רשת פרופורציה תפצה עובדת שחויבה להציג ללקוחות תמונות של הניתוח הפלסטי שעברה

בית הדין: דרישת פרופורציה מיועצות המכירות לחשוף בפני לקוחות את הניתוחים שהן עצמן עברו כדי לשכנעם לנתח, היא מעשה פסול הנוגד את חובת תום-הלב ביחסי עבודה - וזאת למרות שהעובדות הסכימו לכך

בית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב חייב את רשת מרפאות פרופורציה לפצות עובדת שפוטרה ב-20 אלף שקל, בשל פגיעה בפרטיותה, למרות שזו נעשתה לכאורה בהסכמתה. פרופורציה עוסקת ברפואה פלסטית אסתטית, דרמטולוגיה והסרת שיער בלייזר.

בית הדין קבע כי דרישת פרופורציה מיועצות המכירות לחשוף בפני לקוחות פוטנציאליים את הניתוחים והטיפולים האסתטיים שהן עצמן עברו, כדי לשכנעם לנתח, היא מעשה פסול הנוגד את חובת תום-הלב ביחסי עבודה. למרות שיועצות המכירות הסכימו לכך בפועל, נקבע ש"ניתן לראות באותה 'הסכמה' כדבר כפוי, וכהפעלה פסולה של כוח המיקוח של המעביד מול העובד, ושימוש שלא בתום-לב בפרטים אישיים של העובד לצרכים מסחריים".

ציפי יעקובי עבדה בפרופורציה כ-69 חודשים כיועצת מכירות ושיווק, עד שפוטרה. לטענתה, הרשת שלחה אותה לפגישה עם לקוחה פוטנציאלית, וביקשה ממנה להראות ללקוחה את צילומי ה"לפני" ו"אחרי" הניתוחים שהיא עצמה עברה, וכן לשקר לה ביחס לזהות המנתח שניתח אותה. לדבריה, נאמר לה שאם לא תעשה כן היא תפוטר.

פרופורציה טענה מנגד, שיעקובי פוטרה בשל היותה "עובדת בעייתית". מנהלת סניף תל-אביב, גל בן-ארצי, העידה כי הדרישה מהיועצות להציג תמונות שלהן היא "הליך שגרתי במסגרת העבודה, כשהמניע הוא הידיעה שלאחר הניתוח יוכלו היועצות להציג את תוצאות הניתוחים ללקוחות פוטנציאלים ולתאר את ההליך 'מכלי ראשון'".

השופט ד"ר יצחק לובוצקי לא האמין אמנם ליעקובי כי נדרשה לשקר ללקוחה ביחס לזהות מי שניתח אותה, אולם קבע שהיא פוטרה מבלי שנערך לה שימוע. כן פסק כי הדרישה מהיועצות להציג את תמונותיהן שלהן היא פסולה, משום שהיוזמה לכך היתה של המעביד ולא של העובד. בהנחה שאכן היתה זו יוזמת המעביד ולא גילוי ספונטני של העובדת, הוסיף, מעשה זה מצמיח לקורבן זכות לפיצוי כספי. (עב' 9465/05).