מבחן דרכים: מרצדס CLS - מכוונת לליבידו

עם השקתה של מרצדס CLS הפך העיצוב הרדיקלי שלה למודל לחיקוי בתעשייה. הדגם החדש ממשיך לשמור על הצורה החיצונית הייחודית אך במבט נוסף אפשר להבחין גם בעדכון בלוח המחוונים, בבידוד רעשים מצוין, ובנוחות גבוהה של הנסיעה. גם אם המרחב הפנימי מעט דחוק, מי חושב על נוחיות כשמדובר ב"סמל סקס" אמיתי? מבחן דרכים

עבודה במחלקת העיצוב של יצרניות הרכב הגדולות עשויה להיות חוויה מתסכלת. היצרניות דואגות לגייס לשורותיהן את המעצבים היצירתיים ביותר בשוק, מכשירות אותם ומעודדות אותם לחשוב על רעיונות מבריקים. אולם אי שם בדרך, בין הדמיון ותוכנות העיצוב לבין המכוניות שמגיעות בסופו של דבר לכביש ולאולמות התצוגה, נעלם הברק, והיצירתיות מומרת בעיצובים בטוחים וידידותיים לעין, שפונים למכנה משותף רחב.

מרצדס CLS

אבל אחת לכמה שנים מצליחה מחלקת העיצוב "לעשות שרירים" ולשכנע את גדודי המנהלנים, אנשי השיווק וחוקרי השווקים לאמץ עיצוב רדיקלי באמת. אמנם לעיתים הדבר מסתיים בקטסטרופה שיווקית, אבל יש מקרים שבהם הרעיון מצליח לנבוט בשוק, ליצור פלח שוק חדש ולהפוך למודל לחיקוי בתעשיית הרכב.

זה מה שקרה גם ל-CLS של מרצדס. המכונית החלה את דרכה ב-2004 כדגם תצוגה תיאורטי והצליחה לפלס את הדרך אל הכביש כדגם סדרתי כמעט ללא שינוי. זאת למרות שמרצדס היא אחת החברות היותר שמרניות בענף, למרות שמדובר במכונית ענקית עם ארבעה מושבים בלבד, ולמרות שלמרצדס יש בפורטפוליו שלה לפחות עוד שלוש מכוניות מתחרות בפוטנציה.

עם הצלחה קשה להתווכח והקליטה הנלהבת שלה זכתה ה-CLS יצרה נישת "קופה-סדאן" חדשה, ששלחה את המתחרים אל מסכי המחשב. את התוצאות המתחרות מבית ב.מ.וו, פורשה, יגואר ופולקסווגן אנחנו צפויים לראות בשנה-שנתיים הקרובות.

מרצדס CLS

אלא שגם מכונית פורצת דרך זקוקה לרענון והשנה עברה ה-CLS עדכון "אמצע חיים". העיצוב החיצוני נותר כמעט ללא שינוי וטוב שכך. חדי עין יבחינו בגריל עם סמל בעיצוב שונה מעט, פגוש אחורי חדש, שילוב פנסי LED בחזית, מראות גדולות יותר וצמד מפלטים מודגשים בנוסח ה-CL החדשה. גם בלי הפרטים האלה המכונית בת הארבע היתה ונותרה אטרקציה ויזואלית על כבישי ישראל והיא זוכה ברחוב לכבוד, שאפילו בעלי S קלאס לא זוכים לקבל.

תפעול אינטואיטיבי יותר

עיצוב תא הנוסעים עבר עדכונים מוחשיים יותר. עיצוב לוח המחוונים הוחלף והוא מזכיר כעת את סדרה C החדשה של מרצדס. מערכת המולטימדיה והתפריטים, שנשלטים באמצעות מסך LCD, עברו עדכון לטובת תפעול אינטואיטיבי יותר, ההגה הוחלף ביחידה ספורטיבית עם מערך מבורך של מתגי שליטה, ועוד מספר מתגים ודיפונים שינו את מקומם. סביבת הנהג אולי אינה מסעירה ומקורית, כפי שניתן היה לצפות מרכב בעל עיצוב חיצוני קיצוני, אבל היא בהחלט יעילה.

תנוחת הישיבה מלפנים נמוכה יחסית למכוניות סאלון וניסיון להציב את מושב הנהג גבוה יותר יביא את הפדחת קרוב מדי לתקרה. את מלוא המחיר של הפרופורציות יוצאות הדופן של המרכב משלמים הנוסעים מאחור. מרחב הרגליים והכתפיים שלהם מכובד, אבל גבוהי קומה ימצאו שראשם ממוקם קרוב מאוד לתקרה בעוד שנמוכי קומה ירגישו קלסטרופוביה בשל חלונות הצד הצרים. אפשר גם לשכוח ממעבר מצד לצד. בין שתי הכורסאות הנפרדות ממוקם חוצץ גבוה, שמגביל את התקשורת הבין-אישית למבטים בלבד ומונע את המעבר מצד לצד; דלת הכניסה תהיה גם דלת היציאה.

איכות הייצור והגימור מספקת פיצוי הולם. רכב המבחן הגיע עם ריפוד "נאפה" מהודר עם תפירה מרשימה בצבע חום-אדמה, שהקיף לא רק את המושבים אלא גם את הדלתות, תאי האחסון ועוד. בידוד הרעשים מרשים וסגירת הדלתות מותירה את העולם החיצוני במקומו הראוי - בחוץ.

