בכיר בבנק ישראל ל"גלובס": "שכחנו שחברות דירוג האשראי יודעות גם להוריד דירוג"

נציגי חברת הדירוג S&P, שסיימו היום את ביקורם בישראל, הוטרדו מאי היציבות הפוליטית ומחוסר תפקוד הממשלה ; הנציגים נפגשו עם שר האוצר בר-און, מנכ''ל האוצר אריאב, החשב הכללי אורן, הממונה על התקציבים בלינקוב ונגיד בנק ישראל פישר

נציגי חברת S&P, אחת משלוש חברות דירוג האשראי החשובות בעולם, סיימו היום (ה') את ביקורם השנתי בישראל ובקרוב יגבשו במטה החברה את ההחלטה המכריעה: מה יהיה עם דירוג האשראי של החוב הישראלי.

דירוג האשראי של מדינה מתאר, באמצעות אותיות וסימנים, את רמת הסיכון הכרוכה ברכישת אגרות חוב של אותה מדינה, בהשוואה למדינות אחרות. ככל שהמדינה יציבה יותר כך דירוג האשראי שלה גבוה יותר. כלומר, הסיכון שמשקיע לא יקבל בחזרה את הכספים שהשקיע נמוך יותר וגם הריבית שאתה מגייסת המדינה את החוב נמוכה יותר, שכן היא מתארת את פרמיית הסיכון של אותה מדינה.

שני נציגי S&P נפגשו עם שר האוצר רוני בר-און, מנכ''ל האוצר ירום אריאב, החשב הכללי שוקי אורן, הממונה על התקציבים רם בלינקוב ונגיד בנק ישראל סטנלי פישר, כדי לקבל תמונה מקיפה על ההתפתחויות הכלכליות במשק ובעיקר על ההתנהגות הפיסקלית של ממשלת ישראל, מרכיב שבו חברות הדירוג מתרכזות.

נציגי החברה היו כאן בפעם האחרונה בביקור רשמי לפני כשנה, אז החליטו להעלות את דירוג אשראי של ישראל. אלא שהביקור הנוכחי התקיים באווירה שונה לחלוטין, עוינת יותר: שוק ההון העולמי שרוי במשבר עמוק, שוקי היעד של היצוא הישראלי כבר בהאטה אם לא במיתון, המשק הישראלי גולש אף הוא להאטה ובעיקר, אין ממשלה מתפקדת, דבר שמאפשר לשיקולים פוליטיים לתפוס את מקומה של מדיניות כלכלית אחראית.

יודעות גם להוריד

"הצמיחה המואצת של השנים האחרונות, שהיתה מלווה במדיניות תקציבית אחראית, גרמה לנו לחשוב כי חברות הדירוג רק יודעות להעלות את הדירוג. הספקנו לשכוח שחברות הדירוג גם יודעות להוריד דירוג, בעיקר בתקופות של חוסר יציבות כלכלית ופיננסית, ובמקרה של ישראל, גם פוליטית", אמר ל"גלובס" בכיר בבנק ישראל.

נציגי S&P אכן היו מוטרדים מאוד מחוסר היציבות הפוליטית ומחוסר תפקוד הממשלה. חברות הדירוג מבססות את החלטתן בעיקר על עמידה במה שמכונה "כללים פיסקליים": עמידה ביעד הגירעון, המשך הפחתת יחס חוב-תוצר ושמירה על גידול מבוקר ומרוסן בהוצאה הלאומית.

"אם התקציב לא היה עובר בממשלה, ספק אם לא היו מורידים את דירוג האשראי שלנו", סיכם בכיר באוצר. "הם היו מודאגים מחוסר היציבות הפוליטית. בר-און הסביר להם כי יעד הגירעון עומד על 1%, שיעור הגידול בהוצאה עומד על 1.7%, ויחס חוב-תוצר ממשיך לצנוח וכבר חצה את רף 80% מלמטה. התקציב הזה אושר בממשלה ואין מה לחשוש, בידלנו את הכלכלה מהפוליטיקה וזה דפוס שחוזר על עצמו ושמאפיין את המדיניות הכלכלית בשש השנים האחרונות", הסביר הגורם.

האם בכירי האוצר אכן השתכנעו? זאת נדע רק עוד חודשיים לפחות. בסיבוב הקודם, כאמור, ביקרו נציגי S&P בספטמבר 2007 אך הודיעו על העלאת הדירוג רק בסוף נובמבר. הם עדיין מאוד מוטרדים ממה שיקרה עם התקציב בכנסת.