העליון: התשלום בסך 1.4 מיליון שקל מדן גרטלר ליוסי כמיסה מסיים את הסכסוך ביניהם

דחה את ערעורו של יוסי כמיסה, יועצו לשעבר של אביגדור ליברמן, על ההחלטה למחוק על הסף את התביעה בסך 2.5 מיליון שקל שהגיש נגד היהלומן דן גרטלר

בית המשפט העליון דחה את ערעורו של יוסי כמיסה, יועצו לשעבר של שר התשתיות אביגדור ליברמן, על ההחלטה למחוק על הסף את התביעה בסך 2.5 מיליון שקל שהגיש נגד היהלומן דן גרטלר. נקבע כי כתב ה"קבלה וסילוק" שנחתם בין כמיסה וגרטלר, במסגרתו שילם לו היהלומן 1.4 מיליון שקל, מהווה סילוק סופי ומוחלט של כל התחייבויותיהם במערכת היחסים העסקית שנוצרה ביניהם.

כמיסה, לשעבר לוחם ביחידה ללוחמה בטרור וכיום מתמודד על ראשות עיריית ראשון לציון, תבע את גרטלר ואת היחידה לסיוע בטחוני (סיב"ט) במשרד הביטחון והעומד בראשה, האלוף במיל' יוסי בן-חנן. לטענתו, גרטלר הציע לו בלעדיות בהקמת ואימון צבא מדינת קונגו (זאיר), ומאחר שבתמורה תיתן ממשלת קונגו לגרטלר מונופול על ייצוא היהלומים מהמדינה, יקבל כמיסה בלעדיות באבטחת עסקי היהלומים.

אלא שלדברי כמיסה, כעבור זמן קצר סיים גרטלר את ההתקשרות ביניהם, באותו כתב סילוק וקבלה. סיב"ט נתבעה בטענה להעדפת אלופים במיל' במתן היתר לייצוא ביטחוני לקונגו.

השופט עדי אזר ז"ל דחה על הסף את התביעה נגד גרטלר, בשל כתב הוויתור. הרשם שמואל ברוך מחק את התביעה נגד בן-חנן משום שלא הוכחה עילת תביעה אישית. באמצעות עו"ד אליעד שרגא עירער כמיסה לעליון, וטען שכתב הוויתור התייחס רק לנושא אבטחת היהלומים ולא להקמת הצבא. כן טען שגרטלר החתים אותו על כתב הוויתור תוך הצגת מצגי שווא, הטעייה ומירמה כאילו הוא נוגע רק להסכם אבטחת היהלומים.

מקצה שיפורים

השופט סלים ג'ובראן, בהסכמת אילה פרוקצ'יה וספי אלון, קבע כי כמיסה הודה שחתם על כתב הוויתור וכי בכתב התביעה או בתגובתו לבקשה לסילוקה על הסף, לא העלה כל טענה הנוגעת לכך שהחתימה לא נעשתה מרצון, וכי העלאת הטענות רק בשלב הערעור היא "מקצה שיפורים".

גם לגוף הטענות קבע ג'ובראן שלא היה כאן עושק וניצול חולשה, וכי חתימת כמיסה נבעה לכל היותר מפגם בשיקול דעתו העסקי. כל פרשנות של כתב הוויתור, הוסיף, מביאה למסקנה שהוא מתייחס לשני ההסכמים בין הצדדים. כמיסה חויב ב-30 אלף שקל שכ"ט עו"ד. גרטלר יוצא על-ידי עוה"ד יעקב וינרוט ודודו ג'והן. (ע"א 9207/04).