בר-און מקשיח הקריטריונים להעסקת קרובי משפחה בחברות ממשלתיות: גם העסקת ידועים בציבור תיאסר

ד"ר אודי ניסן, הממונה על רשות החברות הממשלתיות, בחוזר ששיגר היום: "התיקונים הם פרי תוצר של דו''ח חמור של מבקר המדינה בנושא, ובו התגלו מקרים חמורים של העסקת קרובי משפחה בחברת החשמל, בנמלים וברשות שדות התעופה"

שר האוצר, רוני בר-און, הורה היום (ד') להקשיח את הקריטריונים בנוגע להעסקת קרובי משפחה בחברות ממשלתיות, שכמה מהן מצטיינות בנפוטיזם סדרתי.

בחוזר ששיגר היום הממונה על רשות החברות הממשלתיות, ד"ר אודי ניסן, נאמר כי התיקונים הם פרי תוצר של דו''ח חמור שחיבר מבקר המדינה בנושא, ובו התגלו מקרים חמורים של העסקת קרובי משפחה בחברת החשמל, בנמלים וברשות שדות התעופה. נזכיר כי לפני חודש הקשיח בר-און את הקריטריונים לכהונת דירקטור בחברות ממשלתיות, לנוכח גילוי מקרים שבהם חברים בדירקטוריון של חברה ציבורית כיהנו במקביל כדירקטורים בכמה חברות ממשלתיות.

התקנות לגבי העסקת קרובי משפחה בחברות ממשלתיות תוקנו בפעם האחרונה בשנת 2005. באוצר גילו כי קיימים הבדלים משמעותיים בין התקנות במוסדות אלו, לבין התקנות בשירות הציבורי שבו הקריטריונים קשוחים בהרבה, זאת לאחר השינויים בתקנות אלו בשנת 2007.

בין השינויים המשמעותיים שעליהם החליט כעת בר-און כלולה הרחבת הגדרת קרוב משפחה כך שתכלול גם "ידועים בציבור", כמקובל בשירות הציבורי. אף ששינוי זה נראה קטנוני הוא היה יכול לחסוך כאב ראש גדול דווקא לשני שרי האוצר הקודמים, אברהם הירשזון ואהוד אולמרט, אשר מככבים בפרשת "הרשות לעסקים קטנים", בין השאר בעקבות מינויה של בת זוגו של הירשזון באותה עת, עו''ד לילך נחמיה, לסמנכ''לית הרשות לעסקים קטנים, כפי שמגלה דו"ח מבקר המדינה.

בנוסף, נקבע כי חברות ממשלתיות אשר שיעור העסקת קרובי משפחה בהן עולה על השיעור שנקבע בתקנות תידרשנה לבקש אישור מיוחד. כמו כן, כל חברה אשר בה שיעור העסקת קרובי משפחה אינו ידוע, תצטרך לבקש אישור מיוחד על העסקת עובד קרוב משפחה.

עוד עולה מההחלטה כי תוטל מגבלה על העסקת קרובי משפחה בנסיבות של קשרי עבודה ביניהם והדבר ידרוש אישור חריג ומיוחד. עוד הוחלט על הטלת חובה על העובדים לדווח על קרובי משפחה המועסקים בחברה כתנאי לקבלת תפקיד אחר או לצורך קידום בדרגה.