ביתכם הוא מבצרכם? גם המקרר והטלוויזיה הם מלכודות קרינה; המיקרוגל - מפלצת קרינה חסרת מעצורים

ומה ההשפעות הבריאותיות של כל זה? כאבי ראש, כתמים על העור, מחלות חורף, התפרקות של ה-DNA וסוגים שונים של סרטן ; למהדורה הדיגיטלית

יאיר נווה, יבואן של מכשירים למדידת קרינה, מוקסם מהמלפפונים שהוא מגדל בגינת ביתו. "אפשר ממש לראות איך הטבע דאג שלצמח יהיו עלים גדולים שמתחתיהם יגדלו המלפפונים, מוגנים מהשמש. אבל אם פתאום השמש תגיע מכיוון אחר, כיוון שבו העלים לא מסוככים, המלפפונים לא ידעו איך להתמודד עם זה. כך גם האדם - פתאום הוא נחשף לבום של קרינה שהגוף האנושי לא מוכן לה".

עם האנלוגיה הזאת אני אורזת שני מכשירים קטנים למדידת קרינה אלקטרומגנטית - האחד למכשירי חשמל והשני לקרינת רדיו, ונוסעת הביתה, כשהאזהרות האחרונות, כמו זאת העוסקת בקרינה שפולט המטען של הטלפון הסלולרי ליד המיטה, מהדהדות בראשי. "כמה קרינה אלקטרומגנטית כבר יכולה להיות בדירה קטנה וסטנדרטית בצפון תל אביב", אני שואלת את עצמי בדרך, ומיד עונה, "אני בטח לא אמצא 'בום של קרינה' כמו שנווה מתאר". חמש שניות אחר כך אני משכנעת את עצמי שאני רק מנסה להדחיק, ושהדירה חייבת להיות מלכודת קרינה איומה.

לא עניין פשוט, מדידת קרינה ביתית. זה כמו לבדוק את האאורה שלך; משהו שמלווה אותך, נראה ואינו נראה, יכול להזיק ולא תמיד ניתן לתיקון. טכנית, לעומת זאת, העניין פשוט להפליא - תמורת 180 שקל ניתן לשכור מכשירים פשוטים לשימוש ולקבל תוצאות על המקום. אז כמה קרינה יש לנו בבית?

האוויר מלא גלים

ובכן, קרינה היא סוג של אנרגיה המתפשטת במרחב כגלים. היא נחלקת למייננת ולבלתי מייננת: הראשונה היא קרינה בתדר גבוה הגורמת לפליטה של אלקטרונים, כמו קרינה רדיואקטיבית, קרינת רנטגן ועוד. הסוג השני היא קרינה שאינה אנרגטית מספיק כדי ליינן אטומים, קרינה שבין היתר נפלטת בכל הפעלה של מכשיר חשמלי - מצפייה בטלוויזיה ועד לחימום ארוחת הצהריים במיקרוגל, וכמובן בעת שיחה בטלפון נייד. כמו גלים, גם עוצמתה של הקרינה האלקטרומגנטית נחלשת ודועכת ככל שמתרחקים ממקורה. המומחים חלוקים ביחס לשאלה איזו כמות של קרינה בלתי מייננת עלולה לגרום נזק בריאותי.

עד כמה אמין המכשיר הביתי למדידת קרינה? על-פי ד"ר זמיר שליטא, מיקרוביולוג רפואי ויועץ למפגעים אלקטרומגנטיים, הידוע כמחמיר בנוגע לשהייה ממושכת בסביבת קרינה, הם מספקים את הסחורה. לדעתו, "מומלץ מאוד שכל אדם הרוצה לבדוק את ביתו וסביבתו יעשה זאת, גם בעזרת מכשירים ביתיים, שניתן בהחלט לסמוך על התוצאות שלהם. המכשירים של חברות המדידה המורשות אמנם מסוגלים לקבוע מאיזה כיוון מגיעה הקרינה ולרדת לעומקם של דברים, אבל לא פעם יש גם ניגודי אינטרסים של המפעילים; חברות הסלולר הן לקוחות של חלק מהמודדים הללו".

מסע בבית

נכנסנו הביתה, המכשירים ואני, ומיד יצאנו למסע בעקבות הקרינה. המדידה נעשית ביחידות הנקראות מיליגאוס, וההמלצה של המשרד לאיכות הסביבה לשהייה ממושכת עומדת על פחות מעשרה מיליגאוס ונחשבת לתמוהה מאוד; התקן של ארגון הבריאות העולמי, לשם השוואה, עומד על ארבעה מיליגאוס, ואילו המכון העולמי לחקר הסרטן קובע שחשיפה ממושכת ליותר משני מיליגאוס עלולה לסרטן. שליטא מחמיר אפילו יותר, וממליץ שלא לחרוג ממיליגאוס בודד. "ברוב הבתים זה נע בין 0.1 ל-0.4 מיליגאוס בממוצע", הוא אומר.