למרות המראה הספורטיבי, ל-CLS המחודשת יש אופי מובהק של מכונית סאלון לשיוטים ארוכי טווח. גם גלגלי ה-18 אינץ' האופציונליים של רכב המבחן, שעטו עליהם צמיגים בחתך סופר-ספורטיבי, בולמי הזעזועים הרכים ספגו ביעילות מהמורות עירוניות במהירויות נמוכות והפכו את השיוט על כביש החוף לריחוף על שטיח קסמים. בידוד רעשי הרוח נותר אבסולוטי גם במהירויות שלא מן הראוי להעלותן על הכתב, והיציבות הכיוונית הפנטסטית של המרכב במהירויות גבוהות הורידה הרבה מעומס הנהיגה וחוללה פלאים בהרגעת נוסעים מרוטי עצבים, שלרוב נוטים להפגין סימני פאניקה כאשר מד המהירות חוצה את ה-120 קמ"ש. בקיצור, רכב אידיאלי לנסיעות משפחתיות ארוכות טווח באוגוסט.

רכה מדי לנהיגה ספורטיבית

ל-CLS המחודשת יש כעת גם היגוי מדויק ונעים מאוד, שעבר כיול מחדש ומציע איזון והיזון נכונים בכל מהירות. עם זאת המכונית מרגישה רכה מדי לנהיגה ספורטיבית "הארד קור" והיא לא נותנת לנהג לשכוח את ממדיה הנדיבים (אורך של כ-4.9 מ') ואת משקלה הנכבד (מעל 1.8 טון).

הפלטפורמה המרשימה של ה-CLS מתוכננת לטפל במנועים בהספק של 600 כ"ס של דגמי ה-AMG של מרצדס, כך שלא הופתענו לגלות ש-292 כוחות הסוס הנכבדים של מנוע ה-3.5 ליטר ב-CLS350 שלנו הרגישו כמעט עצלים.

לרשות הנהג אמנם עומד מצב "ספורט", שמחדד את תגובת הדוושה ומאיץ את החלפת ההילוכים, אולם גם במצב הזה הכוח עובר בצורה חלקה ותרבותית עם מעט מאוד דרמה מסעירה.

כמובן, שמדובר בתחושה סובייקטיבית בלבד. אבסולוטית זו מכונית מהירה, שיכולה להאיץ מאפס ל-100 ב-6.7 שניות ולשייט ללא קושי ב-250 קמ"ש. המפלטים החדשים מעניקים כעת למנוע צליל ספורטיבי נעים בהאצה אבל אם מישהו מחפש ריגושים הוא יצטרך לחפש אותם בגרסת ה-500 ובגרסאות ה-AMG של המכונית.

מרצדס CLS350 עולה כיום כ-620 אלף שקל. גרסת ה-280 של המכונית, עם מנוע 3 ליטר בהספק 231 כ"ס שביצועיה לא איטיים בהרבה, עולה 568 אלף שקל ואילו גרסת ה-500 עולה 713 אלף שקלים. אלו הם מחירים גבוהים בכ-40% בממוצע ממחירי הדגמים המקבילים של המרצדס E קלאס, שנמכרת כיום במחירי "סוף עונה", מה שמעמיד בספק את הרציונליות של הבחירה ב-CLS. אבל מכוניות כמו ה-CLS אינן מכוונות לרציונל אלא לאגו ואם יורשה לנו להגיד גם אל הליבידו. ואין הרבה מכוניות שראויות לתואר "סמל סקס" יותר מה-CLS החושנית הזאת. *

מתחרות

פאסאט CC

פאסאט CC היא התשובה של פולקסווגן למרצדס CLS. יש לה פרופורציות ארוכות, רחבות ונמוכות עם קו זורם וספורטיבי מהחרטום ועד לקצה הזנב המשופע. יש לה גם תא נוסעים בעיצוב שונה מזה של הפאסאט עליה היא מבוססת. גרסאות הבסיס של המכונית יהיו זולות ונגישות יותר מאשר ה-CLS. היא מגיעה לארץ ברבעון האחרון השנה במחיר שיתחיל בכ-250 אלף שקל.

יגואר XF

השפעת ה-CLS בולטת בקונספט העיצוב של היגואר XF החדשה, שלה מבנה של מכונית סדאן 4 דלתות שמוסווה בתוך מרכב בעיצוב דמוי "GT" עם זנב "מהיר" וקימורים כוחניים. ה-XF מתוכננת להושיב שלושה מאחור אם כי עיצוב המושב מתוכנן במחשבה על שני מבוגרים בלבד. ל-XF יש מנועי V6 ו-V8, תיבת הילוכים מתוחכמת ושלדת הנעה אחורית מושחזת. מחיר הדגם ההתחלתי בארץ מתחיל בכ-439 אלף שקל.

פורשה פנמרה

תמונות ריגול של מכוניות הקופה-4 דלתות של פורשה שתושק בשנה הבאה כבר צצות בכל מקום. לפנמרה יהיו שני מושבים נפרדים מאחור, ולמרות הממדים והמשקל פורשה טוענת שהיא תהיה מכונית ספורט חסרת פשרות כמו אחיותיה הקצרות. למכונית יהיה מנוע V6 התחלתי בנפח 3.6 ליטר מבית פולקסווגן לצד מנועי פורשה "אמיתיים".