בעקבות החתימה על הסכם הפיתוח: ההון העצמי של הרכבת צפוי לעמוד על כ-8 מיליארד שקל

החתימה על הסכם הפיתוח תאפשר לרכבת לחתום על הדוחות הכספיים ולחדש התוכניות לגיוס אג"ח ; בנוסף, הרכבת תוכל להעביר 300 מיליון שקל לטובת שיפור השירות לנוסעים

רכבת ישראל צפויה לרשום הון עצמי בהיקף של כ-8 מיליארד שקל במאזן החברה, זאת בעקבות החתימה על הסכם הפיתוח החדש מול המדינה, כך נודע ל"גלובס".

כפי שפורסם לראשונה באתר "גלובס", במסגרת הסכם הפיתוח החדש תקבל הרכבת תקציב פיתוח של כ-29.5 מיליארד שקל, וזאת עד לסוף שנת 2012.

החתימה על ההסכם תאפשר לרכבת לחתום סופית על דוחותיה הכספיים שטרם פורסמו מאז הפיכתה לחברה ממשלתית, וכן לקדם את התוכניות לגיוס אג"ח בשוק ההון שהוקפאו בשנה האחרונה.

עפ"י הערכות, הרכבת עשויה להציג רטרואקטיבית שיפור בתוצאותיה הכספיות, מאחר וכעת היא תוכל לקבל הכרה בחלק מהוצאות הפחת העצומות שהיו לה בשנים האחרונות.

נודע כי ההסכם כולל מנגנון יאפשר לרכבת להעביר סכום של כ-300 מיליון שקל בשנה לטובת פרויקטים לשיפור השירות לנוסעים. ההסכם גם כולל מנגנון שיאפשר לרכבת להעביר עודפי תקציב (אם יהיו) בין פרויקטים.

לאחר שבועות ארוכים של מחלוקות, חתמו אמש (ב') מנכ"ל משרד התחבורה, גדעון סיטרמן, החשב הכללי, שוקי אורן, ומנכ"ל הרכבת, יצחק (חקי) הראל, על הסכם הפיתוח של רכבת ישראל.

לגיבוש ההסכם היו שותפים סגן הממונה על התקציבים עמית לנג ורכז התחבורה באגף, אמיר אסרף, גבי דוד מאגף החשב הכללי וסמנכ"ל הכספים ברכבת, אמיר שביט.

בפועל האוצר רושם הישג מסוים מאחר ודרישתו שלא לפרוץ את מסגרת התקציב התקבלה, אך מנגד לא יבוטלו קווים חדשים, וזאת בהמשך להחלטת שרי האוצר והתחבורה בשבוע שעבר שלא לפגוע בקווי הרכבת בדרום הארץ.

הדיונים בין משרדי האוצר והתחבורה החלו על רקע גרעון של כ-4 מיליארד שקל בתקציב הפיתוח של הרכבת. ברכבת דרשו להגדיל את תקציב הפיתוח לכ-32-33 מיליארד שקל, אולם באוצר התנגדו לכך נחרצות ודרשו שכל החריגות ימומנו מביטול ודחיית פרויקטים.

הרכבת מימנה כמחצית מהחריגה בתקציב בהיקף של 2 מיליארד שקל מביטול פרויקטים להפרדות מפלסיות, דחיית רכישת ציוד נייד, ביטול החיבור של הקו המהיר לירושלים למודיעין ("קשת מודיעין") ועוד. למעשה ההסדר החדש צפוי לפרוס את תקציב הרכבת על פני שנתיים נוספות (מסוף 2010 ל-2012), כחלופה לביטול פרויקטים.

בענף התחבורה מעריכים כי המשמעות תהיה דחייה בלוחות הזמנים של חלק מקווי הרכבת החדשים שאמורים לקום בשנים הקרובות, אך עדיין לא ברור איזה.

יש לציין כי הרכבת מתעכבת ממילא בביצוע חלק מהפרויקטים בגלל בעיות סטטוטוריות לדוגמא הקו המהיר לירושלים, שכפי שנחשף ב"גלובס", לא צפוי להסתיים לפני שנת 2014, לעומת 2011 לפי התחזית.

בכירים בממשלה ציינו כי "החשיבות בהגעה להסכם פיתוח חדש היא שהרכבת יודעת שיש לה תקציב מאושר. אם עכשיו הרכבת תחרוג מהתקציב זה יבוא על חשבונה. מנגד אם הרכבת תתייעל ותעמוד בלו"ז היא תוכל להגדיל את ההשקעות ולשפר את השירות לנוסעים".