אני מדליקה את מכשיר המדידה במרכז הסלון כדי לקבל 0.9 מיליגאוס, פחות מהתקן הבינלאומי אבל יותר מהממוצע ששליטא דיבר עליו. חמישה צעדים הצדה, לכיוון המחשב הביתי, והמכשיר האפרורי מטפס באדישות לחמישה מיליגאוס. אני נזכרת בכל הפעמים שבהן הוא שימש כמשענת רגליים אקראית, ומפתחת חרדה לגבי נקודת חן שצצה לה לא מזמן. מיד אני דוחפת את המחשב לכיוון הקיר, הכי רחוק שהכבל מאפשר, כדי לקבל על כיסא העבודה 1.4 מיליגאוס שפויים. אחד-אפס לטובתי. אבל אז אני מרימה את המכשיר לאזור המסך, רק כדי למצוא שממרחק של חצי מטר גם לו יש פליטה של 1.4 מיליגאוס. מיואשת אני עוברת למטבח כדי למצוא שהמקרר פולט 6.2 מיליגאוס מטווח אפס ו-3.2 בטווח של חצי מטר, מפצל השקעים - 63 מיליגאוס, הקומקום החשמלי - 2.3 מיליגאוס, והמזגן - 31 מיליגאוס. ארון החשמל הביתי, עם דלת פתוחה, פלט לא פחות מ-104 מיליגאוס, ועם דלת סגורה הסתפק ב-6 מיליגאוס.

אני עוברת לטלוויזיה ומוצאת שמטווח אפס היא פולטת לא פחות מ-34 מיליגאוס, אבל כשמתרחקים ממנה מטר המספר צונח ל-0.9 בלבד. כרגיל, אימא שלי, בלי להתכוון, שוב צדקה כשנהגה לומר שאסור לשבת צמוד למקלט. אני מתקשרת לעדכן אותה בצדקתה הרטרואקטיבית, ומיד מתבקשת לערוך בדיקה מזורזת גם בביתם. את העובדה שהשנאי של הטלפון האלחוטי שלהם פולט ממרחק אפס 600 מיליגאוס העדפתי לשמור לעצמי. בכל זאת, חבל להדאיג.

ביום למחרת יצאנו, אני והמכשיר, לטיול בהרצליה. על ספסל ציבורי, שמוקם במקרה בין שנאי של חברת חשמל לעמוד חשמל, הבהבה הספרה 5 על הצג. כשאני ניגשת לפח הציבורי הצמוד לבסיס השנאי, כמו אזרחית טובה השומרת על ניקיון הרחוב, המכשיר מתחיל להשתולל עם 90 מיליגאוס, לא פחות. אני נזכרת בדבריו של שליטא וממהרת לתפוס מרחק של מטר מהשנאי כדי למצוא שהמספר צונח ל-12 מיליגאוס, הרבה מעל התקן הבינלאומי. אני נמלטת על נפשי, אבל גם ברכב, כמה מטרים טובים משם, המכשיר מתעקש על שלושה מיליגאוס. הלכה הפסקת הצהריים.

"בשהייה קצרה וחד-פעמית ליד שנאים אין הרבה סכנה, הבעיה מתחילה כשהשנאים ממוקמים מול חלונות בתי מגורים, אז יש להם השפעה ארוכת טווח", מסביר שליטא בדיעבד.

מה זה אומר?

לא שבאמת רציתי לדעת, אבל בכל זאת שאלתי את שליטא מה ההשפעות הבריאותיות של כל המספרים האלה. הוא לא חסך בתיאורים: "יש הרבה אנשים הרגישים לקרינה אלקטרומגנטית. הם סובלים מכאבי ראש ומכתמים על העור. הרבה פעמים בימי חורף, כשיש מטענים בעננים או שינויים בכתמים בשמש, עולה הקרינה גם בבית אפילו לרמה של ארבעה מיליגאוס. בגלל זה בחורף מרגישים לא טוב; לרוב חושבים שזה בגלל הצטננות, אבל זה גם בגלל הקרינה האלקטרומגנטית הגבוהה". את הדובדבן הוא השאיר לסוף: "מחקרים מלמדים גם על תופעות חמורות יותר, מחשיפה ממושכת לקרינה גבוהה, כמו התפרקות של ה-DNA וסוגים שונים של סרטן. הגוף האנושי לא רגיל לקרינה הזאת, ולכן הוא מגיב אליהן ביצירת רדיקלים חופשיים".

גם קרינת רדיו

אחרי התאוששות קלה הגיע תורו של המכשיר המודד קרינת רדיו - אנטנות סלולריות, מכשירים ניידים, תנורי מיקרוגל ועוד. בניגוד לאחיו, זה מכשיר מבלבל: הוא מתעקש לקפץ בהתרסה, להראות רגע אחד 60 ומיד אחר כך 2. בירור עם נווה מעלה כי הפולסים נפלטים ממכשירים בגלים עולים ויורדים, וכי יש להתייחס למספר הגבוה ביותר שהראה המכשיר.

