השר פרידמן חתם על תקנות שימנעו בקשות לעיכוב צווי הריסה ברגע האחרון

השינוי בא על רקע המצב שבו עברייני בנייה מגישים לבית המשפט בקשות רבות לעיכובי ביצוע של צווים, במטרה לדחות את הקץ

שר המשפטים, דניאל פרידמן, חתם היום (ב') על תקנות התכנון והבנייה (סדרי דין בבקשה לפי סעיף 207), המסדירות את האופן להגשת בקשות לעיכוב ביצוע צו הריסה או לעיכוב צו להפסקת שימוש בלתי חוקי, במטרה לייעל את ההליכים ולמנוע שימוש לרעה בהליכי משפט.

השינוי בא על רקע המצב שבו עברייני בנייה מגישים לבית המשפט בקשות רבות לעיכובי ביצוע של צווים, במטרה לדחות את הקץ. רוב הבקשות מוגשות במעמד צד אחד, מבלי שהתקבלה עמדת רשויות התכנון, ומנוסחות באופן חסר ומגמתי, כך שבפני בית המשפט לא מונחת התשתית העובדתית המלאה. לעיתים קרובות הבקשות מוגשות שעות ספורות לפני ההריסה המתוכננת, מה שמסכל את המבצע ומבזבז משאבי זמן, כוח אדם וכסף.

ככלל, התקנות מגבילות את המועד להגשת הבקשה על-מנת למנוע הגשתה סמוך למועד ביצוע הצו. הן קובעות את אופן ההגשה ואת המסמכים שיש לצרף לה כדי שבית המשפט יקבל תמונה מלאה. על המבקש לתמוך את בקשתו בתצהיר שלו ושל בעלי מקצוע מטעמו, ככל שהבקשה נסמכת על פעולות שלהם.

לייעול הדיון ולמניעת אפשרות שבו תתקבל החלטה במעמד צד אחד, לבקשה תצורף תגובת המדינה. התקנות אף ייעלו את הדיון בבקשה, כך שבית המשפט יוסמך שלא להידרש לבקשה שאינה עונה על התנאים, ויוכל להחליט על סמך עמדות הצדדים הכתובות, מבלי לקיים דיון בעל-פה.