שני ברוקרים לשעבר בקרדיט סוויס מואשמים בהונאת משקיעים

הברוקרים, ג'וליאן צולוב ואריק בטלר, מואשמים בקנונייה ובהונאה במכירה של אג"ח מגובות משכנתאות בריבית משתנה ללקוחות עסקיים בארה"ב

תובעים מטעם ארה"ב הגישו כתב אישום נגד שני ברוקרים לשעבר של בנק ההשקעות השוויצרי קרדיט סוויס , בסעיפים של מעילה והונאה הקשורים למכירה של אג"ח בריבית משתנה (ABS).

לטענת התובעים, הברוקרים זממו להשיג עמלות מכירה גבוהות יותר, ולכן הציעו ללקוחות לקנות מהם מכשירי חוב מורכבים בריבית משתנה, תוך מצג שווא כאילו האג"ח הללו מגובות באמצעים בסיכון נמוך כמו הלוואות לסטודנטים בערבות ממשלתית. למעשה היה מדובר באג"ח מגובות סאב-פריים.

במהלך משפטי נפרד, ג'וליאן צולוב ואריק בטלר, שהתפטרו מקרדיט סוויס בספטמבר שעבר, עומדים גם מול תביעה אזרחית של הרשות הפדרלית לניירות ערך (SEC), שטוענת שהשניים ביצעו לכאורה רכישות של אג"ח בגיבוי משכנתאות סאב-פריים בסכום של למעלה ממיליארד דולר. האג"ח הללו מהוות מכשירי חוב מורכבים לטווח ארוך ששיעורי הריבית עליהם משתנים באופן תקופתי באמצעות מכרז.

כתב האישום, שנחתם אתמול (ד') טוען שבמקום להשתמש בהכנסות ממכרזים כדי לרכוש הלוואות סטודנטים חדשות המגובות באגרות חוב - המוצגות ללקוחות כמוצרים בסיכון נמוך - הנאשמים קנו סוגים אחרים של אגרות חוב, כולל כאלה בגיבוי משכנתאות סאב-פריים והתחייבויות אחרות בסיכון גבוה.

בכתב האישום נטען שהמזימה של צולוב ובטלר החלה בנובמבר 2004, כשהשניים מסתירים את מעשיהם באמצעות הודעות דוא"ל שהם שלחו ללקוחות ובהן זייפו את שמות המוצרים שנקנו עבורם. בחלק מהמקרים ההודעות הללו הזכירו אג"ח מסוג CDO (מכשירי חוב מורכבים), כשהמונח "CDO" הושמט, או שנמחק ובמקומו הופיע ליד השם של נייר הערך הסימול SL, המציין "הלוואת סטודנט".

ההונאה נחשפה באוגוסט 2007, כשמכשירי החוב המדוברים החלו לאבד גובה והמכרזים על הריבית שלהם החלו להיכשל והלקוחות לא יכלו לקבל את כספם בחזרה. התלונה של ה-SEC טוענת שלקוחות של קרדיט סוויס נתקעו כשבידם ני"ע בלתי נזילים בשווי של לפחות 817 מיליון דולר, שהם לא התכוונו לרכוש וכעת הם לא יכולים למכור.