המדידה של קרינת הרדיו נעשית ביחידות קרינה. ההמלצה של ארגון הבריאות הבינלאומי בנוגע לשהייה ממושכת ליד מקור קרינה עומדת על 45 יחידות, ולגבי שהייה קצרת מועד - 450 יחידות. במדינות מסוימות באירופה מוגבל סף הקרינה לשהייה ממושכת ל-0.1 יחידות קרינה בלבד. ובישראל, שוב באופן תמוה מאוד, קובעת ההמלצה שגם 45 יחידות מותרות לשהייה ממושכת.

מה התוצאות? מכשיר סלולרי, בזמן קבלת שיחה, ייצר 20 יחידות קרינה. במהלך השיחה נעה הקרינה בטווח של בין יחידה בודדת ל-12 יחידות.

"יצאת בזול", אומר שליטא כשאני מספרת על 20 יחידות הקרינה שהראה המכשיר בשניות הראשונות של החיוג. "יש מכשירים המגיעים ל-200 יחידות בשניות הראשונות, משום שכאשר המכשיר מחפש אנטנה הוא פולט קרינה גבוהה, ולאחר שהוא מוצא היא הופכת לנמוכה בהרבה. לכן, במקומות שבהם הקליטה גרועה, כמו מעליות וחניונים תת-קרקעיים, זה ממש אסון לדבר, כי המכשיר עסוק במציאת אנטנה, מה שמוביל לפליטת קרינה גבוהה מאוד. שמעתי כבר על אנשים שחטפו התקפי לב בזמן שדיברו בסלולרי במעלית".

נווה ושליטא, מיותר לציין, העדיפו שניהם את הטלפון הקווי. "אני חושב שלטכנולוגיה הסלולרית יתרונות רבים, אבל לדעתי לא כדאי להחליף מתכונים בשיחה סלולרית", אומר נווה בעדינות.

שליטא מספר על מחקרים שנעשו בתחום, המלמדים כי גם כשהמכשיר במצב המתנה הוא יוצר קרינה מסוימת. כאשר נלקחו מדי שעה בדיקות דם מהמשתתפים בניסוי, שהחזיקו את המכשיר על גופם, התגלה כי נוצר תהליך של חמצון בדם, "שיכול להוביל להאצה של טרשת נפוצה משום שהכולסטרול בדם מתחמצן".

גם האנטנות המוצבות על גגות הבתים לא מוסיפות שקט נפשי לאיש. לאחרונה עולה שוב ושוב הצעת החברות הסלולריות להציב יותר אנטנות כדי שהמכשירים עצמם יקרינו פחות. "אולי הקרינה מהמכשיר תפחת", אומר שליטא, "אבל הקרינה הסביבתית תגבר. חברות הסלולר מציעות את זה משום שמכשירי הדור השלישי מציעים הרבה שירותים המצריכים הרבה תדרים - למשל גלישה באינטרנט וצפייה בקטעי וידיאו - והם צריכים עוד אנטנות. אבל אם השכן שלך יזמין משחק כדורגל דרך הסלולרי, גם את תיפגעי מהקרינה שתיפלט. אפשר לפתור זאת בעזרת הצבת אנטנות קטנות וחכמות". בעקבות הדברים יצאתי מיד למדוד את הקרינה בבית שעל גגו נמצאת אנטנה סלולרית קטנה: 2.7 יחידות בקומת הקרקע.

כל הסכנות שטמונות במכשירים הסלולריים מתגמדות כשבודקים את הקרינה ממכשיר המיקרוגל הביתי. לרגע נדמה שבמטבח מונחת מפלצת קרינה חסרת מעצורים. בעת פעולה פולט המכשיר, בטווח אפס, 56 יחידות קרינה. מטר וחצי רחוק יותר המספר צונח ל-1.1 יחידות קרינה. ואולם, הסבר קצר על אופן הפעולה של המיקרוגל מחזיר את אור הזרקורים למכשירים הניידים: "המיקרוגל לא גורם לחימום חיצוני אלא לחימום פנימי. הוא חודר את השכבה החיצונית ומגיע לשכבה הפנימית, שם הוא מזיז את האטומים של המים, המרכיבים כל מזון, וגורם לחימום. זה אפקט תרמי. רוב חברות הסלולר מסבירות לנו שזה האפקט היחיד הנגרם גם משימוש בנייד. אבל יש חוקרים הבודקים תופעות א-תרמיות, שיכולות להשפיע על גלי מוח, ופועלות על תדרי מוח בדומה לתדרי החשמל. אותן תופעות של עייפות, חוסר ריכוז, חוסר שינה, כמו גם סרטן", אומר נווה, ושליטא מסכים.

אז מה עושים? יהיו חוקרים שיסכימו כי המפתח לבריאות טובה יותר הוא להפסיק לדבר בסלולרי ולאכול אוכל קר. אני מתכוונת לברר את הסוגייה, אבל בינתיים השעון מראה שהשעה כבר 19:00, והמכשירים צריכים לחזור לחנות. תודה לאל.