות השפל הקודמות.

להערכתנו בטווח הקצר טרם מוצה פוטנציאל הפיחות והדולר עשוי להמשיך להתחזק אל עבר רמות 3.56-3.58 ועם פריצת רמת 3.62 אף לעבר רמת השיא הקודמת השוכנת בקרבת רמת 3.66. פריצת רמת השיא הקודמת תתמוך בתנועה אף לעבר רמת המטרה השוכנת בקרבת רמת 3.8 .

הצמצום בעודף בחשבון השוטף במאזן התשלומים לצד ההרעה בנתוני התעסוקה והחשש מגלישת המשק להאטה כל אלו עשויים לתרום לחולשת השקל ולהתחזקות הדולר, מהלך העשוי לקבל תמיכה גם משוקי חו"ל עם התחזקות הדולר אל מול המטבעות המרכזיים.

Easy-Forex:

מאז ה-10 ביולי כאשר נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, הודיע על הגדלת קצב רכישות המט"ח פי 4 ל-100 מיליון דולר ביום הדולר זינק ביותר מ-10% מול השקל. גם האירו ממשיך להתחזק מול השקל למרות החלשות האירו בעולם ונסחר מעל ל 5.5. הסיבה המרכזית לכך טמונה בעובדה שהשקל נחלש בשבועות האחרונים באופן חד יותר מול הדולר מאשר המטבע האירופאי.

יום תנודתי עבר אמש על שוק המט"ח ובסופו של יום הדולר התחזק מול מרבית המטבעות, יום לפני ההכרזה על גובה הריבית בארה"ב. אמש פורסם בארה"ב הצריכה הפרטית לחודש יוני. הנתון ירד בפעם הראשונה מזה ארבעה חודשים. כזכור הממשל האמריקני העביר בחודשים האחרונים תמריצים דרך החזרי מיסים בהיקף של 110 מיליארד דולר על מנת לעודד את הצריכה הפרטית, המהווה כ-70% מסך הצמיחה הכלכלית בארה"ב.

במקביל לנתון פורסם גם ההכנסות האישיות אשר עלו בצורה מתונה בחודש יוני, 0.1% מול עלייה של 1.8% חודש קודם. בשעות הערב פורסמו הזמנות מפעלים אשר זינקו בחודש יוני ל-1.7% מול צפי ל-0.7%. אם הפד ישאיר היום את הריבית על הדולר ללא שינוי ברמות של 2%, זו תהיה הפעם השלישית ברציפות שהבנק הפדראלי יותיר את הריבית על כנה. בנוסף לריבית, יתפרסם מחר בארה"ב מדד מנהלי הרכש למגזר השירותים.

[לאתר המט"ח]