הממשלה מתכוונת להכניס מפעילים נוספים לרציפים בנמלים

לאחר תקופה ארוכה של שקט תעשייתי, גזרת הנמלים שוב מתחממת על רקע שינויים מבניים שמנסה לקדם שר האוצר, רוני בר-און, ואנשי משרדו. ל"גלובס" נודע כי הממשלה צפויה לדון היום (א') במסגרת חוק ההסדרים בהצעה לקדם את אפשרות כניסתם של מפעילים נוספים לנמלים. ההצעה כלולה במסגרת השינויים המבניים המתוכננים לשנה הבאה.

במסגרת ההצעה, שר התחבורה, בשיתוף עם חברת נמלי ישראל, יקבע בתוך 30 יום נהלים לבחירת תאגידים שיוכלו לקבל זיכיון להפעלת רציפים ושירותים בנמל. מדובר בהמשך יישום מודל ה-LANDLORD המקובל בעולם, לפיו חברת נמלי ישראל (שהחליפה את רשות הנמלים) היא הבעלים של התשתיות והקרקע ואילו חברות הנמל הן חברות תפעול בלבד.

בהתאם להצעה בחוק ההסדרים, חברת נמלי ישראל תקבל לידיה את ניהול הקרקעות והשטחים ותהיה אחראית גם לאספקת שירותי הביטחון בנמלים ושירותים נוספים. יש לציין כי נמל אילת, שצפוי לצאת להפרטה בשנים הקרובות, אינו כלול בתוכנית ולגביו מוצע כי "חברת נמל אילת תוכל לנהל בעצמה את שטחי הנמל שלה, וכן למלא במקרים מסוימים את תפקיד חברת נמלי ישראל".

יו"ר חברת נמלי ישראל, אלוף (במיל') יפתח רון-טל, חשף בראיון ל"גלובס" לפני כחצי שנה את הכוונה להקים רציפים חדשים בשיתוף פעולה עם הסקטור הפרטי, אך עד כה טרם ננקטו כאמור צעדים אופרטיביים.

ל"גלובס" נודע כי ועדי העובדים בנמלים כבר נערכים להתנגדות לתוכנית החדשה. בסוף השבוע האחרון התקיימה פגישה בנושא בנמל אשדוד בנוכחות ראשי הוועדים ונציגי ההסתדרות. יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, אישר ל"גלובס" כי התקיימה פגישה בעניין עם נציגי הוועדים הגדולים של הנמלים. בפגישה הוחלט להתנגד נחרצות למהלך להכנסת מפעילים נוספים לנמלים.

"כרגיל, בחוק ההסדרים מנסים להכניס דברים שעליהם לא דנים איתנו", אומר אדרי. יש לנו הסכמים קיבוציים שלא מאפשרים מהלך כזה, אז הם פונים לחקיקה חד-צדדית. אנחנו נחכה לראות מה יהיו המסקנות בממשלה. אולי הם יקבלו שכל ולא יובילו את המהלך הזה. אם בכל זאת יחליטו להוציא את הרעיון לפועל, אנחנו כמובן נדע להתנגד".

למרות הלחץ שמנסה ליצור האוצר, מבט אל חוק ההסדרים של השנה שעברה מגלה כי יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, בשיתוף בעלי בריתו ממפלגת העבודה, הצליחו להסיר את כל השינויים המבניים שנגעו לחברות ולגופים ממשלתיים. חלק מהמשתמשים בנמלים סבורים כי מדובר בצעד טקטי מצד האוצר שמעוניין ללחוץ על ההסתדרות והוועדים להקדים את לו"ז להפרטת חברות הנמל. *