אייל דשא: "השפעת קריסת ליהמן על טבע היא בשולי השוליים"

"קודם כל, זה מאוד מצער ברמה האישית. אלה חברים שלנו, אנשים שאנחנו עובדים איתם שנים. הבנק ליווה את טבע שנים, ויש הרבה נאמנות הדדית, ברמת הארגון וברמת האנשים"

מתחילת השנה הספיקה טבע (סימול TEVA) להודיע על שלוש רכישות בהיקף כולל של קרוב ל-10 מיליארד דולר. בכולן, כמו גם בעסקאות קודמות שביצעה טבע, ליהמן ברדרס שימש כיועץ הפיננסי. היחסים בין החברה לבנק החלו לפני שנים ארוכות, ובראיון ל"גלובס" לפני כשנה וחצי סיפר הרווי קרוגר, מי שהקים את הסניף הישראלי של הבנק, על ההנפקה הראשונה של החברה.

"טבע גייסה 33 מיליון דולר, מתוכם שליש ממשקיעים מוסדיים שהיו המוסדיים הראשונים שקנו אקוויטי מישראל", סיפר קרוגר. "זאת הייתה הנפקה 'נורמלית', וזה היה חדש לכולם. מכרנו למוסדיים ב-11 מיליון דולר, שהיום זה נחשב peanuts, ומעולם לא הייתי גאה יותר", הוא אמר.

עד כמה תשפיע פשיטת הרגל של ליהמן ברדרס על טבע? אייל דשא, המנהל הפיננסי הראשי של טבע, לא מודאג. "קודם כל, זה מאוד מצער ברמה האישית", אומר דשא. "אלה חברים שלנו, אנשים שאנחנו עובדים איתם שנים. הבנק ליווה את טבע שנים, ויש הרבה נאמנות הדדית, ברמת הארגון וברמת האנשים. אני אהיה זהיר ולא אגיד שאין השפעה בכלל, אבל ההשפעה היא בשולי השוליים, כמו בעסקאות מטבע שאנחנו עובדים מול חדר העסקאות של הבנק. אין לזה שום משמעות", מציין דשא.

*הבנק ליווה את רכישת באר, שעדיין לא הושלמה. יש סיכוי שהשלמת העסקה תידחה?

דשא: "לא. אין שום מגבלה שקשורה לרכישת באר. ליהמן ליווה אותנו בתור בנק ההשקעות שלנו, והעסקה לא נמצאת כרגע בשלב שיש לו השפעה עסקית. אין שום מרכיב היום בעסקת באר שיכול להיות מושפע מהמצב. גם את ההתחייבות למימון הביניים לעסקה לא לקחנו מליהמן ברדרס (המימון יגיע מבנק הפועלים ובנק לאומי, ש.ח.ו) - לא מראיית הנולד אלא כי חשבנו שמצאנו עסקה טובה יותר".

ליהמן ברדרס ליווה בעבר גיוסי אג"ח של טבע. מי שחושש שפשיטת הרגל של הבנק תשפיע לרעה על גיוס אג"ח עתידי של טבע יכול להירגע - דשא מציין שיש כבר בנקים שקופצים על המציאה ומציעים את עצמם לתפקיד. "היינו ואנחנו עדיין בקשר עם הרבה בנקים. יש כרגע יותר בנקים שמציעים את עזרתם ממה שאנחנו צריכים, ואנחנו שמחים שזה כך", הוא אומר.

יועץ לישראליות רבות

פרט לרכישת באר בידי טבע, ליהמן ברדרס היה גם היועץ הכלכלי ברכישה השנייה בגודלה שביצעה השנה חברה ישראלית: העסקה שבה רוכשת אורבוטק (סימול ORBK) את החברה האמריקנית פוטון דיינמיקס (PHTN), תמורת 290 מיליון דולר במזומן, עסקה שעדיין עומדת בפני השלמתה. גם כאן, ליהמן ברדרס סיפק בעסקה את הייעוץ והתיווך, ולא את המימון שיסופק בידי בנקים ישראלים.

עסקה גדולה עוד יותר שבה היה מעורב ליהמן ברדרס לא רק כיועץ, אלא גם כאחד הגורמים המממנים, הייתה רכישת וויטנס בידי ורינט (VRNT.PK) בקיץ של השנה שעברה. פרט לייעוץ ולתיווך בעסקה, ליהמן לקח חלק בקונסורציום בנקים שסיפק ל-ורינט מימון בסך 650 מיליון דולר להשלמת הרכישה. וויטנס נרכשה תמורת 950 מיליון דולר במזומן, כשאת שאר הכסף הזרימה ל-ורינט החברה האם קומברס טכנולוג'י (CMVT.PK). לליהמן הייתה בעבר מערכת יחסים קרובה עם קבוצת קומברס.

ליהמן ברדרס שימש גם כיועץ באחת העסקאות הגדולות בהן חברה ישראלית רכשה ישראלית אחרת: רכישת אקטימייז בידי נייס, שנסגרה בספטמבר שנה שעברה. ליהמן שימש אז כיועץ לאקטימייז, בעוד שבנק אוף אמריקה מילא את תפקידו כבנקאי הבית של נייס. במקביל, ליהמן ברדרס היה גם אחד הלקוחות הראשונים של אקטימייז, משנת 2002 לפחות. אקטימייז מספקת למוסדות פיננסיים פתרונות תוכנה למניעת הונאות והלבנות הון ולמעקב אחר עסקאות חשודות, ובין לקוחותיה נמצאים גם מריל לינץ' ובנק אוף אמריקה.

פאנדטק מכירה את השחקנים מקרוב

יש חברה ישראלית אחת שמכירה היטב כמעט את כל המעורבים בסערה הפיננסית הנוכחית - פאנדטק (סימול FNDT), שמספקת פתרונות סליקה ועיבוד תשלומים אוטומטיים מאובטחים ובזמן אמת, לבנקים ולגופים פיננסיים. בין לקוחותיה של פאנדטק ניתן למצוא את בנק אוף אמריקה, שרוכש את מריל לינץ', ואת ברקליס הבריטי שאתמול עוד היה נראה כי יהיה זה שיציל את ליהמן ברדרס מקריסה.

המשבר הכלכלי העולמי נמצא ברקע כבר יותר משנה, אבל פאנדטק מצידה, לפחות בינתיים, לא נפגעה ממנו באופן רציני. מניית החברה נסחרת היום לפי מחיר של 13.6 דולר, 23.5% מתחת לשיא שלה בשנה האחרונה שנרשם בתחילת אוקטובר. עם זאת, מתחילת 2008 המניה נמצאת דווקא במגמת עלייה. שווי השוק של פאנדטק בנאסד"ק ובתל-אביב הוא 215 מיליון דולר.

גם התוצאות הפיננסיות של פאנדטק לא מעידות על הסביבה בה פועלת החברה, ובסוף הרבעון הראשון היא העלתה את תחזיותיה לשנת 2008.

"אין ספק שתחום הבנקאות היום לא נראה כפי שהוא היה נראה אתמול", אומר זיו טל, אנליסט בית ההשקעות אוסקר גרוס. "עם זאת, לפחות בשנה האחרונה בתמהיל המכירות של פאנדטק יש נטייה לכיוון אירופה, שם השוק צומח ומונע מרגולציה. כך, שאני חושש פחות לפאנדטק".