תגובות שרשרת נוסח לונדון

מוכרים מיואשים נאלצים לרכוש בתים שהם לא רוצים, כדי לקדם את מכירת בתיהם כשעסקת נדל"ן אחת נכשלת - נוצרת שרשרת של ביטולים נוספים בעסקאות אחרות

שוק הנדל"ן הלונדוני, שבעבר נמנה עם שוקי הנדל"ן המשגשגים ביותר בעולם, נכנס לקיפאון כה עמוק, שמוכרים מיואשים משקיעים מאות אלפי ליש"ט ברכישת בתים שבהם אין הם מעוניינים כלל, כדי לקדם את מכירת בתיהם.

צעדים קיצוניים אלה נובעים מהתפתחותה של התופעה הידועה בשם "שרשרת הנדל"ן", שמכשילה מכירה של בתים בבריטניה, שבה נמכרים בדרך-כלל בתים מבעלים אחד לשני, ולא באמצעות מכרז.

שרשרות נדל"ן נוצרות כאשר כל אחת מהעסקאות שמבקשים לבצע כמה רוכשים או מוכרים תלויה בהצלחת שהעסקאות של שאר הרוכשים או המוכרים. במידה שעסקה אחת נכשלת, בגלל שמישהו נסוג ממנה, או שאינו מצליח להשיג משכנתא, למשל, נאלצים כל השאר לדחות את העסקאות שלהם, או לבטלן.

התנאים בשוק הנדל"ן הלונדוני הולכים ומחמירים, וסוכני נדל"ן מעריכים שהמחירים ימשיכו לרדת או שלפחות יישארו נמוכים עד סוף השנה. מספר הרוכשים המסוגלים לשלם במזומן הצטמצם, ולפיכך נאלצים מוכרי הבתים להתמודד עם שרשראות ארוכות יותר, שנוטות לקרוס לעתים קרובות יותר, מכיוון שהרוכשים אינם מצליחים לזכות באישור למשכנתא, או משום שהם מנסים לחלץ הנחות במחיר הנכס.

עסקים בתחתית

סוכני נדל"ן מדווחים כי במקום להמתין לחילוץ הפקקים החוסמים את השרשרת, מתחילים מוכרי הבתים לרכוש את בתיהם של אנשים שנמצאים במורד השרשרת, כדי לפנות את הדרך למכירת הבית שלהם.

אחת מבעלות הבתים המעורבת בתהליך כזה אמרה ל"פייננשל טיימס" כי הצליחה למכור את ביתה תמורת 450 אלף ליש"ט - כדי לרכוש בית בשווי של 700 אלף ליש"ט - באמצעות רכישת דירה בשווי 200 אלף ליש"ט שהיתה בתחתית השרשרת שלה.

"אני מכירה כמה אנשים שעשו דבר כזה", סיפרה המוכרת. "זה מאפשר לך לשמור על חשיפה מסוימת לשוק הנדל"ן, ולהזיז את התהליך כדי שניתן יהיה למכור".

הילדים מרוויחים

המפטונס אינטרנשיונל, אחת מסוכנויות הנדל"ן הגדולות בלונדון, מסרה כי כמה מלקוחותיה מכרו נכסים בשווי של 2-3 מיליון ליש"ט לאחר שרכשו בתים שמחירם היה כ-300 אלף ליש"ט במורד השרשרת. לאחר הרכישה, משכירים הרוכשים נכסים אלה, או מעניקים אותם לילדיהם.

"בשוק הנוכחי יש חוסר ודאות לגבי כל עסקת מכירה. ואם השרשרת נפרצת, הרוכש בראש השרשרת ירצה להבטיח שמכירת הנכסים במורד השרשרת תתבצע", אמר מרק אנדרסון, מנהל המפטונס.

סוכני נדל"ן אחרים אמרו שרוכשים בראש השרשראות מגלים נכונות רבה יותר לגלגל הנחות במחיר כלפי מטה, כדי להקל את התהליך עבור אלה הנמצאים בתחתית השרשרת. *